Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svindynga på åkern  (läst 1483 gånger)

mullaghmore

• Småland
Svindynga på åkern
« skrivet: 11 jan-13 kl 19:09 »
Vi hade linderödare som bökade upp en åkerplätt under gångna sommaren och hösten. Kan man odla på den redan nu till våren eller bör man vänta och i så fall hur länge?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Svindynga på åkern
« Svar #1 skrivet: 11 jan-13 kl 19:14 »
Varför skulle du vänta? Väntar du kommer det bara att gro massor av ogräs på ytan, som du får besvär med att bli av med.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Halte

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 11 jan-13 kl 19:17 »
Parasiter är väl skälet till att vänta..
Men jag antar att om man sköljer noga och/eller värmer råvarorna så är det väl ingen större fara

Existens!

• Gäst
SV: (Ämne saknas)
« Svar #3 skrivet: 11 jan-13 kl 19:21 »
Vad skulle det vara för parasiter?  . Odla på bara. .

Halte

• Gäst
SV: (Ämne saknas)
« Svar #4 skrivet: 11 jan-13 kl 19:31 »
Vad skulle det vara för parasiter?  . Odla på bara. .

http://orgprints.org/7619/1/ekogris.pdf

Vet dock inte hur mkt som smittar mellan gris/människa men uppenbarligen är dey en hyffsad ökning av parasiter efter att marken använts som grisbete

granis

« Svar #5 skrivet: 06 maj-13 kl 12:59 »
Då vi har ett par grisar som bökar vårt trädgårdsland var  jag nyfiken på hur riskerna med parasiter egentligen ser ut. Jag skickade mail till länsveterinären och smittskyddsläkaren och fick följande svar:

Från veterinären:

Att dina grönsaker skulle kontamineras av eventuella maskägg från grisar förefaller som låg risk. Visserligen finns en bandmask hos gris som kan infektera människa(Taenis solium), men den är i princip utrotad i Sverige. Smittvägen sker huvudsakligen genom otillräckligt tillagat griskött. Människa kan också infekteras och få dyntformen av bandmask (cysticerkos) genom att grönsaker/vatten förorenats med mänsklig avföring, men förekommer mest i underutvecklade länder med dåliga sanitära förhållanden.

Spolmask kan smitta till människa och orsaka  inflammation i inre organ (visceral larva migrans) och sprida sig till centrala nervsystemet ex ögonen, men brukar vara mest småbarn som infekteras av kattens och hundens spolmask.

Det kanske finns andra djur som också kan kontaminera odlingen, som exempelvis vilda fåglar och gnagare som inte sällan bär på salmonellabakterier.

Jag tycker du ska odla, men skölj ditt odlingsresultat noga i rent vatten innan det avnjuts

Från smittskyddsläkaren:
när det gäller parasiter kanske du tänker på trikiner och det finns ju bara som smitta i vildsvinets kött och kan inte smitta ditt trädgårdsland. Rävens dvärgbandmask som det diskuterats kring sprids inte av vildsvinet. Exempel på hepatit E, en virus smitta i avföringen som ger gulsot finns beskrivet hos vildsvin men är säkert ovanligt. Även bakterien salmonella kan spridas av vildsvin men vi vet inte så mycket om det. Jag tycker inte du ska vara orolig för att odla i ditt grönsaksland

Jag tolkar det som att man kan odla och vara glad, men vara noga med att skölja.

Dela detta:

* Inloggade just nu

736 gäster, 1 användare
simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser