Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tjäna pengar på sin skog utöver skogsbruket.  (läst 10021 gånger)

nyacks

• Västergötland
tjäna pengar på sin skog utöver skogsbruket.
« skrivet: 13 jan-13 kl 00:07 »
Hej

Jag och min far har köpt skog tillsammans. Jag har gått skogsutbildning på gymnasiet för ca 15 år sedan. Har ett jobb som tjänsteman så rör mig inte värst mycket i jobbet. Är biolog och kanske lite som att svära i kyrkan här varit areal kontrollant för eustöd.

Det är cirka 50 ha mark. Far står för finanserna som en ren investering och de pengar som kommer in fråk leveransvirke skall gå tillbaka in i finanserna för skogsbruket.

Det finns dock utrymme för mig att bruka skogen utöver detta. Nu undrar jag har ni några tips för extra inkomster från skogen?

Mina tankar hittills:
Barka Gärdslen efter röjning, sälja dem i lösvikt jag har inte tid att bygga gärdesgårdar åt folk. (Säljer det?)
1,5 ha betesmark/åker som skall restaureras (arende)
Det lövmassa som blir när jag gallrar, hyra vedprocessor och sälja ved.
Snitsla upp och klippa till fina julgranar och sälja.

Några andra tips?

nyacks

• Västergötland
SV: tjäna pengar på sin skog utöver skogsbruket.
« Svar #1 skrivet: 13 jan-13 kl 00:10 »
Aktiviteterna behöver inte vara värst tids effektiva. Jag gör det mest för att jag njuter av att ta vara på resurser och att få röra på mig och vara produktiv från en annars fysiskt passivt jobb

Malines här igen

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 13 jan-13 kl 00:14 »
Barkmjöl. Bär och svamp, om inte annat till det egna hushållet. Kurser i fält i grundläggande biologi för nyfikna amatörer. Hur är det med jakten?

nyacks

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 13 jan-13 kl 00:40 »
Jakten tar jag tillvara på själv. Mycket gris på markerna så det blir jakt på dem. Har funderat på en "bikepark" för allmänheten. Cyklar mycket mtb själv och tänker bygga egna slingor men om de öppnas upp för allmänheten så blirju mina marker en allmänning mer eller mindre. Inget jag har värst mycket emot men kan vara knepigt ihop med jakten och lite inkränker det ju allt på känslan av att ha sina egna marker.

Svamp och bär tar jag tillvara på till hushållet som det är inget som jag räknar som en inkomstkälla mer som ett brasätt för naturliga råvaror till familjen.

MagnusH

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 13 jan-13 kl 17:33 »
Men det skall väl röjas, planteras, förstagallras? PÅ 50 ha och bara deltidsarbete har du och göra.

nyacks

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 13 jan-13 kl 19:31 »
Jo det är helt klart att själva skogsbruket kommer att ta en hel del tid men jag försöker "gallra ut" (tihi) någon annan form av inkomst. Röjning och plantering är en passiv inkomst. Det är något som jag kanske får nytta av om 20-30 år eller så när jag tar över marken fullt ut. Gallringen som jag gör och som säljs som leveransvirke går också direkt tillbaka till driftkostnader, räntor osv

avverkningarna säljer vi till något skogsbolag.

manuell gallring kan jag bara göra under vintern då leveransvirket får ligga en stund så jag hinner får ihop några kubik. Då återstår mars-oktober som jag har tid över men de aktiviteterna jag kan göra då ger ingen direkt inkomst.

Jag letar efter någon form av direkt inkomst som kompensation för att "farsan är iväg i skogen" till min familj alla de helger och eftermiddagar som jag inte är med familjen. Något som kan betala lite finare semester eller att man kan unna sig något. Lite svårt för min sambo att acceptera att jag spenderar så här mycket tid för något som jag kanske får ta över om 20-30 år.

Det är främst de här första åren tills dess att skogskontot är mer i balans men just nu behöver jag något för de där månaderna som inte går att hugga på.

Skogsola

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 13 jan-13 kl 20:02 »
 "Passiv inkomst" med skogsvård kan man tycka men det ska ändå göras. Du har två val. Göra det eller betala nån annan för att göra det. T.ex är det rätt dålig affär att gå och barka gärdsgårdsstör samtidigt som du lejer bort plantering.
 Tidsoptimister finns det gott om i skogsägarkretsar och är man nybliven skogsägare så är optimismen om möjligt ännu större.
« Senast ändrad: 13 jan-13 kl 20:18 av Skogsola »

Halte

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 13 jan-13 kl 20:31 »
Ved och julgranar.. Det är nog där du kan hitta sidoinkomster som är skapliga ändå.
Och de två sakerna är ju bra att kombinera också, vedplantering som skärm för julgransplanteringen.. :)
« Senast ändrad: 13 jan-13 kl 20:37 av Halte »

mclaeson

• helgbonde och balkongodlare
    • Småland
« Svar #8 skrivet: 13 jan-13 kl 20:45 »
Det beror ju lite på gårdens förutsättningar också.

Finns det tillexempel "vacker" skog och omgivningar och tillgång till nåt bostadshus kan rekreation för stressade stadsbor eller turism vara möjligt.

Förädla skogen på nåt sätt är väl annars det som kan ge pengar. Såga specialsortiment eller speciella träslag om det finns.

nyacks

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 13 jan-13 kl 22:21 »
"Passiv inkomst" med skogsvård kan man tycka men det ska ändå göras. Du har två val. Göra det eller betala nån annan för att göra det. T.ex är det rätt dålig affär att gå och barka gärdsgårdsstör samtidigt som du lejer bort plantering.
 Tidsoptimister finns det gott om i skogsägarkretsar och är man nybliven skogsägare så är optimismen om möjligt ännu större.

"Nä jae ä inte bitter"  :P

Läs gärna igen hela texten igen och ta dig lite tid.. Jag frågade efter kreativa ideer inte bittra svar..

Jag har inte möjlighet att se röjning och plantering som en inkomstkälla riktigt än då vi inte har den omsättningen i skogen än. Jag skall göra det själv sant, jag tänker inte lejja bort något sådant.

Därför frågade jag vänligt på en sådan här sidan för jag tänker att här finns det folk som har bra ideer och är duktiga på att hushålla jag tänkte att man kunde få lite tips på udda saker.

Jag förstår dock att någon som inte har tid och massa skog tycker att det är förolämpande att någon frågar efter tips om saker som tar ännu mer tid.

MagnusH

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 14 jan-13 kl 08:34 »
Okej, då förstår jag vad du är ute efter. Du behöver lite "snabba cash" helt enkelt. :) Är ltie i samma sits, men har inte kommit på något direkt lysande. Nu på vintern gallrar jag, funderar på hur jag kan göra det till sommaren. Två problem med det, röta och färskhetskrav. Röta i grangallringar kan bli ett problem, men du kan spruta med urea/rotstop eller liknanden för hand. Färskheten, det är två(2!) veckor för granmassa, men 6 veckor för manuellt hugget barrmassa o löv. Då skall du hugga och köra ut 10 m3 på 6 veckor? Det borde du kunna fixa, väl? Annars får du göra som jag när livet tar annan vändning, låta det ligga och sälja det som energived.

Annars tror jag det är jakten. Säljer du jakten får du årliga intäkter, samt mer tid med familjen. Win!  :)
« Senast ändrad: 14 jan-13 kl 08:44 av MagnusH »

Halte

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 14 jan-13 kl 08:37 »
Jag skulle plantera gran med björkskärm, hålla undan sly bra och inte för tätt mellan granarna. Då hinner du plocka ut kanske 2-3 omgångar julgranar och sedan en omgång ved. Gör man 6-7 sådana ytor med ett års mellanrum så har man lite sidoinkomster varje år.

Det tar kanske 7 år för att få upp en julgran i rätt storlek, så att ha 7 olika ytor med ett års förskjutning är ju lämpligt om man vill ha inkomst varje år. Och så kan man förmodligen ta ned björkskärmen till ved efter 2-3 omgångar julgranar.

Har en bekant som kör det systemet. 100 kr/styck säljer han granarna för till uppköpare, dvs minimalt med försälninigsjobb, säljer av med flera hundra granar åt gången. Björkveden kan man ju ta i alla fall 450 kronor kubiken för om man säljer i stora mängder.. Ännu bättre betalt blir det ju om man har kontakter på någon bensinmack eller liknande så att man kan sälja i sådana där småsäckar.

Skogsola

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 14 jan-13 kl 08:42 »
 ;D Nä jag är inte bitter jag heller. Men det var lite oklart vad du var ute efter. Men jag ser nu att du vill ut på en finare semester och då ska du klart hugga ner lite timmerskog.
 Sen har du ett hygge där du kan plantera julgranar som Halte säger. Så kan du casha in efter 7 år istället för 70.
« Senast ändrad: 14 jan-13 kl 08:53 av Skogsola »

Skogsola

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 14 jan-13 kl 09:02 »
 På 50 ha har du med säkerhet ett antal skadade, vindfällda och döende träd. Far runt och ta rätt på sånt. Så har du din egen vedförsörjning tryggad och du kan förädla det bättre i ett minisågverk och sälja plank och bräder.

Elmi

• Bint ä intä så bint ä uossint
    • Dalarna
« Svar #14 skrivet: 14 jan-13 kl 09:03 »
Det låter som att du fattat ett beslut tillsammans med din far snarare än med din fru. Och tänker att allt blir bra om ni åker på semester tillsammans.

Jag tror din fru mer skulle uppskatta om du tog initiativ till något som visar henne att även om skogen och det gemensamma projektet med din far är viktig för dig, så är hon också viktig eller allra helst viktigast. Möjligheten är annars ganska stor att hon känner att du bara kör på med din grej, och sen förväntar dig att hon ska bli nöjd för att ni åker på ett par veckors semester tillsammans.

Om hon redan nu uttrycker missnöje med din frånvaro, så skulle jag tro att hon inte vill på semester, hon vill dela vardag. Och där är du frånvarande.

Så istället för att sträva efter mer pengar skulle du kunna prova att sträva efter större närhet. Finns det något kring skogen som ni skulle kunna göra tillsammans?  T ex bygga en slogbod på en plats ni letar reda på tillsammans, gör som en gemensam familjegrej att åka dit...

... eller är det så att du faktiskt är ganska nöjd med att vara själv i skogen och inte är så intresserad av familjelivet?
Ibland kan man vilja ha sådana här "frånvaroprojekt" just för att man vill vara själv. Men det är svårt att erkänna, så man "hittar på" för sig själv att man behöver pengar, eller man faktiskt måste för att annars... men egentligen har man sökt sig till det där för att man vill hemifrån.

All den här tiden du är i skogen, vad gör din familj då?

Det man vill är ibland något annat än det som är.

Skogsola

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 14 jan-13 kl 09:42 »

Det är cirka 50 ha mark. Far står för finanserna som en ren investering och de pengar som kommer in fråk leveransvirke skall gå tillbaka in i finanserna för skogsbruket.

Redan här kan man se ett stort problem. Trådskaparen vill gnaga på kakan men den ska ändå vara kvar efterom den egentligen är han fars. Samägande är som gjort för problem. :)

Elmi

• Bint ä intä så bint ä uossint
    • Dalarna
« Svar #16 skrivet: 14 jan-13 kl 11:25 »
"Far står för finanserna som en ren investering och de pengar som kommer in fråk leveransvirke skall gå tillbaka in i finanserna för skogsbruket."

Är du och din far överens om att ev extrainkomster är fria att plockas ut till resor o dylikt?
Det man vill är ibland något annat än det som är.

Existens!

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 14 jan-13 kl 11:40 »
Alltså.. det blir inga jättestora 'extrainkomster' på 50 ha..

Då ska man nog tänka i helt nya banor. Inte se skogen som en produktionsplats för allehanda trävaror, utan en plats för upplevelser. Bygga nåt vildmarksläger för konferenser eller liknande.. allt beroende på vad för läge och attraktioner det finns.

MagnusH

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 14 jan-13 kl 12:15 »
Alltså.. det blir inga jättestora 'extrainkomster' på 50 ha..

Då ska man nog tänka i helt nya banor. Inte se skogen som en produktionsplats för allehanda trävaror, utan en plats för upplevelser. Bygga nåt vildmarksläger för konferenser eller liknande.. allt beroende på vad för läge och attraktioner det finns.

Det låter som jättestora extrautgifter istället. :)

Aldrig sett någon föreslå jordbrukare att de inte skall se åkrarna som produktionsplats för spannmål och foder, utan en plats för upplevelser? Dumma bönder som inte inser att naturturismen ger så mycket mer.  ;D

Existens!

• Gäst
SV: (Ämne saknas)
« Svar #19 skrivet: 14 jan-13 kl 12:43 »
Jo, Lrf rekommenderar det oftast :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

594 gäster, 2 användare
Hantverkaren, Fia06

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser