Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  RoslagsBagge mat?  (läst 740 gånger)

Prince06

  • Inlägg: 40
    • -
RoslagsBagge mat?
« skrivet: 15 jan-13 kl 10:13 »
Hejsan
Där vi köpte våra Roslagstackor sas det att om man ger baggen havre/kex/korn osv så kan han få något problem i njurarna och kan dö..
Har matat tackorna med lite havre då och då men tycker så synd om baggen då jag inte haft morötter med till honom att han inte får smaka. Eftersom de går tillsammans jämt så kan jag inte bara ställa in en hink med havre/kraftfoder.
Är det så farligt som de sa?

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: RoslagsBagge mat?
« Svar #1 skrivet: 15 jan-13 kl 20:41 »
Nja, baggen kan få njursten om han äter för mycket kraftfoder.
Det kan bero på att de kanske inte får i sig tillräckligt med salt....

När jag har köpt in bagglamm och de har varit tvugna att stå ensamma i fårhuset, innan jag släppt bagglammet till tackorna, har jag gett dom 3-4 hg kraftfoder/dag. Det har gått bra...
Så lite kan han allt äta. Havre är inte så kraftigt som pellets, heller.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

425 gäster, 5 användare
Hantverkaren, Oskari, nyhem, skräptanten, GuyFromTheSky

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser