Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Re:bordercollie/kelpie/labrador-valpar.  (läst 3769 gånger)

Lucky Loke

• Gäst
Re:bordercollie/kelpie/labrador-valpar.
« skrivet: 02 jan-07 kl 19:49 »
Var bara lite nyfiken på varför ni tog valpar?! Det finns ju redan SÅÅÅÅÅÅ många hundar som behöver hem...

Balbina

• -
« Svar #1 skrivet: 03 jan-07 kl 00:07 »
Var bara lite nyfiken på varför ni tog valpar?! Det finns ju redan SÅÅÅÅÅÅ många hundar som behöver hem...

Tror bestämt att detta var en saluannons och inte en disskusion  ;)

Elmi

• Bint ä intä så bint ä uossint
    • Dalarna
« Svar #2 skrivet: 04 jan-07 kl 00:35 »

Naturen har en tendens att vinna över människans vilja.
Det man vill är ibland något annat än det som är.

Lucky Loke

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 04 jan-07 kl 21:48 »
Eh..vad menar du Elmi? Att de inte kunde hjälpa att hundarna fick valpar? Att de inte visste att en hona och en hane kan få valpar? ???

johena

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 09 jan-07 kl 10:09 »
oj... jo, visst vet vi att en hane och en hona kan få valpar, och det var verkligen inte meningen. ibland händer olyckor, och detta var ett sådant tillfälle då någon glömt en dörr öppen och vår tik blev betäckt. vi ville inte ge en abortspruta eftersom risken för livmoderinflammation är stor, och eftersom både tiken och hanen är ganska unga trodde vi inte att det skulle bli något. men, nu blev det så, och allt har gått jättebra! däremot behöver ju dessa fina valpar nya hem, eftesrom vi inte kan ha kvar alla, och jag annonserar här eftersom jag vet att de finns många vettiga människor här med stor känsla för djur och många som kan ge dem ett fint hem på landet, med den frihet som vi har kunnat ge deras mor.

vill du fortsätta diskussionen kanske du kan starta en tråd någon annanstans? detta är ju en annonssida.

vänliga hälsningar// johanna.
33 år. bor i en skogsby mellan falun och rättvik. längtar efter snickeriverkstad, höns och en nordsvensk, men har fullt upp med gossar, odling och hundar just nu. men drömmen lever...

johena

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 09 jan-07 kl 10:11 »
och ja, vi komemr att registrera dem, coh även chipmärka. alla hundar måste registreras, blandis eller ej.
33 år. bor i en skogsby mellan falun och rättvik. längtar efter snickeriverkstad, höns och en nordsvensk, men har fullt upp med gossar, odling och hundar just nu. men drömmen lever...

Bondmoran

« Svar #6 skrivet: 09 jan-07 kl 10:57 »
Varför måste de som tar valpar på sina hundar och annonserar här få skit för det ?
Det finns ett överflöd av många djur och ändå är vi många som fortsätter att ta fram kullar av olika anledningar.
Personligen tycker jag ( eller vill tro ) att de flesta som är här är bra djurvänner och att det därför finns en god chans att få bra hem till valparna.

Hälsar
Bondmoran
Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

Lusa

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 15 jan-07 kl 16:15 »
och ja, vi komemr att registrera dem, coh även chipmärka. alla hundar måste registreras, blandis eller ej.

Alla hundar måste id-märkas och införs då i ett ägarregister hos Sjv. Och det är ju ett måste, inget val, lite onödigt att skriva då, kan lätt skapa förvirring eftersom många ser sig blinda på att hundarna skall vara reggade (renrasiga). Vad hon menade var nog mer att i dom flesta fall menar man att valparna är registrerade i Skk när man skriver ut att dom är registrerade. Det var nog så hon menade tror jag.

hur tidigt tänkte ni lämna bort valparna? tänker på att det står att dom eventuellt är vaccinerade när dom säljs. Valpen SKA ha fått sitt första vaccin innan den lämnas bort..
« Senast ändrad: 15 jan-07 kl 16:19 av Lusa »

johena

• Dalarna
« Svar #8 skrivet: 15 jan-07 kl 23:09 »
de lämnas självklart absolut tidigast vid 8 veckors ålder, men vissa säger dock att man bör vänta till ca. 10 veckors ålder med vaccinering. vi fick vår hund när hon var 11 veckor, och då icke vaccinerad, men hon kom ändå från en erkänd uppfödare. jag skall prata med vår veterinär och höra vad hon anser är bäst.

Lusa

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 15 jan-07 kl 23:48 »
ja hör med din veterinär.
Rekomenderat är att vaccinera mot Parvo vid 8 veckor och mot Parvo + valpsjuka+ hcc vid 12 veckor.

verkar konstigt att din uppfödare inte vaccinerade innan valpen lämnades.. valpen är sårbar då den inte fått sin första vaccination och ska inte lämnas bort innan den är gjord
« Senast ändrad: 15 jan-07 kl 23:58 av Lusa »

lite_av_varje

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 16 jan-07 kl 00:11 »
de lämnas självklart absolut tidigast vid 8 veckors ålder, men vissa säger dock att man bör vänta till ca. 10 veckors ålder med vaccinering. vi fick vår hund när hon var 11 veckor, och då icke vaccinerad, men hon kom ändå från en erkänd uppfödare. jag skall prata med vår veterinär och höra vad hon anser är bäst.
vaddå erkänd uppfödare? verkar inte särskilt seriöst om hon inte vaccinerat tycker jag...va dem id märkta då??

johena

• Dalarna
« Svar #11 skrivet: 16 jan-07 kl 10:36 »
ja, hon var chippad, och jag vet inte varför hon ej vaccinerades innan. hon kommer från ett jättebra och seriöst ställe.

snälla, kan vi flytta denna diskussion någon annanstans? detta är en annons för att försöka få iväg våra valpar till nya hem, och jag tycker det är tråkigt att bli påhoppad för det.

vänliga hälsningar/ johanna.

leifhh

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 17 jan-07 kl 14:19 »
Jag knoppade av denna tråd från en annons. Ursprungsannonsen finner ni på:

http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=43;action=display;threadid=14355;start=0#lastPost

manna

• -
« Svar #13 skrivet: 17 jan-07 kl 14:26 »
ja, hon var chippad, och jag vet inte varför hon ej vaccinerades innan.

Valpar vaccineras vanligen vid två tillfällen, v. 8 och v. 12 (om jag inte missminner mig). Eftersom många valpar säljs innan v. 12 är det inte ovanligt att den nya ägaren får åka till vet. för att valpen ska få sin andra vaccination. Inget konstigt alls och definitivt inget som avgör om en kennelägare är seriös eller oseriös i sin avel.

Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Lusa

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 17 jan-07 kl 15:06 »
Valpar vaccineras vanligen vid två tillfällen, v. 8 och v. 12 (om jag inte missminner mig). Eftersom många valpar säljs innan v. 12 är det inte ovanligt att den nya ägaren får åka till vet. för att valpen ska få sin andra vaccination. Inget konstigt alls och definitivt inget som avgör om en kennelägare är seriös eller oseriös i sin avel.

nu var det första sprutan iallafall jag syftade på. och antagligen hon du svarade också. att inte ha gett valpen spruta vid 8 veckor anser inte jag vara en seriös uppfödare.
« Senast ändrad: 17 jan-07 kl 15:06 av Lusa »

johena

• Dalarna
« Svar #15 skrivet: 18 jan-07 kl 11:29 »
isis fick förmodligen sin första parvo-vaccination när hon var 8 veckor, och den andra av oss när vi fick henne. det är nog jag som har missuppfattat tillvägagångssättet, eftersom jag aldrig fött upp en kull valpar förut. men, man lär sig...
och jag har lärt mig massor under denna tid! vi skulle aldrig vågat göra detta om de inte vore för alla tips och råd vi fått från kunniga människor. att föda upp valpar är ingen lek... men det har också varit så roligt att ha fått vara med om det, och jag kommer sakna dem alla oerhört mycket. att sätta sig i deras hage och 8 små dunbollar kommer uppstudsande i knäet och biter och slickar eller bara lägger sig och sover runtom en.. förtsta gången de fick vara utomhus... när de kastar i sig sin mat... hur de ålade sig fram på magen med stängda ögon, för att helt plötsligt ta sina första steg... pipkören när de diade.. för att inte tala om själva födelsen! allt det har varit fantastiskt att få uppleva! men nu skall det också bli skönt att det lugnar ner sig lite, att isis får hämta sig ordentligt, och att vi kan koncentrera oss helt på den lilla tik vi kommer att behålla...

hursomhelst kommer vi att vaccinera valparna nästa vecka, då de är 8 veckor, och de flesta av av dem (de som vi fått iväg) kommer sedan kunna åka till sina nya hem.

Lusa

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 18 jan-07 kl 11:48 »
Förstår lyckan av att ha valparna  :) och också som du skriver, skönt när dom åker till sina nya hem  :P

Bra ni har tid till vaccination nästa vecka och lycka till i fortsättningen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

360 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser