Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lupinerna måste bort men hur?  (läst 13235 gånger)

Gamina

SV: Lupinerna måste bort men hur?
« Svar #20 skrivet: 25 jan-13 kl 13:38 »
Jag lyckades ta död på en lupinplanta i sommras. Jag körde över den med gräsklipparen 3 ggr med några veckors mellanrum och klippte då ner den så den inte hade tillstymmelse till grönmassa kvar. Det var en stor kraftig planta så det gick förvånadsvärt lätt men den kan ju ha haft någon skada som inte syntes.
Genbank för Gotlandshöns

Lise

• Värmland
« Svar #21 skrivet: 25 jan-13 kl 16:57 »
Du kanske har haft en väldigt kortklippt gräsmatta.. för jag har ställen där jag kört över i åratal och det finns fortfarande lupinrosetter.
Är det så hemskt att fräsa inför första året och sen gå över till system utan jordbearbetning?

christelle

• Blekinge
« Svar #22 skrivet: 25 jan-13 kl 17:25 »
Vi har en cirka 900m2 stor plätt där vi vill odla grönsaker, plantera fruktträd och buskar.

Jorden verkar riktigt bra och läget är soligt och fint. Lupinerna stortrivs. Det är alltså ett stort fält med bara lupiner.

Vi vill slippa gräva upp rötterna en för en och vi vill inte ha dit en traktor som plöjer. Vi vill ju självklart inte heller använda nåt giftigt.

Jag har hört nånstans att lupiner är 2-åriga och kan utrotas genom att slå med lie 2 ggr på sommaren, två år i rad.
Någon som testat detta och varför ska de slås 2 ggr och när? Innan de fröar förstås men när?

Är det mer effektivt att täcka med plast eller markduk? Kan rötterna ligga och "sova" där under tills man tar bort täckmaterialet
Någon som har erfarenhet eller tips på hur vi ska få bort dem och kunna börja odla?

Det finns både ett- och fleråriga lupiner. Ska du bli av med de fleråriga måste du gräva bort rötterna och rensa marken ett bra tag därefter för att få bort alla fröplantor. Fruktträd kan du sätta oavsett - de flesta samsas bra med lupiner och verkar inte dra vatten och näring på samma nivå i jorden. Buskar kan du täcka nån halv meter runt så att inte lupinerna växer och frodas mitt i busken.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Dela detta:

* Inloggade just nu

483 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser