Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Traktorfritt men mekaniserat jordbruk  (läst 18831 gånger)

tidsoptimisten

• Västergötland
Traktorfritt men mekaniserat jordbruk
« skrivet: 19 jan-13 kl 22:59 »
Då jag är orolig för vår matproduktion när bristen på diesel gör dagens jordbruk omöjligt, funderar jag på hur ett eldrivet jordbruk kan te sig.

En möjlighet, som tydligen provades innan traktorerna slog igenom var att vinscha plogen med hjälp av vajrar, från ena sidan av gärdet - till andra osv.

Om du vet något om detta - du kanske provar det, har upplevt det eller kanske har några bilder, vore jag ytterst tacksam om jag kan få ta del av dem.

Försöken i Skaraborg på 60-80 talet har jag hört talas om, men vet inga detaljer.

Vänligen - Tidsoptimisten

markusahelge

• Västergötland
SV: Traktorfritt men mekaniserat jordbruk
« Svar #1 skrivet: 19 jan-13 kl 23:32 »
Så här, med ånglokomobiler i detta fallet:

Steam Ploughing at Bedfordshire Steam Rally and Country Fayre 2011

Aspirerande månskensbonde på 55 ha skogsmark i sjuhärads utkant.

tiki

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 19 jan-13 kl 23:54 »
gengasdriven fordon våre ett alternativ - för när inte diesel finns kanse elen har gått med- med gengas kan man göra el ochså

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #3 skrivet: 20 jan-13 kl 10:55 »
Vare sig man använder något traktorliknande eller en anordning med vajerspel så skulle jag nog först vilja väga båda lösningarna mot varandra när det gäller rent mekanisk energiåtgång. I ett krisläge vill man ju förmodligen spara på energin så mycket som möjligt vare sig man har den tillgänglig i form av ved, el, brännolja, biogas, vattenkraft eller någonting annat.
När man har avgjort den saken så är nästa steg att bestämma vilket av de tillgängliga bränslena som ska användas för traktorn eller vajerspelet.

Det gjordes en hel del försök med elektrisk vajerplöjning i början av förra seklet och jag har för mig att det står en del om det i diverse jubileumsskrifter från Vattenfall. Förmodligen finns mer djupgående artiklar i t ex Teknisk Tidskrift eller ERA från 1920-30 -talen.

p@nk1978

« Svar #4 skrivet: 20 jan-13 kl 11:21 »
när det inte finns dieselolja finns det heller ingen el

FixarFrasse

• Västmanland
« Svar #5 skrivet: 20 jan-13 kl 11:27 »
Det blir nog häst igen ;D
Bor på en liten gård med min dotter och shetlandsponnyer,höns,gäss,ankor och kalkoner

Existens!

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 20 jan-13 kl 11:30 »
Ja, det närmaste är väl det enklaste, och då är det ju häst som gäller.

Finns ju faktiskt en stiftelse som köper in och bevarar arbetshästar med i viss mån det syftet att dom ska finnas kvar som en resurs.

http://ackordhast.se/index.html

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #7 skrivet: 20 jan-13 kl 12:49 »
??? Varför då? El går ju att framställa på många sätt, som inte är beroende av olja.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Neon Knight

• -
« Svar #8 skrivet: 20 jan-13 kl 13:03 »
Plöjning med vajerspel är mycket mer energisnålt än med traktor. Kostnadseffektivt blir det först när diesel blir en bristvara.

En annan fördel med vajerplöjning är att det minskar jordpackningen som uppstår av att man kör på marken, även med häst.

tiki

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 20 jan-13 kl 13:13 »
Plöjning med vajerspel är mycket mer energisnålt än med traktor. Kostnadseffektivt blir det först när diesel blir en bristvara.

En annan fördel med vajerplöjning är att det minskar jordpackningen som uppstår av att man kör på marken, även med häst.

just det jordpackningen är ett problem man slipper med häst och vajerspel- vajerspel hör jag om första gången, mycket interessant - kanske man skulle kunna driva spelet på rent mekanisk vis , för hand eller med hjälp av djur. vajerspelet skulle kunna fungera som multiverktyg och vara användbar som kran vid byggen exp . vis, eller för att dra upp sten, båtar ur vatten eller stock ur skogen.

Existens!

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 20 jan-13 kl 13:14 »
Man får vara bra många gubbar om man ska kunna dra en plog tvärs över ett fält :)

tidsoptimisten

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 20 jan-13 kl 18:44 »
Min tanke med vinschat jordbruk är att el lär vi ha även efter det att oljan tryter. Vi har ju våra vattenkraftsanläggningar, och här på Varaslätten står det vindkraftverk mest överallt.

Att använda el till att driva jordbruket känns komplicerat. Jag har sett några gamla sladd-eltraktorer, med en stor kabeltrumma på taket, men som någon påpekade - det är inte så energieffektivt samt jordpackningen finns alltid där i bakgrunden.

Därav min fråga om vinschat jordbruk - tack till er som hållit fokus!!!

Tipset om "Teknisk Tidskrift eller ERA från 1920-30 -talen" skall jag se om det leder någon vart - Tack!

Filmen har jag hittat tidigare, men min tanka var att eventuellt finna några lite mer sentida lösningar. Det verkar väldigt omständligt vid vändning och personintensivt, men det ger förstås några uppslag.

Neon Knight

• -
« Svar #12 skrivet: 20 jan-13 kl 19:00 »
Om du är intresserad av att läsa om vajerplöjning skall du söka på namnet John Fowler. Han var pionjär inom området på 1800-talet.

För att slippa vända plogen när den når kanten av åkern använder man en balansplog, som i princip är två plogar hopmonterade så att den ena används när vajern dras åt ena hållet och den andra används när vajern dras åt det andra.

skogaliten

• -
« Svar #13 skrivet: 21 jan-13 kl 23:49 »
Nu är ju inte "hästar" mekaniska, utan djur. Men djur har ju t.ex. den fördelen att de producerar gödsel.

Jag förstå överhuvudtaget inte vitsen med att försöka driva en plog med vajer, om vajerspelet vore hästdrivet. Ska man ha någon form av vajerdrift, så varför inte driva det med t.ex. ångmaskin eldad med ved.
Men att dra en plog med vajer, torde kräva relativt släta och rektangulära ytor. Mina åkrar är definitivt vare sig rektangulära eller släta... Dessutom innehåller de åkerholmar och odlingsrösen här och där... De flesta svenska åkrar är oregelbundna och jämförelsevis rätt små.

Om man skaffar en modern växelplog för häst, så är man betydligt effektivare än med de traditionella hästplogarna. Jag plöjer nu inte med mina hästar, jag har helt enkelt inte fått tag i en komplett traditionell plog, och jag har heller inte ett tillräckligt samkört par. Min hästdrift i jordbruket inskränker sig till lite harvning och körslor av material.

Amish använder hästkrafter till att driva de flesta moderna maskiner i jordbruket. Dom mekaniserar helt enkelt allt som är kraftuttagsdrivet. Och så sätter dom lite fler hästar framför för att få tillräcklig kraft. Det här gäller allt, plöjning, balpressar, t.o.m tröskor.

Jordpackning är inte något problem om man driver jordbruket med häst. Möjligtvis blir det jordpackning om man tar i på det sätt som Amish gör, när de använder jättespann med hästar för att driva och dra värstingmaskiner, t.ex. gigantiska skördetröskor, alltså tröskor som vi här i Sverige tycker är "jättestora" när vi ser dom.

bo_i_dala

« Svar #14 skrivet: 22 jan-13 kl 10:13 »
??? Varför då? El går ju att framställa på många sätt, som inte är beroende av olja.

Den absoluta merparten av all el på jorden framställs av olja/kol/naturgas, det är inte många länder som har vattenkraft som Sverige.
mvh/ bo

bo_i_dala

« Svar #15 skrivet: 22 jan-13 kl 10:15 »
Hej!
Virespelade plogar har det att det inte blir markpackning av något dragfordon.
Det har plöjts med virespel ganska sent bland annat på mossjordar som varit blöta.
mch/bo

Alexn72

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 22 jan-13 kl 10:56 »
Den absoluta merparten av all el på jorden framställs av olja/kol/naturgas, det är inte många länder som har vattenkraft som Sverige.
mvh/ bo

Tur nog har du fel.
Elen är det energislag som har störst potential enligt mig.
Men det betyder inte att det finns i obegränsad upplaga.
Men hemma på gården kan man skapa el med både vind och sol.
Och kärnkraften går inte på någon fosil olja bortsett från transporterna av material.
Elda i värmeverk som ger el från tex trä mm

och verkningsgraden för el...  8)

skogaliten

• -
« Svar #17 skrivet: 22 jan-13 kl 11:23 »
Nu kan man ju faktiskt driva traktorer utan fossila bränslen, det går att konvertera traktorena till RME eller biogas.

Det är ju faktiskt inte så att det enda man gör är att plöja, man måste ju köra över marken betydligt fler gånger under en säsong, bäde för sådd och skörd.

Det här snacket om markpackning, har väldigt mycket att göra med STOOORA traktorer, som väger väldigt mycket, och även där finns det enklare lösningar än vajerdrift, som t.ex. fasta körspår.

Annars är traktorn, liksom hästen, oändligt  flexibel och praktisk. I båda fallen måste man bara använda dem med sunt förnuft.

Livet är inte en tävling om att använda största maskinen, utan håller man sig till lite måttligare storlek på traktor, upp till max dagens 100-120 hästars traktorer, så är traktorn ett bättre val, p.g.a. dess flexibilitet.

bengarn

• Blekinge
    • Kullarps äoch fä
« Svar #18 skrivet: 22 jan-13 kl 11:58 »
Känns väl som att traktor är det bästa alternativet... Det är ju trotts allt fler som använder traktor än ångmaskin o vajer! (Kan ju handla om envishet också)  :D
Bor på gård på landet så långt bort från civilisationen men kan komma plus en kilometer med sambo, 2 barn, hund, katt och en hel hoper av höns, ankor och några kaniner.
Hemsida: http://kullarps-fjader-och-fa.webnode.se/

Rödskägg

• Småland
« Svar #19 skrivet: 22 jan-13 kl 11:59 »
Finns många varianter men inköpt el är nog ingen lösning. Priset på den lär bli hutlöst om vi räknar bort produktionen från kol/olja/gas/koks. Sedan ska ju den energi som produceras av fossila bränslen och som inte är elnätsel ersättas. Tillgången krymper till långt under hälften och hur många gånger efterfrågan ökar vill nog ingen tänka på. http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Energi/Energibalans-internationellt/Elproduktion/ Bo i Dala har tyvärr inte fel om inte IAEA har det också. Sedan får ju kärnkraft en del utmaningar av logistisk och reservkraftsmässig natur.

Kunde man inte få vildsvin att springa i stora hamsterhjul? Ingen brist på energi härikring isf. ;-)
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Dela detta:

* Inloggade just nu

486 gäster, 3 användare
torbjorn, Wairam66, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser