Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kanin som knalldog.  (läst 2882 gånger)

hajens

• Skåne
Kanin som knalldog.
« skrivet: 15 jan-13 kl 09:33 »
Var och hämtade 4 st kaniner i söndags kväll. (vi fick dem gratis från ett dödsbo) Jag har inte haft kaniner innan, men läst på en del.
De tre honorna placerade jag i en box i stallet på ca 5 kvm. Dom gick alla tillsammans  i en box där vi hämtade.

Hanen hade bott i en bur ute, ålder okänt, men han verkade helt frisk. Vi placerade honom i en kaninbur i stallet.

Imorse när jag gick ut till honom (alltså mindre än 1,5 dygn efter vi hämtat dem) ryckte han till när jag petade på honom, som om han sov och blev väckt. Tyckte det var lite märkligt.

Jag släppte ut de andra djuren sen gick jag och gav honom vatten. Märkte då att han var trög och att han vilade huvudet på golvet.

Jag lade hans nos mot vattnet så han kunde få dricka, för nu var det tydligt att nått var fel. Jag klappade honom, och han verkade slö. Plötsligt  sprattlade han till, lade sig på sidan och dog knall fall. Jag blev helt perplex.

Det skall sägas att kaninburen som han fick flytta in i hos oss har fungerat som sjukstuga för några ankor under hösten som jag misstänker haft coccidios, och som sedermera dog.  Kan det vara så att buren ännu varit kontaminerad och det är detta som drabbade min kanin? För inte kan ha ha dött för att buren varit för trång? Tar tacksamt emot råd, för jag har rejält dåligt samvete.
« Senast ändrad: 15 jan-13 kl 09:39 av hajens »
Svensk gul anka, hedemorahöns och kopparmaran
http://billinge22.hemsida24.se/

lialan

• Västergötland
SV: Kanin som knalldog.
« Svar #1 skrivet: 15 jan-13 kl 09:48 »
Han var förmodligen sjuk redan när han kom till dig. Kaniner,precis som fåglar, visar ofta inte att de är dåliga i första taget.
Flyttstressen kan möjligen vara droppen som fick bägaren att rinna över. Du behöver inte känna dig skyldig :)
"Man ska aldrig skada andra, man ska alltid bjuda till.
Men i övrigt får man göra som man vill"

hajens

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 15 jan-13 kl 09:51 »
Han var förmodligen sjuk redan när han kom till dig. Kaniner,precis som fåglar, visar ofta inte att de är dåliga i första taget.
Flyttstressen kan möjligen vara droppen som fick bägaren att rinna över. Du behöver inte känna dig skyldig :)

kan han alltså blivit så stressad av att jag tog i honom när han verkade slö,  lade hans nos i vatten, så att han dog av det?

ängesgården

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 15 jan-13 kl 09:57 »
det var troligen något fel på honom innan han kom till dig, du ska absolut inte känna dig skyldig, han hade kanske något hjärtfel eller något annan dold sjukdom, är de andra kaninerna pigga så var det ju iallafall inte något smittsamt
massor av djur finns det här hos oss :o)  Kor, får ,kaniner ,höns, ankor,kalkoner ,katter mm

hajens

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 15 jan-13 kl 10:11 »
det var troligen något fel på honom innan han kom till dig, du ska absolut inte känna dig skyldig, han hade kanske något hjärtfel eller något annan dold sjukdom, är de andra kaninerna pigga så var det ju iallafall inte något smittsamt

känns ju lite bättre. De andra kaninerna mår bra, men de har nog inte haft någon kontakt alls (utom möjligtvis under parning tidigare), de bodde inte ens nära varandra på gården vi hämtade dem på. De hade heller ingen kontakt under flytten till oss.

Anyway;
Så det är alltså inte vår kaninbur som varit smittad då sedan sjukankorna bodde där, skönt det isåfall. Då vågar man kanske använda buren igen om man skaffar en ny hane (efter sanering)?

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #5 skrivet: 15 jan-13 kl 10:35 »
Jag vet inte om det kan ha någon betydning i detta fallet men han hade ju bott utomhus och nu fick han flytta in i stallet. Hur stor var temperaturskillnaden?
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

hajens

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 15 jan-13 kl 10:43 »
Jag vet inte om det kan ha någon betydning i detta fallet men han hade ju bott utomhus och nu fick han flytta in i stallet. Hur stor var temperaturskillnaden?

stallet är helt ouppvärmt, så jag skulle nästan klassa det som utomhus. Tror inte det är nån direkt skillnad i temp mellan utomhus och vår lada.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #7 skrivet: 15 jan-13 kl 11:27 »
Kaniner som får ändrade förhållanden kan dö av stress. Det finns i litteraturen beskrivet att någon/några kaniner dog av stress för att de fick mat vid en annan tid än normalt. Följdfrågor kan jag inte svara på eftersom det är många år sedan jag hittade uppgiften.

Kanin-Eva

• Dalarna
« Svar #8 skrivet: 15 jan-13 kl 13:07 »
Så det är alltså inte vår kaninbur som varit smittad då sedan sjukankorna bodde där, skönt det isåfall. Då vågar man kanske använda buren igen om man skaffar en ny hane (efter sanering)?

Jag är tämligen säker på att coccidierna är artspecifika. Så coccidios från ankor har ingen möjlighet att smitta kaniner. Jag TROR att det är så i vart fall. Någon som har någon annan uppgift?
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

hajens

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 15 jan-13 kl 13:19 »
Jag är tämligen säker på att coccidierna är artspecifika. Så coccidios från ankor har ingen möjlighet att smitta kaniner. Jag TROR att det är så i vart fall. Någon som har någon annan uppgift?

ok, då misstänker jag faktiskt hjärtattack. För han var coollugn när han kom hit i söndags kväll, och verkade inte ett dugg stressad då. Igår verkade det inte vara nått fel, han fick lite vatten, en morot, lite pellets.

Imorse var han som sagt lite väck, och kvicknade till förs efter jag "duttat" till honom. Sen var det som han gick in i en dimma och lade huvudet på sned på golvet, kvickande till om vartannat, och därefter bara knalldog han efter en några korta spasmer.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #10 skrivet: 15 jan-13 kl 16:05 »

Riktigt. I någon tråd här räknade jag upp ett antal som går på kaniner. Det är andra arter på fjäderfä.
Det kan gå fort när kaniner avlider, kan vara pigga, glada och hungriga på kvällen och stendöda och kalla på morgonen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

514 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser