Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kökspanna, behöver tips!  (läst 10068 gånger)

Myrja

• Västergötland
    • Lädergods
Kökspanna, behöver tips!
« skrivet: 14 jan-13 kl 19:15 »
Hej
Vi ska byta värmesystem här hemma, som det är nu har vi kökspanna Parca som kämpar på bra utan acktank med sitt vattenburna system i hälften av huset och el i andra hälften. Nu ska det blivattenburet system i HELA huset!
 Det är ett gammalt torp på 84kvm. Just nu har vi en Parca kökspanna på 21kw som kämpar på bra utan acktank men börjar bli sliten.
 Så till frågorna..drömmen är att bara behöva elda en gång per dag, 2-4 timmar. Är detta möjligt om man vill fortsätta ha en kökspanna fast då med acktank? Räcker det med en acktank på 500-750kw? För i så fall får det plats här inne i huset.
 och i så fall vilken kökspanna rekommenderar ni? Såg en NG K-28, någon som vet något om denna norrländska variant?
Mycket tacksam för svar då det börjar bli jobbigt snurrigt här men olika valmöjligheter  ???
Sadelmakarn på landet

bokeliden

• Västergötland
SV: Kökspanna, behöver tips!
« Svar #1 skrivet: 14 jan-13 kl 19:22 »
Jag har en lohberger, 25 kw och en acktank på 750 l, inkl v-vattenberedare, har funkat kanon i snart 20 år. Jag eldar en gång om dan, fast rejält. De nyare spisarna är så effektiva att det lätt blir tjära i skorstenen, så elda lite häftigare var rådet jag fick av sotaren. Mitt hus är på över 120 kvm o det räcker oftast med en eldning om dan, om det inte är svinkallt, förstås!
jag är inte konsekvent, gillar inte konsekvenser....

Myrja

• Västergötland
    • Lädergods
« Svar #2 skrivet: 14 jan-13 kl 19:27 »
Vad glad jag blir över ett positivt svar! Har sökt på nätet men det verkar vara mest folk utan erfarenhet av att själv använda grejerna eller de med sådant som de ångrar att de köpt som svarar? Jag vill ju veta vad man är nöjd med  :)!
Sadelmakarn på landet

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #3 skrivet: 14 jan-13 kl 20:32 »
Skulle absolut vilja rekommendera att du kollar in Wamsler http://www.hansforsman.se innan du bestämmer dig.
Finns oftast en del att få tag på begagnade om du tycker att priset är högt.
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

malungen

« Svar #4 skrivet: 20 jan-13 kl 15:08 »
I Norrland räcker det inte vågar jag nog påstå. Jag har Wamsler K148, 500 liter, timmerhus 125 kvm i två våningar.
Jag får kliva upp ganska tidigt så jag hinner elda åtmintone några timmar på morgonen och så hela kvällen. Annars sjunker tempen under komfortzonen.
Elda en gång per dag kräver nog mer av typen panncentral med 2-3 kubik.
Men jag är jättenöjd med min Wamsler som ersatte en köksnora (Norrahammar år 1962) som rostade sönder. Det är andra vintern nu och jag har även jobbat en del med huset, sluten planlösning, kallare i vissa rum, igensatta fönster m.m. Har man rätt förväntningar är det en jättebra lösning tycker jag. Den kräver iläggning av små portioner ved ganska ofta men det är ju enkelt när den finns i köket. Jag har grövre ved när jag ska vara ute en stund på helgerna och finare för morgoneldningen.
Bor på landet, djur och träd i överflöd.
Mål 1: Bli skuldfri
Mål 2: Producera el och värme med något från skogen. Mål 3:  Driva bilen med något eget skogsbränsle.

Myrja

• Västergötland
    • Lädergods
« Svar #5 skrivet: 23 jan-13 kl 17:54 »
När vi nu byter panna så söker vi ett sätt att inte behöva elda så mycket, inte alls bra då man sitter och jobbar.
 Stör något grymt att det hinner slockna i spisen då man inte har tid att gå ifrån :( Hoppas på svar från någon som
hittat en bra lösning som fungerar utan att elda så ofta. Kanske måste vi ha en liten större panncentral trots allt.
 Men tack för svar :)
Sadelmakarn på landet

Gottfrid

• -
« Svar #6 skrivet: 23 jan-13 kl 23:21 »
Inte elda så mycke?? Huset kräver en viss mängd värme vare sig du vill eller inte.Den värmen skall tillverkas nån stans .Om det är i en liten panna i köket eller en större panna i ett annat utrymme är ju valfritt. Så om man stoppar i några pinnar många gånger eller många pinnar nån gång beror på utrustning.Sen tar ju värmen vägen nån stans .Det kan man åxå se över med isolering och tätare fönster tex.Likaså justera in värmen så optimalt det går.

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #7 skrivet: 24 jan-13 kl 07:14 »
Det låter som om det behövs bortåt 1500 liter tank, hur mycket panna som behövs för att värma finns det beräkningar för.  Kökspanna eller ej så handlar det ju till syvende och sist om hur mycket efekt pannan ger.

Här är en som gjort ungefär det du tänker dig:
http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=33695&highlight=j%C3%A4mtland&sid=9a99b5eb1a745a9be0d973dd432d0ff6

Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

M Bond

• Skåne

Myrja

• Västergötland
    • Lädergods
« Svar #9 skrivet: 26 jan-13 kl 17:29 »
Gottfrid...jag vet att jag måste elda en viss volym ved men vill hellre lägga in mer på samma gång och
då är det väl så att vi måste bygga pannrum ute med större vattenvolym i tankarna och en effektivare panna?
 Vardagslivet och arbetet har lite svårt att fungera här om vi hela tiden måste lägga in lite pinnar i taget :)
 Jag ville nog bara ha ett drömsvar att man kan elda i kökspanna och kunna göra på samma vis som med ett rejält pannrum....
Tack för inlägg och förslag! Och Ja! Jag vet M Bond, vill bara ha!!!! Vad fina de kökspannorna är :)!
 Men hur som helst måste skorstenen fixas...
Sadelmakarn på landet

Gottfrid

• -
« Svar #10 skrivet: 26 jan-13 kl 20:55 »
Om du bygger ett riktigt pannrum med en vedpanna och en rejäl acktank så blir det hela lite enklare.Visst! charmen är inte lika som med panna i köket,Med en acktank på ca 2,5 kubik så gör du en rejäl brasa så e det bra med det. Du kan även byta bränsle till flis eller pellets om det skulle behövas. Om ni av nån anledning måste va hemifrån längre perioder .  Jag har skälv erfarenhet av en 25 kw Tirolia med 500 liters ack och dålig isolering.Där fick man elda hela tiden.Tänk dig att huset är kallt då du kommer hem,då ska först huset värmas ,det som blir över går till tanken. En 500 liters tank rymmer ca 30 kw och om huset drar 3kw/h så blir det 10 h. Antar att ditt hus kan dra mer.Så om du vet husets värme behov ska pannan va 4ggr den effekten så den orkar förse huset och samtidigt orka ladda tanken.

Myrja

• Västergötland
    • Lädergods
« Svar #11 skrivet: 29 jan-13 kl 07:03 »
Tack, just nu är vi tillbaka i tankarna. Skorstenen är i behov av renovering, det blir kökspanna och acktank inne + braskamin
i ett annat rum + behåller luftluften för att hålla värmen vid längre resor Och gör så att man i framtiden kan koppla på luft-vatten...
phu! tror vi...
Sadelmakarn på landet

M Bond

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 01 feb-13 kl 09:14 »
Hur dålig är skorstenen?
Satte in rör i min fars skorsten och isolerade. Det var inte så svårt att göra själv och sotaren blev nöjd.

M

Gottfrid

• -
« Svar #13 skrivet: 02 feb-13 kl 18:06 »

Myrja

• Västergötland
    • Lädergods
« Svar #14 skrivet: 05 feb-13 kl 18:42 »
Nu har vi fått tag i en bra murarfirma som både folk häromkrong och framförallt sotarna tycker är bra.
Skorstenen ska putsas på och tvårör bytas+ett ventilationsrör, så braskamin och skorstensjobb är fixat men funderar fortfarande på
vilken kökspanna vi ska ha. Kanske en Lohberger (kan stava fel?) och kan man ha acktanken i hallen/köket
 eller blir det för varmt?
Sadelmakarn på landet

ca

« Svar #15 skrivet: 05 feb-13 kl 19:44 »
jovisst går det. Om du väljer en ZEH  så hade en större tank varit att föredra/nödvändig men till en varioline är Heatacken lagom.

vilde

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 06 feb-13 kl 18:21 »
En ackumulatortank ska ta tillvara överskottsenergin från pannan när man eldar för fullt vilket man ska göra för att eldningen ska bli så lite miljöovänlig som möjligt. En panna på 25 kw motsvarar 25 till 30 normala el-element, ett normalstort hus blir för varmt om man eldar för fullt, stryper man pannan blir det miljövidrig eldning, alltså låter man tanken ta tillvara överskottsenergin och pytsar sen ut den till huset när man eldat färdigt. Man kan elda pannan tills temperaturen i tanken/tankarna börjar närma sig kokpunkten, sen måste man sluta elda. En större ackumulatortank gör att man kan elda längre och den värmer längre också. Omvänt gäller alltså, liten tank ---> kortare eldningsperiod --> kortare värmehållning. Man bör anpassa sin ackumulatorvolym dels till den effekt man har på sin panna och dels med tanke på hur mycket energi det går åt att värma sitt hus, fast ofta har man ju begränsad plats och då är det det som styr. Kan man ha tanken inomhus är det ju bra för då tillgodogör man sig spillvärmen från tanken också. Ett råd är alltså att prata ackumulatortand med den ni handlar pannan av.

Någon nämnde något om pelletskamin ovan och själv tycker jag det är ett bra komplement. En vattenmantlad pelletskamin som går in när temperaturen börjar sjunka, då kan man elda med ved när man har tid och möjlighet men låta pelletskaminen ta över när man inte kan elda. Det kostar ju så klart mer att köpa en pelletskamin också och man behöver en skorstenspipa till den också.

ca

« Svar #17 skrivet: 06 feb-13 kl 19:48 »
Här är bådadera i samma panna. När veden brunnit ut går pelletsmodulen in automatiskt. Då pannan bara ger 7 kw till vattensystemet så kan acktanksvolymen hållas nere på 500-750 liter.

vilde

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 07 feb-13 kl 00:43 »
Onekligen en intressant sak ca :)

Existens!

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 07 feb-13 kl 07:36 »
Om du bygger ett riktigt pannrum med en vedpanna och en rejäl acktank så blir det hela lite enklare.Visst! charmen är inte lika som med panna i köket,

Bygger man ett fristående pannrum så finns det ju en viss charm i att slippa både brandrisken inne, och att kunna göra en effektiv vedhantering  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

543 gäster, 2 användare
Nannanas, karsan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser