Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Traktorfritt men mekaniserat jordbruk  (läst 18902 gånger)

jörmundur

• Medelpad
SV: Traktorfritt men mekaniserat jordbruk
« Svar #100 skrivet: 19 feb-13 kl 20:20 »
intressant som tusan.

hur mår traktorn efter lång tid på raps då?
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

mwson

• Dalsland
    • Storuddens Gård
« Svar #101 skrivet: 19 feb-13 kl 20:23 »
Då får man väl odla jordgubbar (de blir ju sötare i norrland pga soltimmarna) och byta till sej rapsolja :)
Fru, Barn, Hereford, Nordiska bin och Katt

astrojensen

• Danmark
« Svar #102 skrivet: 19 feb-13 kl 20:47 »
intressant som tusan.

hur mår traktorn efter lång tid på raps då?

Vad jag har hört, då skulle dom må utmärkt. Rapsoljan har ju bra smörjande effekt, liksom dieseln och är inte frätande, så det skulle inte ställa till några problem. US Air Force eksperimenterade som omtalad med rapsolja och en blanding mellan rapsolja och vanlig fuelolja 50-50 funkade helt problemfrit i supermoderna jetflygplan.

Ett problem kan vara startsvårigheter medan motorn är kall. Det vanligaste är att motorn startas på vanlig diesel från en liten separat tank och sedan slås över på rapsolja, efter några minuter. Man måste komma ihåg att slå över på dieseldrift innan man stänger av motorn, så att pumpen är fylld med diesel innan start. Några motorer har elektrisk uppvärmning av rapsoljan innan insprutning och dom klarar att starta direkt på rapsolja.

Allt detta har jag läst i danska lantbrukstidningar för sisådär tio-femton år sedan, då det eksperimenterades med rapsoljedrift i snart sagt varannan bondeverkstad i Danmark. Nu talas det väldigt lite om det och det kan vara svårt att minnas allt rätt. 

Jag har en encylindrig dieseltraktor, som är väldigt enkelt konstruerat, med busenkel bränslepump, som sitter helt fritt. Det skulle vara roligt att eksperimentera lite med rapsolja och se hur den arbetade.

Thomas, Bornholm

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #103 skrivet: 19 feb-13 kl 21:29 »
Det är ju många som har testat att köra dieselpersonbilar på rapsolja och liknande bränslen också (åtminstone under de perioder då man har kunnat köpa rapsolja i butik billigare än dieselbränsle) . Som regel går det bra, åtminstone på sommaren. Kallstartegenskaperna blir dåliga även om motorn är i bra skick, och dessutom stelnar ju rapsoljan strax över 0 grader. I en del fall har man haft bekymmer med igensotade spridare. Det verkar vara stor skillnad på olika modeller av dieselmotorer på den punkten men det är svårt att se några tydliga samband för vad som kännetecknar en rapsolje-lämplig diesel.
Om en motor inte går bra att köra på ren rapsolja så kan man åtminstone dryga ut fossil dieselolja eller RME med den.

Har man inte möjlighet att odla tillräckligt med oljeväxter men ändå vill producera eget dieselbränsle så finns ju alltid möjligheten att tillverka tjära av skogsavfall och destillera fram en lämplig fraktion ur tjäran.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #104 skrivet: 19 feb-13 kl 21:38 »
Nja, rapsen måstte ju bli mogen i alla fall... Jag vet inte om det kan lyckas i norra Sverige.
Thomas, Bornholm
;D ;D ;D ;D ;D

Jasså? DET var som tusan! ;D Och hur går en Mega-Deere på rapsolja när det är "20 grader snö och kallt upp till knäna"? Hur sköter man snöröjningen? För visst måste väl växtoljor blandas med något mer lättflyktigt eller förvärmas när det är kallt? ::)

Jasså, du hann före.
Citera
Jag har en encylindrig dieseltraktor, som är väldigt enkelt konstruerat, med busenkel bränslepump, som sitter helt fritt. Det skulle vara roligt att eksperimentera lite med rapsolja och se hur den arbetade.
Porsche? :D
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

astrojensen

• Danmark
« Svar #105 skrivet: 19 feb-13 kl 21:44 »
Citera
Porsche? :D

Japp!  :)

Thomas, Bornholm

vindensbonig

• Gäst
« Svar #106 skrivet: 19 feb-13 kl 21:46 »
Fin liten Ferdinand :) astrojensen

memori

• Intresserad av ett liv på landet.
    • Uppland
« Svar #107 skrivet: 19 feb-13 kl 22:01 »
Rena elbilar är ju ingen direkt hit, och då tar man ändå inte ut mer än så där 10 hk vid normal drift. Inte ens en tidsoptimist som jag vill ha en 10 hk traktor...
tidsoptimisten bör kanske göra sin läxa angående elbilar och kika in tesla model s eller tesla model x.
förträffliga bilar tycker jag och många andra.
ifall tidsoptimisten hade en sådan hade du kunnat bli TIDSOPTIMISTEN för du hade ändå hunnit i tid =) se och inspireras =)

ang. ämnet i stort tror jag lösningen är eldrivna fordon. finns ju redan eltraktorer, elgrävmaskiner you name it på marknaden.
sen att det inte är en fullt utvecklad lösning än är en annan femma.
eftersom vi har ett väl utbyggt elnät och att det finns ny teknik för att förflytta den effektivare och energi oftast utvinns effektivast storskaligt känns el som det absolut bästa alternativet. sen att mycket av vår och framförallt andra länders elproduktion sker med hjälp av kol, koks, olja uran etc. finns det bara 2 lösningar på.
fortsätta utveckla dom mest hållbara alternativen sol, vind, vågkraft och minska elkonsumtionen.
många kan göra stor skillnad. men givetvis måste industrierna göra sitt också.

det svåra är att få människor att förstå att vi lever på en planet med begränsade resurser och att vi måste bete oss därefter. ändå bygger vår ekonomi på ständig tillväxt. inte konstigt att människor är förvirrade.

hmm over and out

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #108 skrivet: 19 feb-13 kl 22:22 »
AWWWWWWWWWWW !! En sån vill Maria ha. Långa ögonfransar på lysena och måla upp pussmunnen där fram, sen åka till byn och proviantera, säger hon. :-*

Synd vi inte behöver traktor utan bara kan ringa Östen med 400:an. För 10-12 ägg så harvar han ett par timmar och pratar i 3.

Tjusigt och ekonomiskt!
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

astrojensen

• Danmark
« Svar #109 skrivet: 19 feb-13 kl 22:26 »
Men du!

Volvo L 03 E (2)

:o Så grymt ultra skifthäftig vil-bara-ha grej! Eldriven och svenskbyggd!

Eldriven traktor:

Plowing with the Sun Horse all-electric tractor

http://www.flyingbeet.com/electricg/

http://www.versaland.com/2012/06/24/electric-tractor/

Thomas, Bornholm

mwson

• Dalsland
    • Storuddens Gård
« Svar #110 skrivet: 19 feb-13 kl 22:32 »
Jasså? DET var som tusan! ;D Och hur går en Mega-Deere på rapsolja när det är "20 grader snö och kallt upp till knäna"? Hur sköter man snöröjningen? För visst måste väl växtoljor blandas med något mer lättflyktigt eller förvärmas när det är kallt? ::)
Man kanske kan försöka hinna jordbruka när det är varmt?
Fru, Barn, Hereford, Nordiska bin och Katt

vindensbonig

• Gäst
« Svar #111 skrivet: 19 feb-13 kl 22:43 »
Man kanske kan försöka hinna jordbruka när det är varmt?
Vem ska skotta snö och köra hem ved då ?

Existens!

• Gäst
« Svar #112 skrivet: 19 feb-13 kl 22:53 »
Kommer man så långt så lär väl just den detaljen gå att lösa med förvärmning...

Halte

• Gäst
« Svar #113 skrivet: 19 feb-13 kl 22:53 »
Lantbruksgymnasiumet Vreta hade en John Deere som vi körde på rapsolja. Omöjlig att starta när det var kallt annars gick den bra.. luktade stekos om den också. :(

Existens!

• Gäst
« Svar #114 skrivet: 19 feb-13 kl 22:57 »
Att motorerna luktar stekos är ju naturligtvis en gigantisk hake när det gäller att rädda jordens klimat  :)

vindensbonig

• Gäst
« Svar #115 skrivet: 19 feb-13 kl 23:01 »
Lantbruksgymnasiumet Vreta hade en John Deere som vi körde på rapsolja. Omöjlig att starta när det var kallt annars gick den bra.. luktade stekos om den också. :(
Det gillar nog Ex han gillar ju va i köket ;) Nä det värkar jobbigt  och ska man ha förvärmning när man har kört stopp i skogen när det är lite kyla då blir det inte lätt misstänker ja.

Existens!

• Gäst
« Svar #116 skrivet: 19 feb-13 kl 23:03 »
Ni brukar gnälla på mig att jag är negativ.. men nu vete fan vad som flugit i er för att hitta allt som är omöjligt..

vindensbonig

• Gäst
« Svar #117 skrivet: 19 feb-13 kl 23:06 »
Ni brukar gnälla på mig att jag är negativ.. men nu vete fan vad som flugit i er för att hitta allt som är omöjligt..
Något måste man väll få lov att roa sig med :) lite dyrt att koma på att det inte var så bra i efter hand vet ju alla inte är så bra.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #118 skrivet: 20 feb-13 kl 05:52 »
Lantbruksgymnasiet i Svalöv körde alla sina lantbruksmaskiner på enbart rapsolja på 90-talet, hur det är nu vet jag inte. Men jag körde deras traktorer vid några tillfällen, de fungerade felfritt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Skogsola

• Gäst
« Svar #119 skrivet: 20 feb-13 kl 07:47 »
 Har en kompis som kör sin bil: Ford Transit, på överbliven stekolja ifrån traktens pizzerior. Dubbla tankar och ett snyggt förvärmningssystem har han byggt där kylvattnet förvärmer oljan.

Dela detta:

* Inloggade just nu

321 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser