Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nu har första ägget kläckts!  (läst 5042 gånger)

sockervadd

• Värmland
SV: Nu har första ägget kläckts!
« Svar #20 skrivet: 16 jan-13 kl 15:54 »
vilken tur att jag gör något rätt :) det är så himla sött att dom är med varandra hela tiden.
jag hoppas verkligen att dom blir fel. sist fick jag ju tre & en dog. nu vill jag ha en liten flock med bebisar.
åh, vad smart med en temp! får leta reda på en. vi har en värmelampa med bara en styrka! vi fick den av mammas kollega som använde den till sina kycklingar.

sockervadd

• Värmland
« Svar #21 skrivet: 16 jan-13 kl 16:00 »
vi skriver samtidigt :) tack för all info. jag håller alla mina tummar på att dom ska bli fler & att alla ska överleva. jag sitter här & ser hur dom ligger & bara andas. vilka mirakel! mina små liv.

Smajsan

• -
« Svar #22 skrivet: 16 jan-13 kl 16:08 »
Den lampan kommer att vara ok,du kan ju reglera värmen genom att höja och sänka lampan.
Och nästa gång alla sover så sover du med eller pluggar  ;) hur låter det?
Du måste ju också vila och då kommer allt att kännas mycket lättare.

Jag var övertygad att efter varje natt jag sov så skulle det ligga vaktlar döda i min vaktel låda.Men varje dag fortsatte dom att må bra.Jag håller nu alla tummar för dina små vaktlar,och det är ju så här att gör man allt man kan och dom dör iallafall,så kan man ju inte göra något åt det.Då har man ju gjort allt som man kunde.
Sluta att oroa dig och se så gott de mår.Strö gärna ut lite mer mat där de går och pickar,handuken kan du vända på när den blir för nerbajsad och maten blir kletig på den.Så vila nu :)
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

sockervadd

• Värmland
« Svar #23 skrivet: 16 jan-13 kl 16:14 »
jag ska lämna dom ensamna på fredag & lördag (resten av familjen finns ju), men gud vad jobbigt det kommer att vara.

ja, min största rädsla är att jag ska lämna dom en längre stund & komma tillbaks till en död vaktel, eller flera.
Mamma håller på och maler mat, blandar det med äggsmulor. vila hahaha jag är ett vrak!

Smajsan

• -
« Svar #24 skrivet: 16 jan-13 kl 16:20 »
Hahaha  :D Jag kan se dig framför mig.....hur du far runt får inte något gjort,utan det är som en osynlig kraft som drar dig till vaktlarna hela tiden  ;) Ja tror att du kommer att somna av ren utmattning tillslut Fniss!
« Senast ändrad: 16 jan-13 kl 16:31 av Smajsan »
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

sockervadd

• Värmland
« Svar #25 skrivet: 16 jan-13 kl 16:54 »
jag springer omkring som en höna utan huvud!

sockervadd

• Värmland
« Svar #26 skrivet: 16 jan-13 kl 17:04 »
ska jag ge dom vatten eller fil blandat med vatten eller yoghurt blandat med vatten? iih!

Smajsan

• -
« Svar #27 skrivet: 16 jan-13 kl 17:19 »
Ge dom det du ser att de dricker.Det är ju jättebra om de får i sig lite fina bakterier från filen eller yoghurten.
Jag ger alltid mina kycklingar fil men vaktlarna verkligen avskydde det,dom smakade och man såg hur otäckt de tyckte det var,så då fick de bara vatten därefter  :)
Mina små fick enbart mald pellets "kalkongöd" inget annat förren de blev ca 2 veckor,då rev jag morot,det var en favorit  :)

sockervadd

• Värmland
« Svar #28 skrivet: 16 jan-13 kl 17:21 »
dom är verkligen inte alls intresserade av att dricka vatten............................ jag stoppar ner fingrarna i det, inget händer.
gud, o gud

Smajsan

• -
« Svar #29 skrivet: 16 jan-13 kl 17:25 »
Du kan doppa deras små näbbar i vattnet lite försiktigt några gånger,då brukar dom komma på att dom är lite törstiga  :)

sockervadd

• Värmland
« Svar #30 skrivet: 16 jan-13 kl 17:39 »
gjort det nu :) snart har det gått 12 h sen den fjärde kläcktes. varför kläcks inte dom resterande åtta? ungefär när är det man ska ge upp hoppet?

Smajsan

• -
« Svar #31 skrivet: 16 jan-13 kl 18:32 »
Jag vet faktiskt inte hur länge du ska vänta.Vilken dag är de på nu?

sockervadd

• Värmland
« Svar #32 skrivet: 16 jan-13 kl 20:41 »
jag var ute med hundarna, kom in & kikade o vad ser jag? ett ägg som höll på att kläckas!
nu är hen torkad o fin, är med dom andra. jättepigg! alla äter & dricker vatten. ta i trä, peppar,peppar!!!!!!

Smajsan

• -
« Svar #33 skrivet: 16 jan-13 kl 21:01 »
Grattis!vad roligt att det kom en till  :D

sockervadd

• Värmland
« Svar #34 skrivet: 16 jan-13 kl 21:26 »
tack <3 dom är som små fyllon. somnar till ståendes, på varandra, över varandra, väcker den andra som väcker den tredje. nu vill jag istället att dom ska finna ro & somna haha.
men det känns lite mer hoppfullt nu. tack för ditt stöd <3

sockervadd

• Värmland
« Svar #35 skrivet: 17 jan-13 kl 14:38 »
uppdatering:
har vaknat upp hela natten & tittat till äggen. inte sett något alls.
tydligen hade mamma innan hon åkt till jobbet sett att det var ett litet hål i ett av äggen,
tänkt att den skulle klara sig & inte väckt mig.
så när vi hördes av vid lunch så vart hon chockad att det inte hade kläckts nåt ägg.
jag tog upp ägget & smörjde in det med mjölk o vakteln var död.

vad har jag gjort för fel?
är det för att vi har lyft på locket & tagit ut kycklingarna, så temperaturen har ändrats & jag har dödat dom?
magont!

smajsan! vad borde jag ha gjort? vad ska jag göra?
ska vi hälla i varmare vatten? vända på dom? jag känner mig så hjälplös.

tack o lov så är dom vi har pigga & krya.

Smajsan

• -
« Svar #36 skrivet: 17 jan-13 kl 15:03 »
Hej igen! Vad bra att du har sovit lite iallafall  :) Och att de små är pigga och glada.
Det brukar alltid vara någon eller några som inte orkar ta sig ur ägget,och så är det bara.Även i det vilda tror jag att det är så.Det är inte ditt fel varje gång det går fel ju.Utan gläds åt de 5 små torpeder du har  :D Att alla inte orkar ta sig ut känner nog de flesta igen,Jag har skalat ut en sådan en gång,det gör jag inte igen.Den lilla var så svag så den kom aldrig igång att äta o dricka utan blev bara tröttare o tröttare,så den fick jag ta bort,och det är ju aldrig kul  :-X
Vilken dag är de som är kvar i kläckaren på?

sockervadd

• Värmland
« Svar #37 skrivet: 17 jan-13 kl 15:09 »
jag är så tacksam över dom små tussarna. vi hade i dom 30 dec, så 18e dagen är vi inne i.
ska jag hälla i lite varmt vatten?
så du tror att den bara hade fått ett dåligt liv om jag hade hjälpt den?
usch, jag ska aldrig göra om det här. får alldeles för mycket magont. jag är nog en för stor djurälskare för att föda upp djur.

Smajsan

• -
« Svar #38 skrivet: 17 jan-13 kl 15:18 »
Jag vet en här på forumet som skalade ut en liten skalman. De som tog sig ur äggen själva dog och skalman överlevde,så det kan jag inte påstå att det alltid är så att de är de som kommer ut av sig själva överlever,det är skalman ett bevis på  :) Men om man tänker naturligt,ute i naturen,så skalar ingen ut de små som inte tar sig ut själva.
Jag vet faktiskt inte om du ska avbryta kläcket, eller vänta. Jag skulle kanske vänta lite till, eller inte  :P Där är jag velig.
Se bara till att det finns tillräckligt med vatten i kläckaren,och att det är rätt temp i kläckaren,mer kan du ju inte göra. och du är bra på det här,tänk att inte bry sig alls. Då är det bättre att vara djurälskare som du är.

sockervadd

• Värmland
« Svar #39 skrivet: 17 jan-13 kl 15:30 »
jag skulle kunna vänta i 100 år på dom. men nu fyller jag på med mer varmt vatten då & ber till alla gudar som finns (& jag som inte tror på gud).
det är jobbigt att vara som jag är. alldeles för känslig. det tar bort det roliga & jag är bara orolig. just nu är jag jätteledsen över den som inte överlevde.
det känns så orättvist. varför fick den bara ta några andetag & inte ett långt vaktelliv?

Dela detta:

* Inloggade just nu

462 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser