Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken ull från vilket får?  (läst 2126 gånger)

Magda

  • Inlägg: 700
  • Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
Vilken ull från vilket får?
« skrivet: 18 jan-07 kl 12:14 »
Jag är ju sugen på får, och främst ullen även om jag är intresserad av alla fårprodukter. Så det jag undrar över är vilket får ger vilken ull? Har ni nått boktips eller rena kunskaper?

Typ, det svenskullgarn man köper för att sticka av, vilken fårras ger sånt garn? Lovikkagarn, vilka fårraser får man sån ull av? Vävullgarn till plädar respektive sjalar?

Och, vart kan man vända sig med sin ull för att få den kardad och spunnen? Är det dyrt?

Merino ska ju vara den "finaste" ullen. Men är det nått å ha till hantverk eller är det till beklädnadsindustrin bara?

Ja det var många frågor, men jag har funderat länge och behöver nu lite hjälp att börja nysta i det  :)
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Vilken ull från vilket får?
« Svar #1 skrivet: 18 jan-07 kl 17:20 »
Finullsfår o Leicester
har en ull som passar att ha nära huden  i sjalar, kläder, mössor babyfiltar.

Ryafåren o Gotlandsfåren
har en ull som pasar till tovning av mattor, sittdynor, tofflor.

Ull från tyngre köttrasfår Texel, Oxford etc, att använda vid stoppning av täcken, dynor och kuddar s.k Stoppningsull.

Lite från
Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

411 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser