Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Klyvriktning på vedklampar  (läst 6221 gånger)

CaJo

• Skåne
Klyvriktning på vedklampar
« skrivet: 13 jan-13 kl 20:03 »
Det kom till en diskussion idag hur man lättast klyver vedklampar av olika trädslag. Vi använder hydr. vedklyv så det kvittar men jag vet att olika trädslag är lättare att klyva med yxa från olika håll,,rot eller topp på vedklampen, men har glömt. Har för mig att gran och björk ska klyvas från topp?  Men de andra?

Vet att många här bara klyver med yxa. Vad har ni för erfarenhet? Märker ni någon skillnad på vilket håll ni ställer vedklampen av olika trädslag?

Malines här igen

• Gäst
SV: Klyvriktning på vedklampar
« Svar #1 skrivet: 13 jan-13 kl 20:26 »
Beror på hur mycket kvist det är. Man vill väl klyva "med" kvisten?

Huggorm

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 13 jan-13 kl 20:39 »
Jag har aldrig egentligen tänkt på att det kan vara lättare åt ena eller andra hållet. Gran spelar det nog ingen roll på, där sitter ju grenarna i princip i nittio graders vinkel mot stammen. Men på björk kanske det är lättare att göra som Malines och klyva med grenen, alltså nedifrån. Men betydligt viktigare är det ju hur man placerar klyvet i förhållande till grenen, mitt i eller vid sidan av

Gottfrid

• -
« Svar #3 skrivet: 13 jan-13 kl 21:09 »
Jag har då inte märkt nån skillnad.Jag brukar klyva med hydraul klyven .Annars blir det ju aldrig klart.

Malines här igen

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 13 jan-13 kl 21:12 »
Fast frågan gällde ju klyvning med yxa.
« Senast ändrad: 13 jan-13 kl 21:15 av Malines här igen »

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #5 skrivet: 13 jan-13 kl 21:16 »
Om det finns kvistar i vedklabben så klyver man från den ände där det är längst till kvistarna.
Annars brukar man ställa den rakast och snyggast kapade änden nedåt mot huggkubben så att klabben står stadigt.

Bergsman

• Västmanland
« Svar #6 skrivet: 13 jan-13 kl 21:33 »
Om det finns kvistar i vedklabben så klyver man från den ände där det är längst till kvistarna.
Annars brukar man ställa den rakast och snyggast kapade änden nedåt mot huggkubben så att klabben står stadigt.

Instämmer helt. Ibland får man lägga en "halvkluven klabb" ner och damma på i sidan om det är riktigt bökigt med kvistar.

knöcklan

• Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
« Svar #7 skrivet: 13 jan-13 kl 21:34 »
Det är skillnad på yxa & yxa.  Visserligen är en vedklyvningsyxa dyr men vilken skillnad.  Sen till när man klyver kubbar med vresiga kvistar inte roligt alls även om man kan försöka med en kil.  Ett annat sätt med eländiga kvistiga klabbar är ju att lägga i dem ovanifrån på vedspisen :-[

Att klyva i rätt torktillstånd kan väl vara bra men olika trädslag beter sig väl helt olika?

Nya knep efterlyses  ;D
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Chaan

• -
    • chaaniversum
« Svar #8 skrivet: 13 jan-13 kl 21:50 »
Ett annat sätt med eländiga kvistiga klabbar är ju att lägga i dem ovanifrån på vedspisen :-[

Ett tredje sätt är att först kapa veden så ini helvete.

Broberg

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 13 jan-13 kl 22:00 »
Har aldrig analyserat vad som får mig att hugga kubbarna på ett visst sätt faktiskt. Men visst man gör som man tycker är lättast, fast inte alltid, för det kanske inte passar, så de passar bra i spisen sen.
Nu har jag öppen spis också, så man kan tillåta sig att lägga en del i den högen.

CaJo

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 13 jan-13 kl 22:02 »
Ett tredje sätt är att först kapa veden så ini helvete.

Beskriv tydligare?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #11 skrivet: 13 jan-13 kl 22:04 »
Beskriv tydligare?

Man kapar den så kort att man kan lägga in de oklyvbara klamparna på tvären. Eller också använder man såg för klyvningen där det är riktigt kvistigt.

CaJo

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 13 jan-13 kl 22:12 »
Vet att när man klyver slanor till " hankagärsgård" så klyver man dem från toppändan och de som tillverkar svep-askar o dylikt hemslöjd klyver materialet från ett visst håll. Likaså har jag för mig att vid takspånstillverkning hyvlar man från ett visst håll.
Tänkte att det kunde ha betydelse även vid vedklyvning hur fibrerna vill dela sig i olika träslag.

CaJo

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 13 jan-13 kl 22:14 »
Man kapar den så kort att man kan lägga in de oklyvbara klamparna på tvären. Eller också använder man såg för klyvningen där det är riktigt kvistigt.

Jo,, men tänkte på det han skrev "så in i helvete".    Lät nytt.

Broberg

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 13 jan-13 kl 22:17 »
Jo,, men tänkte på det han skrev "så in i helvete".    Lät nytt.

Att man kapar dem mycket som fan, alltså väldigt många gånger. Vanligt förstärkningsuttryck.

CaJo

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 13 jan-13 kl 22:26 »
Inget för de som använder 70 cm lång ved då ?

Men elda "så in i helvete" kan de ju!

Broberg

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 13 jan-13 kl 22:31 »
Inget för de som använder 70 cm lång ved då ?

Men elda "så in i helvete" kan de ju!

Kanske när diametern på kubben är 70 cm?

Jo, har man sådant eldhål, så lär det gå att blåsa på bra.

eklo

• Bohuslän
« Svar #17 skrivet: 13 jan-13 kl 23:54 »
Om man klyver med yxa: jag tycker att klabben ganska snart visar en liten, liten  sprickbildning i ändarna, och där försöker man sätta yxan.

häggmispel

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 14 jan-13 kl 00:41 »
Om man klyver med yxa: jag tycker att klabben ganska snart visar en liten, liten  sprickbildning i ändarna, och där försöker man sätta yxan.

den sprickan brukar va ypperlig o rikta in sig på med yxan 8)

Bergsman

• Västmanland
« Svar #19 skrivet: 14 jan-13 kl 08:21 »
den sprickan brukar va ypperlig o rikta in sig på med yxan 8)

*Nickar instämmande*  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

622 gäster, 1 användare
eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser