Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ännu en kakelugnsfråga.  (läst 3651 gånger)

Foks

• -
Ännu en kakelugnsfråga.
« skrivet: 20 jan-13 kl 10:00 »
Hej!
Har märkt att det finns två skolor när det gäller eldning. Ena skolan verkar börja dra in spjället först när det bara är glöd, den andra verkar vara att en skall dra in spjället till hälften ungefär så fort brasan har dragit igång och det är ett väldigt bra drag. Jag drar in spjället till hälften när elden har tagit sig ordentligt, med tanke på hur röken ser ut efter jag har gjort det så verkar det fungerar.

Men min huvudsakliga fråga är, hur mycket skall man dra in spjället när det bara är glöd kvar? hur liten springa kan det vara för att dra ut alla giftiga gaser och att inte kolmonoxid skall skapas? Den är ju luktfri. är det lugnt så länge glöden drar in luft från rummet? Jag testade med hyvelspån i dragluckan och den dras in..
Slöjd, Skogen, Sova under stjärnorna, Torpet. Söker ständigt efter kärlek.
Vi bär en ny värld här i våra hjärtan, och den världen växer för varje minut

magnusT

• Småland
SV: Ännu en kakelugnsfråga.
« Svar #1 skrivet: 20 jan-13 kl 10:06 »
Jag själv skjuter spjället helt först när glöden har slocknat.
Och har spjället helt öppet hela tiden.
Har inte provat att elda med halvöppet spjäll.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #2 skrivet: 20 jan-13 kl 10:14 »
Har visserligen rörspis men, skjuter spjället helt först när det knappt är någon glödbädd kvar alls. Eftersom spisen inte har luckor går det inte att göra tidigare.

Glömde, stänger till hälften ungefär när det är bra fart på brasan.
« Senast ändrad: 20 jan-13 kl 10:18 av javill »
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

anlet

• Närke
« Svar #3 skrivet: 20 jan-13 kl 10:17 »
Jag stänger spjället till hälften när brasan fått fart. Stänger sedan helt när lite glöd är kvar

Foks

• -
« Svar #4 skrivet: 20 jan-13 kl 10:23 »
Anlet:
Så du dra inte ner spjället efter att själva lågorna är bort alls utan du har kvar spjället halvöppet tills nästan all glöd är borta??

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #5 skrivet: 20 jan-13 kl 10:49 »
Jag kör med helt öppet spjäll tills elden har tagit sig bra, då stänger jag till hälften, känner med näsan över luckorna så det inte kommer ut någon rök. När lågorna är nästan slut stänger jag spjället så att det är ett par centimeter öppet. Helt stänger jag inte innan glöden är slut.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Broberg

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 20 jan-13 kl 11:05 »
Går inte att ge exakta beskrivningar som gäller alltid. Man får göra lite olika beroende på ugn, skorsten, drag, ved osv.
Kolla att elden brinner lagom och att det inte ryker svart. Målet är att kunna ha spjället stängt så mycket som möjligt, samtidigt som förbränningen är så bra som möjligt. Fast sen vill man kanske inte värma upp en gammal kakelugn alldeles för chocksnabbt heller.

anlet

• Närke
« Svar #7 skrivet: 20 jan-13 kl 11:21 »
Så du dra inte ner spjället efter att själva lågorna är bort alls utan du har kvar spjället halvöppet tills nästan all glöd är borta??

Japp
Mvh
Anlet

Broberg

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 20 jan-13 kl 11:32 »

Japp
Mvh
Anlet

Jag brukar spara en cm eller två öppet. Ibland med fin lövved blir det fin glöd där man kan stänga helt, med glödbädd kvar. Vill man ha snabb värme då kan man ha luckorna öppna. Är skönt som tusan att stå där i den utforsande värmen, om man är frusen.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #9 skrivet: 20 jan-13 kl 11:35 »
Jag har skrivit om detta i Handboken:

http://handbok.alternativ.nu/Bygga_och_bo/Uppv%C3%A4rmning/Ved/Kakelugn/Hur_man_eldar_i_kakelugn

Jag stryper med bara luckorna medan det fortfarande är öppen låga. Fullt öppet spjäll. Men jag försöker få den fasen så kort som möjligt.

Har man inte tillgång till torr finkluven ved så är det svårt att elda så som beskrivs. Typiskt får man då ha mer lufttillförsel hela tiden eftersom kolningsprocessen inte är snabbt avklarad i början av eldningsfasen. Detta innebär ett högre luftflöde och lägre förbränningstemperatur. Och det gör att det går åt mer ved och att man suger in mer kall luft i huset.

Vitsen med en snabb och intensiv eldning i början är att allt vatten och alla lättflyktiga ämnen då avgår och brinner upp på en gång, medan det brinner så det dånar i kakelugnen. Det tar normalt mellan 5 och 10 minuter, beroende på vad det är för ved. Sedan har cellulosan förkolnat och det finns bara rent träkol kvar. Då är risken för sot och tjära borta, och man kan börja strypa med spjället. Men det skall ju fortfarande vara hyfsat drag. Annars kan man få kolmonoxid ut i rummet.
« Senast ändrad: 20 jan-13 kl 11:39 av sɹǝpuɐ »

Foks

• -
« Svar #10 skrivet: 20 jan-13 kl 11:52 »
Lopt
Är du inte rädd att du får ut kolmonoxid då? räcker det för att det ska komma ut? Har blivigt nojig för det på slutet. Har märkt att om jag stänger spjället en bit när det bara är glöd så blir det som att det stiger upp värme från luckan och jag tänker att det är kolmonoxid.

Anders
I min ugn så blir det varmast om jag stänger spjället halvägs när elden har tagit sig, även när jag har gjot det så är det ett jädrans drag. Röken indikerar en bra förbränning.

Broberg

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 20 jan-13 kl 12:02 »
Lopt
Är du inte rädd att du får ut kolmonoxid då? räcker det för att det ska komma ut? Har blivigt nojig för det på slutet. Har märkt att om jag stänger spjället en bit när det bara är glöd så blir det som att det stiger upp värme från luckan och jag tänker att det är kolmonoxid.

Nej, fast jag låter inte någon annan bestämma om det går att stänga helt. Svårt att förklara, men jag tycker det syns på glöden, när det går att stänga helt. Är man minsta osäker så är det nog bäst att spara de där centimetrarna öppet.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #12 skrivet: 20 jan-13 kl 12:03 »
Ja, det är nog lite olika med draget i olika kakelugnar beroende på hur de är murade, hur hög skorstenen är och om skorstenensstocken är varm. Är röken vit så är det säkert tillräckligt med luft.

Spjället stänger normalt inte helt tätt heller. Det brukar vara lite drag kvar även efter att man dragit för det. Men det kan nog också variera mellan kakelugnar. Lite springor och sug i skorstenen. Jag drar ofta till spjället helt medan det fortfarande är lite glöd kvar i askan. Men jag stänger då också alla luckorna helt.
« Senast ändrad: 20 jan-13 kl 12:09 av sɹǝpuɐ »

Teresa

• Uppland
« Svar #13 skrivet: 20 jan-13 kl 12:26 »
Jag fick lära mig av en kakelugnsmakare att det går bra att stänga spjället helt när det ligger ett tunt asklager över hela glödbädden.
Då brukar jag röra om lite, och se att det inte blir några blå lågor någonstans, vänta på ett tunt lager aska igen, och sedan stänga, för att vara på den säkra sidan. Det är lite pyssligt att få en glödbädd som blir "färdig" jämnt, det gäller att ha jämntjocka vedträn i brasan.

Gottfrid

• -
« Svar #14 skrivet: 20 jan-13 kl 13:10 »
Att stänga spjället helt med glöd kvar avråder jag det bestämdaste ifrån. Om kakelugnen inte är riktigt tät så läcker det ur ungnen fast det verkar dra ur sot luckan.När du tänder fullt öppet tills det tatt sig,sen stänger du tills det brinner lugnt men friskt.Sen skjuter du sjället vart efter elden avtar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

581 gäster, 2 användare
beekeepern, RickardR

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser