Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ardenner  (läst 6887 gånger)

shire

  • Inlägg: 16
    • Småland
Ardenner
« skrivet: 13 jan-13 kl 19:23 »
Jag funderar lite på att skaffa en ardenner men mina frågetecken är några stycken. Vad ska man som nybörjare skaffa sej en vuxen eller ett föl som första häst? jag funderar på att köra i skogen med hästen kanske framöver köra lite i jordbruket och vad lämpar sej att gör för uppgifter om man bara har en draghäst? :)

tamate

  • Inlägg: 484
  • 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
SV: Ardenner
« Svar #1 skrivet: 13 jan-13 kl 21:20 »
har du ingen erfarenhet så köp en lite äldre lugn som redan är körd och inlärd, då lär hästen dig. om du köper ett föl så måste ni lära varann.
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

shire

  • Inlägg: 16
    • Småland
SV: Ardenner
« Svar #2 skrivet: 30 jan-13 kl 18:10 »
om man nu ska åka och titta på en häst vad ska man tänka på? Vad ska man tänka på när man är och tittar

queer

  • Inlägg: 195
SV: Ardenner
« Svar #3 skrivet: 30 jan-13 kl 18:36 »
Om Du är hästvan, så kan Du ju gå och rida och spänna för och köra hästen på egen hand.

Kolla vad hästen varit med om ... skyggar han för piassavaborsten är det ett tecken ...

Du skall kunna lyfta alla fötter utan problem ... och Du skall känna Dig trygg med hästen ...

En vän för livet om allt stämmer ...

lillakojan

  • Inlägg: 24
SV: Ardenner
« Svar #4 skrivet: 30 jan-13 kl 18:57 »
Det viktigaste uansedd är hur du går med hästen. Köp inte föl om du är ovan! Jag har själv kjört timmerhäst i skogen och transporter med vagn, Men dätta var med väl tränade hästar!
 Trodde sen jag hadde erfarenhet att ta hand om alla andra uppgifter med hest, men det är inte så lätt tyvär. Det kräver väldigt mycket jobb att lära upp en unghest! Om man själva inte heller är så kunnig så är det tyvärr MYCKET svårt! Inget är omöjligt, men gör båda dig och hästen en tjänst;;; och satsa på en redan tränad häst. Det ger så mycket mer nöje åt båda kusk och häst!

lillakojan

  • Inlägg: 24
SV: Ardenner
« Svar #5 skrivet: 30 jan-13 kl 19:05 »
Det som är allra viktigast med en häst som går i skogen ÄR LUGN! hälre en häst som stannar och luktar på blomorna som Tjuren Ferdinand, änn en som springer för minsta ljud! Dätta är MYCKET viktigt när man står med kädjor,hest och timmer ute i tärengen. Mycket häller en "trög och slö" pålle änn en pigg och stark.

zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
SV: Ardenner
« Svar #6 skrivet: 30 jan-13 kl 21:51 »
Hej

Köp en äldre lugn,lugn häst. De är stora,starka kusar :)

Via http://www.ardennerforeningen.nu/ kan du hitta uppfödare som i sin tur har nån häst till salu.

Ifall du vill hyra en ardenner,kontakta http://ackordhast.se/

Ha inte bråttom när du väljer häst - det är din framtida vän i vått & torrt  :)
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Neinor

  • Inlägg: 745
  • Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
SV: Ardenner
« Svar #7 skrivet: 30 jan-13 kl 21:57 »
säger som de andra. satsa på en utbildad och trygg häst.Självklart går det att börja med en grön häst men det kanske är roligare att kunna komma igång med det du vill så snart som möjligt.
Var noga med kolla hovarna.
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

Midsommaren

  • Inlägg: 614
    • Bohuslän
SV: Ardenner
« Svar #8 skrivet: 31 jan-13 kl 10:08 »
Det du bör satsa på är en vuxen ardenner som är välkörd och riden. När du är och tittar på hästen se till att ni kör en runda så du verkligen vet att det fungerar. Gå inte på att dom inte har utrustning hemma eller liknande för då vet du inte va du får hem.  Hästen ska vara välkörd och olatsfri.  Hovarna upprepar jag igen, dom ska ha bra kvalite och hästen ska vara vän med hovslagarn ;)

Johnny

  • Inlägg: 145
    • Värmland
SV: Ardenner
« Svar #9 skrivet: 09 apr-13 kl 22:08 »
Innan ni köper stor tunghäst som ardennern så kontrollerar att ni kan får ett livstidskontrakt med en hovslagare.

Här i Värmland är det mycket svårt att få hjälp med skoning till större hästar.
Har haft stora problem att få tag på hovslagare och är nu inne på den 5 hovslagaren på 5 året.
Under en desperat vinter betalade jag 3500 kr för en omgång vinterskor.
/Johnny

Ardenner1

  • Inlägg: 82
    • Östergötland
SV: Ardenner
« Svar #10 skrivet: 14 apr-13 kl 20:28 »
Kanske om du är nybörjare och inte helt säker på vad du ska göra
att du kollar på foderhäst till att börja med
ofta kan man ju få foderhäst med sele som är
inpassad och fungerar
och en ägare att fråga om råd om det skulle uppstå
några problem.
sen ska du helst ha en sällskaps häst men det brukar
gå att ordna med inhyrning.

Harva kan man göra, hösprätt, räffsa
slåtterbalk finns med för en häst, radhacka, kupare
köra snö på vintern.  köra vagn.
finns massa roliga saker att göra med en häst

Mvh Peter

« Senast ändrad: 14 apr-13 kl 20:35 av Ardenner1 »

shire

  • Inlägg: 16
    • Småland
SV: Ardenner
« Svar #11 skrivet: 22 jun-13 kl 12:34 »
Jag funderade på hur ofta man behöver ha ut hovslagaren ungefär i mellan tummen och pekfingeret? Är det någon som vet om något ställe där man kan få tag på seldon till en ardenner som inte är hutlöst dyrt man är ju småläning  ;D Nu har jag kommit så lång att jag ska åka och titta på två ston en av dom har föl med sej hos en kompis.  ;D

hånung

  • Gäst
SV: Ardenner
« Svar #12 skrivet: 22 jun-13 kl 13:07 »
Jag funderade på hur ofta man behöver ha ut hovslagaren ungefär i mellan tummen och pekfingeret? Är det någon som vet om något ställe där man kan få tag på seldon till en ardenner som inte är hutlöst dyrt man är ju småläning  ;D Nu har jag kommit så lång att jag ska åka och titta på två ston en av dom har föl med sej hos en kompis.  ;D
Sex till åtta veckors mellan rum är den tumregel. A va roligt spännande med föl .

shire

  • Inlägg: 16
    • Småland
SV: Ardenner
« Svar #13 skrivet: 25 jun-13 kl 12:32 »
Nu efter mitt lilla velande fram och tillbaka har jag köpt mina första hästar ett sto med ett stoföl plus att märra är dräktig på nytt  ;D jag får ta hem dom om tre veckor för dom skulle kolla så stoet var dräktig innan. Så hinner jag förberede stacketen innan till dom  :D

Trotter

  • Inlägg: 2
    • -
SV: Ardenner
« Svar #14 skrivet: 06 aug-13 kl 09:53 »
Köp en som är lite äldre. Ett föl med allt vad invänjning och inkörning innebär kan göra att du förlorar hästintresset för alltid. Kollar du på en vuxen häst så kolla om du kan lyfta hovar, om den reagerar för händer vid huvudet, armbågarna, länderna och vid svansen, kolla också hur den ser ut runt munnen. Är det slitet eller den har klämskador där så kan det betyda att den gått med hårda bett och då blir den inte rolig i skogen. Kolla också om den är bakrädd.

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: Ardenner
« Svar #15 skrivet: 06 aug-13 kl 22:33 »
Hej!

Jag tycker inte du ska köpa en häst överhuvudtaget, om du är nybörjare!

Jag vet att detta inlägg kommer att göra en del av er därute "vansinnigt uppretade" men det finns alldeles för många som skaffar djur utan att veta det mest elementära om djurskötsel!!

Det finns säkert någon i närheten som kan lära dej en del om häst, körning osv- sedan när du kan sköta/ köra så kan du köpa- och köp då en äldre häst- annars ska du fostra/rida in/ köra in en yster unghäst.
mvh/ bosse

hånung

  • Gäst
SV: Ardenner
« Svar #16 skrivet: 06 aug-13 kl 22:49 »
Hej!

Jag tycker inte du ska köpa en häst överhuvudtaget, om du är nybörjare!

Jag vet att detta inlägg kommer att göra en del av er därute "vansinnigt uppretade" men det finns alldeles för många som skaffar djur utan att veta det mest elementära om djurskötsel!!

Det finns säkert någon i närheten som kan lära dej en del om häst, körning osv- sedan när du kan sköta/ köra så kan du köpa- och köp då en äldre häst- annars ska du fostra/rida in/ köra in en yster unghäst.
mvh/ bosse
Iden saken håller ja faktiskt med dig . Det börjas liksom i fel ända .

Lillskôrven

  • Inlägg: 15
    • Ångermanland
SV: Ardenner
« Svar #17 skrivet: 12 aug-13 kl 11:08 »
Spännande att få höra hur det går...
När du inte vet om du ska skratta eller gråta: skratta.

shire

  • Inlägg: 16
    • Småland
SV: Ardenner
« Svar #18 skrivet: 18 aug-13 kl 18:55 »
Hej!

Jag tycker inte du ska köpa en häst överhuvudtaget, om du är nybörjare!

Jag vet att detta inlägg kommer att göra en del av er därute "vansinnigt uppretade" men det finns alldeles för många som skaffar djur utan att veta det mest elementära om djurskötsel!!

Det finns säkert någon i närheten som kan lära dej en del om häst, körning osv- sedan när du kan sköta/ köra så kan du köpa- och köp då en äldre häst- annars ska du fostra/rida in/ köra in en yster unghäst.
mvh/ bosse



Tjena Bosse. Det är ju alltid bra att folk säger var dom tycker. Jag tänkte bara lägga en liten kommentar att jag är nybörjare på rasen ardenner  ;D det här med djur frågan kan jag hålla med om att en del inte ska ha djur. Inte för att vara katig men med tanke på vilken bakgrund jag har i ryggen är jag nämligen uppvuxen på bondgård har haft djur har haft mjölkkor själv så man vet vilket ansvar man har.  :)

Jonas från Backfors

  • Inlägg: 974
    • Västerbotten
    • Backfors Gård
SV: Ardenner
« Svar #19 skrivet: 03 sep-13 kl 17:51 »
Ett tips är att gå lite kurser eller få hjälp av någon hästkunnig person. Att lära sig allt själv kan vara både farligt för häst och ägare. Sen är det inte så jättelätt att köra in ett föl om du vill det.

Tänk också på att du inte kan använda stoet under sista tiden av dräktigheten och heller inte direkt efter hon fått föl.

Nu har du ju redan köpt häst men jag skulle nog säga att man i början skulle kunna köpa en lite mindre häst och jobba med den för att lära sig mer. Tex så kan en liten redan inkörd shettis vara en bra start. Du får jobba med tömmarna, känna hur du styr hästen, prova dra lite stockar kanske och se hur lasset lever sitt eget liv. Prova harva och få in mekaniken i dina egna fingrar och tömkör mycket det har du igen sen!

Det är mycket häst att hålla reda på en vuxen ardenner om man dessutom ska lära sig bruksköra själv under tiden.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

304 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser