Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lupinerna måste bort men hur?  (läst 13236 gånger)

Stormhatt

• Västergötland
Lupinerna måste bort men hur?
« skrivet: 20 jan-13 kl 20:17 »
Vi har en cirka 900m2 stor plätt där vi vill odla grönsaker, plantera fruktträd och buskar.

Jorden verkar riktigt bra och läget är soligt och fint. Lupinerna stortrivs. Det är alltså ett stort fält med bara lupiner.

Vi vill slippa gräva upp rötterna en för en och vi vill inte ha dit en traktor som plöjer. Vi vill ju självklart inte heller använda nåt giftigt.

Jag har hört nånstans att lupiner är 2-åriga och kan utrotas genom att slå med lie 2 ggr på sommaren, två år i rad.
Någon som testat detta och varför ska de slås 2 ggr och när? Innan de fröar förstås men när?

Är det mer effektivt att täcka med plast eller markduk? Kan rötterna ligga och "sova" där under tills man tar bort täckmaterialet?

Någon som har erfarenhet eller tips på hur vi ska få bort dem och kunna börja odla?

Lise

• Värmland
SV: Lupinerna måste bort men hur?
« Svar #1 skrivet: 20 jan-13 kl 20:30 »
Lupiner sår sig flitigt, så jorden är garanterat full av lupinfrön.
Blomsterlupin (den vanligste lupinen i Sverige, den som oftast ses i vägknater mm) är flerårig (inte tvåårig).
Slår man den en gång så skjuter den på nytt och börjar blomma igen. Möjligen man kan förhindra ytterligare fröspridning genom att slå två (eller tre) gångar på ett år, men plantan dör definitivt inte.

Vi började vårat lanne 2001 på ett "lupinfält", men började då med att fräsa. Det har blivit jättebra!

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 20 jan-13 kl 20:43 »
Vi har lupinfält, och jag kör med liemetoden. Men jag slår ner så fort jag ser att plantorna är på återväxt. Återstår väl att se hur många år man får hålla dem i schack, men det borde bara bli bättre med åren, och hittills har det inte känts betungande!

Milky Way

• Återbrukare.
    • -
« Svar #3 skrivet: 20 jan-13 kl 20:46 »
Jorden är garanterat bra annars hade inte lupinerna trivts. Jag har mycket lupiner och sparar på olika färger. Har provat att sätta dem på massa olika ställen men de trivs bara där jorden är bra och näringsrik och där de får stå ifred. Det är en idé att slå dem ett partre gånger men de kan inte utrotas på det viset bara hindras att fröså sig. Så spaden gäller nog och sedan noga gå över odlingen för att rensa bort alla fröplantor.
Dom är inte jättejobbiga att gräva upp, använd en rejäl ljupgående spade för att få tag i den ganska tjocka djupgående roten, små  fröplantor kan man lätt dra upp ur jorden efter regn.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 20 jan-13 kl 21:16 »
Om ni ska odla på marken utgår jag ifrån att ni tänkt markbereda på något sätt.... vilket sätt har du tänkt dig om du inte vill plöja?

Här hos mig plöjde jag och sedan harvade... efter det har vi haft gräsmatta och jag har inte sett till en enda lupin :)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Stormhatt

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 20 jan-13 kl 22:08 »
Om ni ska odla på marken utgår jag ifrån att ni tänkt markbereda på något sätt.... vilket sätt har du tänkt dig om du inte vill plöja?

Här hos mig plöjde jag och sedan harvade... efter det har vi haft gräsmatta och jag har inte sett till en enda lupin :)

Våran jord är lucker djup sandig och riktigt fin med massor av liv, maskar, bakterier osv
Vi kommer inte att "markbereda" på det konventionella sättet. Istället vill vi som man ofta praktiserar inom permakulturodling, bygga odlingsjorden uppifrån genom att tillföra organiskt material. Dessutom har jag hört att på Island, där man har stora problem med invasiva lupiner, har man kört med traktor och harvat vilket bara lett till att rötterna har delats upp i småbitar och blivit ännu fler lupiner. Men din erfarenhet verkar ju ha varit bra och det är ju skönt. Men jag känner mig inte alls sugen på det helt enkelt

Stormhatt

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 20 jan-13 kl 22:21 »
Förlåt om detta svar lät lite väl religiöst

;)

Huggorm

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 20 jan-13 kl 22:45 »
Jorden är garanterat bra annars hade inte lupinerna trivts. Jag har mycket lupiner och sparar på olika färger. Har provat att sätta dem på massa olika ställen men de trivs bara där jorden är bra och näringsrik och där de får stå ifred. Det är en idé att slå dem ett partre gånger men de kan inte utrotas på det viset bara hindras att fröså sig. Så spaden gäller nog och sedan noga gå över odlingen för att rensa bort alla fröplantor.
Dom är inte jättejobbiga att gräva upp, använd en rejäl ljupgående spade för att få tag i den ganska tjocka djupgående roten, små  fröplantor kan man lätt dra upp ur jorden efter regn.
Jag bor granne med ett gammalt nedlagt grustag, och de växer glatt i sanden där. Och den kan knappast räknas som bra jord  ;) Faktum är att lupiner förbättrar jorden med sina kvävefixerande rötter

Broberg

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 20 jan-13 kl 22:50 »

För att du har gräsmatta...

Stormhatt

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 20 jan-13 kl 22:51 »
Finns väl en massa varianter (underarter?) vissa är nog mer livskraftiga och andra mer noga med jord osv

Jennyt

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 20 jan-13 kl 23:04 »
Jo, hade vi inte fortsatt att klippa, så är jag helt med på att det återigen blommat vackert :) Det är mer ett alternativ till att lägga presenning på alltihop.

Att lägga på material är ju också en typ av "markberedning" i min värld. Du kan ju tom välja att lägga på såpass mycket att det underliggande kvävs.... i lupinernas fall vet jag dock inte hurpass tjockt lager du behöver. De är envisa! så jag gissar 30-50cm.  Vill du praktisera detta sätt är dock även min rekommendation att du fysiskt gräver upp befintliga lupiner. Men om du har den luckra jord du beskriver, brukar detta gå förhållandevis enkelt med en grep.

Att lägga på material uppåt är förövrigt ett kanonbra sätt att odla när man har materialet :D
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

Stormhatt

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 20 jan-13 kl 23:17 »
Kanske får testa lite olika metoder på olika områden och se lite vad som händer.
Hade varit intressant att hitta någon växt (ätlig eller användbar på annat sätt) som kunde konkurrera ut lupinen genom att ta ljuset

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #12 skrivet: 20 jan-13 kl 23:21 »
Finns väl en massa varianter (underarter?) vissa är nog mer livskraftiga och andra mer noga med jord osv

Många arter och underarter av lupiner föredrar sand eller grus. Den "vanliga" lupinen man odlar är en hybrid mellan flera arter
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #13 skrivet: 21 jan-13 kl 07:32 »
Hade en rabatt/kulle som var översållad med lupiner när vi flyttade hit för många år sedan.
Denna plätt är inte brukad med traktor el likn.men är mindre än din yta.
Dock växte lupinerna lite överallt, även utanför denna plätt.

Flitigt uppdragande av planta+rötter innan de gick i frö och att ta bort allt smått som kom upp har fått dem att
minska i antal.
Nu har jag ett par tre stänglar kvar precis där jag vill ha dem ;)

På övrig mark har hästar gått och trampat, här har det inte kommit upp fler lupiner där hästarna gått.
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Lise

• Värmland
« Svar #14 skrivet: 21 jan-13 kl 08:16 »
De lupiner som växer så flitigt i vägkanter mm klarar sig på nästan alla sorters mark. Magar grå bra i o med att de tillverkar eget kväve. Detta i kombination med att de är så storväxta och konkurrensstarka är förklaringen till att de "lyckats" så väl i vägkanterna. En stor utarmning av floran har skett på många håll på grund av detta.
Att täcka bort etablerade lupinbestånd tror jag blir tufft.  De är stora o starka och har näring lagrat i roten så det räcker ett bra tag.

Stormhatt

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 21 jan-13 kl 20:42 »
Att täcka bort etablerade lupinbestånd tror jag blir tufft.  De är stora o starka och har näring lagrat i roten så det räcker ett bra tag.

Jo jag är rädd för det också... Jag kommer nog att täcka något mindre område som ett test. Vill också prova att göra hål i täckmaterialet och plantera där i.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 21 jan-13 kl 20:59 »
Ska du så eller plantera??

Om jag skulle ha sått, så hade jag valt att lägga sand ovanpå täckmaterialet och sått i det..... om jag hade valt att plantera, så hade jag planterat i täckmaterialet..... beroende på vad jag valt för täckmaterial e klart :) Såfort du gör hål i täckmaterialet kommer det upp en hel massa skit där och givetvis konkurrerar detta som mest med grödan du försöker odla ;)

Vad kommer du välja för täckmaterial?

Stormhatt

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 21 jan-13 kl 21:29 »
Ska du så eller plantera??

Om jag skulle ha sått, så hade jag valt att lägga sand ovanpå täckmaterialet och sått i det..... om jag hade valt att plantera, så hade jag planterat i täckmaterialet..... beroende på vad jag valt för täckmaterial e klart :) Såfort du gör hål i täckmaterialet kommer det upp en hel massa skit där och givetvis konkurrerar detta som mest med grödan du försöker odla ;)

Vad kommer du välja för täckmaterial?

Funderar på att prova med potatis, och någonting förodlat som etablerat ett litet rotsystem, bönor kanske.
I så fall kanske det blir kartong och tidningar med häst/ko-gödsel över plus grejjer jag tagit med lien, lupinblad och annat :)
Känns dock som lupinerna skulle kunna ta sig igenom det. Vet inte. Slipper helst plast ju.

« Senast ändrad: 21 jan-13 kl 21:32 av Stormhatt »

Jennyt

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 21 jan-13 kl 21:55 »
Om du lägger ut tidning, så kan du lägga potatisen ovanpå tidningen och sedan halm och hästskit ovanpå det.Du kan lägga på mer allteftersom säsongen går... typ gräsklipp och sådant som blir :)

Bönorna kan du också plantera rakt i hästskiten, det går finfint :)

Däremot behöver inte varken potatis eller bönor såpass mycket gödsel, så du kommer få ett ganska stort kväveläckage... om jag förstått det hela rätt, så är det sånna saker du bryr dig om ;) Det kommer också medföra att grödorna får väldigt mycket grönmassa, men kanske inte lika bra avkastning.

Lämpliga grödor till ny hästskit är alla sorters kål, rödbetor och andra näringskrävande grödor. Potatisen kan du lägga rakt på befintlig jord och därefter täcka med halm... eller om du får tag på överblivna/kasserade rundbalar så är de bättre för ändamålet. Du kan odla bönorna på ungefär samma sätt. Om du täcker jorden med gammalt hö, så kan du sätta plantorna rakt i detta :)

Elmi

• Bint ä intä så bint ä uossint
    • Dalarna
« Svar #19 skrivet: 25 jan-13 kl 13:22 »
Kanske får testa lite olika metoder på olika områden och se lite vad som händer.
Hade varit intressant att hitta någon växt (ätlig eller användbar på annat sätt) som kunde konkurrera ut lupinen genom att ta ljuset

Har odlat på en kolonilott några år som var helt invaderad av lupiner, i Skåne. Min erfarenhet är att problemet med lupiner är att de konkurrerar ut allt annat. De har djupa rötter som når djup fukt när allt annat torkar. De har stor bladmassa som växer oerhört snabbtm och påverkas inte nämnvärt av vind, hagel eller ihärdigt regnande i maj. Jag provade att konkurrera med t ex solros, mangold och potatis, lyckades inte med något. De trivdes utmärkt där inget annat växte, t ex där jag lagt okomposterad tång. Helt enkelt en enastående växt! :-)

Bladmassan är helt fantastisk att marktäcka annat med, så det finns också fördelar rent odlingsmässigt med växten, förutom dess skönhet.

Kan du täcka med t ex tidningar och halm ovanpå så får du en mycket fin jord. Men det tar några år innan det är igång ordentligt, så det får man tänka som ett mer långsiktigt projekt. 900 m2 är en ganska stor bit. Jag föreställer mig att du har en blandning av nygrodda och äldre plantor, ett gigantiskt projekt att gräva även om du skulle vilja det. Nygrodda plantor är lätta att dra upp ur jorden, jag rekommenderar att du begränsar vidare spridning genom att helt enkelt dra upp "småttingarna". Du kommer förmodligen att hitta dem över ett allt större område, om du inte lyckas kväva "föräldraplantorna".

Det finns inget du kan tycka om att göra med lupinerna istället, dvs bli vän med dem?  Vet inte om de gillas av bin, men jag antar det... bikupor? Eftersom du inte vill plöja menar jag...

Det man vill är ibland något annat än det som är.

Dela detta:

* Inloggade just nu

479 gäster, 1 användare
Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser