Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Färger på silkeshöns vitt x svart ?  (läst 8651 gånger)

Hönsmamma

  • Inlägg: 123
SV: Vitt+svart
« Svar #20 skrivet: 20 feb-08 kl 06:34 »
Jag har "korsat" min vita dvärg silkes höna med en viltfärgad tupp och varannan kläckning har varit vit barn och varannan vilt färgade barn..   :D
Att blev det så  ???  ???
Jag & gubben har bland annat: Ancona, Araucana, Australorp, Brahma, Brakel, Faverolle, Friesen, Fönix, Hollende hoens, Holländska Vithättor, Isbar, Jersey Jätte, Kochin, Lohmann, Maran, Millie Fleur, Silke, Svarthöns,Sussex, Wyandotte,
Mysk-ankor och Kinesiska knölgås, Amerikansk gul gås och katte

pita

  • Inlägg: 198
    • -
Färger på silkeshöns
« Svar #21 skrivet: 14 apr-08 kl 17:26 »
Hej!

Jag har haft mina japanska silkeshöns i tre år nu. Jag är ju inte så himmla kunnig när det gäller alla dess färger.  Nu har jag har hört att om man har vita och svarta hönor tillsammans med en tupp. Antingen en svart ell er vit, så blir det antingen svarta eller vita kycklingar. Jag tycker det låter konstigt. Var har mina bruna hönor kommit ifrån då? Levande bevis. Tuppen var svart och hönan vit. Hur ser den så kallade viltfärgen ut?
Hoppas att någon kan ge mig en bra förklaring, som kan mer än mig.
Tack för hjälpen// pita

Jag har vita och svarta silkeshöns också, underbara varelser och helt suveräna på att ruva fram kycklingar.
Har varit borta en längre tid och ska nu berika livet med islänning, nya höns och ett gäng får :)

orloff

  • Gäst
SV: Färger på silkeshöns
« Svar #22 skrivet: 14 apr-08 kl 21:38 »
Om man blandar svart och vit kan man även få viltfärgad. MEN de du har på bild måste ligga andra färger längre bak för de viltfärgade är svartbruna.  Dina verkar ha rött eller gult längre bak i släktbanden.

orloff

  • Gäst
SV: Färger på silkeshöns?
« Svar #23 skrivet: 23 apr-08 kl 07:02 »
I mitt kläck fick jag viltfärgade när vit och svart gick ihop.  En enda blev vit. Just nu har här kläckts blå, pärlgrå och tvärrandiga med skägg.  ;)

sallyomolly

  • Gäst
SV: Färger på silkeshöns?
« Svar #24 skrivet: 23 apr-08 kl 08:39 »
Jag har bara fått svart när min svarta höna gick med min vita tupp.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

409 gäster, 2 användare
LimJans, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser