Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ensam kossa/kossa med kalv  (läst 13302 gånger)

AnnaPanna

• Gäst
Ensam kossa/kossa med kalv
« skrivet: 17 jan-07 kl 12:14 »
Hej!
Jag är lite nyfiken och sugen på att ha en kossa... men jag har inte så mkt mark så jag vill inte ha fler än en. Många frågor har jag, kan inte ens formulera alla, så om du har åsikter och tankar kring det är jag tacksam om du svarar.
Har ca 5000kvm mark som minigrisar och kossa ska dela.
Ska kunna gå ute året om, men jag tar gärna in den i ladan på natten (om den vill..)
Vad ska jag tänka på? Hur skulle kossan må? Kan man köpa en som precis kalvat och därmed kunna mjölka den. Hur länge kan man göra det innan mjölken sinar? som ni märker är jag helt ny på detta med kossa, men är jättenyfiken och oerhört sugen på att få mjölka min egna mjölk.
Hjälp!
Anna
« Senast ändrad: 17 jan-07 kl 14:43 av AnnaPanna »

queer

Re:Ensam kossa
« Svar #1 skrivet: 17 jan-07 kl 12:29 »
Tja, om du inte seminerar kossan så kan du mjölka i flera år ...

kanske en liten Jersey passar ...

även en ko vill ha sällskap, helst en annan ko eller en kalv.

AnnaPanna

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 17 jan-07 kl 12:38 »
Ok, tack.
Men funkar det inte med grisar som sällskap?

git

• På våran gård är det
« Svar #3 skrivet: 17 jan-07 kl 12:56 »
det går bra att ha en ko, men alla djur mår bra av vara minst två. Köp ko med kalv. Är du helt grön på att ta hand om kor och mjölkning så underlättar det att ha en kalv på samtidigt.
Sjuhäradsbygden
våra djur är svenka lantraser, Blandhöns,Gammalsvensk dvärghöna, Bondkatter, Drever,Västgötaspets, Rödkullor. Häst,barnkanin och akvariefiskarna  Finns också förutom oss gårdsfolk

AnnaPanna

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 17 jan-07 kl 13:05 »
Ok, då tittar jag på det alternativet istället.
Kan man köpa en kossa med kalv eller en betäckt ko eller hur gör man?
Hur stor mark måste de ha?

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #5 skrivet: 17 jan-07 kl 14:25 »
Men oj....
Det krävs ganska mycket för att skaffa/ha ko.
Du ska ha ligghall åt henne om hon ska vara ute dygnet runt under vintern..annars måste hon gå in på kvällen.
Ladugården ska ha godkända mått för kossans storlek.

Marken hon ska gå på ute, får inte vara söndertrampad..
80% ska hela tiden vara gräsbevuxet...
kor får nämligen inte gå i "rasthage" under betesperioden.

Och 5000 kvadrat är ju bara ½ ha !

Ska du köpa allt foder till henne ?

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

AnnaPanna

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 17 jan-07 kl 14:42 »
Tack Rosa!
Det är ju en hel del, jag vet. Men eftersom jag inte vet något så måste jag ju fråga er experter!

Jag har hört att det finns Dexter kor som klarar sig på 4000 kvm´s bete men jag vet inte om det stämmer. Jag kan kanske arrendera lite mark av grannen. Jag hade tänkt att ta in henne i ladan på natten. Jag har gott om utrymme där så det är nog inga problem!

Kan hon och hennes kalv gå med grannens tjurkalvar på sommaren? Det är ett alternativ tänkte jag till att låta dem beta av min mark och sedan gå med hans tjurkalvar och sedan tillbaka till min mark o.s.v under vår/sommar/höst.

Jag är jätteglad att ni svarar på mina konstiga frågor, men jag vill så gärna få det att fungera, men vill inte utsätta varken mig, familjen eller djuren för något som är dömt att misslyckas. Om ni tycker det så säg det!

Hälsningar
Anna

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #7 skrivet: 17 jan-07 kl 16:47 »
En Dexter kostar ca: 16000 + moms   ;D

Nej du kan inte ha en ko/kviga med tjurkalvar på sommaren,
om tjurkalvarna är könsmogna.
Du få henne/kalven betäckt.
(dessutom:enligt djurskyddet får du inte ha ko/kviga med en grupp tjurar pga sönderridningsrisken)

Om du blandar dina djur med grannens så blir grannen o du i värsta fall av med bekämpningsprogramsstatusen dessutom...
(om ni inte har samma status) ingen bra ide alltså.

Vad är det för "lada"  du nämner är det ingen ladugård ?

Mvh Rosa
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

lite_av_varje

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 17 jan-07 kl 17:13 »
Men oj....
Det krävs ganska mycket för att skaffa/ha ko.
Du ska ha ligghall åt henne om hon ska vara ute dygnet runt under vintern..annars måste hon gå in på kvällen.
Ladugården ska ha godkända mått för kossans storlek.

Marken hon ska gå på ute, får inte vara söndertrampad..
80% ska hela tiden vara gräsbevuxet...
kor får nämligen inte gå i "rasthage" under betesperioden.

Och 5000 kvadrat är ju bara ½ ha !

Ska du köpa allt foder till henne ?

Mvh Rosa

men rosa då....du behöver väl inte dra upp alla eu regler för henne, hon ska ju ej ha eu stöd vad jag förstår och hur många kossor går inte på söndertrampad mark??? och ligghall?? det räcker med vindskydd som för hästar.....godkända mått? 3x3 meter räcker för hästar så det räcker nog för en ko oxå...

Charlotte

• -
« Svar #9 skrivet: 17 jan-07 kl 18:01 »
men rosa då....du behöver väl inte dra upp alla eu regler för henne, hon ska ju ej ha eu stöd vad jag förstår och hur många kossor går inte på söndertrampad mark??? och ligghall?? det räcker med vindskydd som för hästar.....godkända mått? 3x3 meter räcker för hästar så det räcker nog för en ko oxå...

Mig veterligt är det inga "EU-Regler" Rosa drar upp utan bara våra egna svenska Djurskyddsregler....
  Ligghall/Vindskydd är i princip samma sak, de får bestå av tre väggar båda två.
                             Mvh
                           Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

AnnaPanna

• Gäst
Re:Ensam kossa/kossa med kalv
« Svar #10 skrivet: 17 jan-07 kl 18:10 »
Nä, det var ingen bra idé då att ha henne med grannens tjurkalvar. Tänkte inte på den lilla detaljen om betäckningen... :-[

Vår lada (inte lagård) är tidigare använd både som svinstia, tjurstall och häststall samt ett litet utrymme för höns. Svinstian ska mina grisar ha. Sedan tänke jag att ko med kalv kunde ha tjurstallet/häststallet för sig själva. Det är en yta på ca 4x4 meter med en förhöjd fodersträng i mitten. Betonggolv (som man då kanske ska ha gummimattor på?) som jag tänkte ha halm och strö på. Det finns även "bajs" rännor ifall djuren är tjudrade, men det vill jag inte... tycker de ska få gå lösa i detta utrymme, det är väl bra?!

Oavsett om det är EU-regler eller inte, så vill jag verkligen att mina djur ska ha det bästa! Det spelar ingen roll om reglerna gäller mig eller inte, om det gör att djuren mår bättre så följer jag dem gärna!

Anna
« Senast ändrad: 17 jan-07 kl 18:13 av AnnaPanna »

AnnaPanna

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 17 jan-07 kl 18:34 »
 :D  det är ju också en viktig del förståss! Tack för den omtanken!

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #12 skrivet: 17 jan-07 kl 19:55 »
Det är en yta på ca 4x4 meter med en förhöjd fodersträng i mitten. Betonggolv (som man då kanske ska ha gummimattor på?) som jag tänkte ha halm och strö på. Det finns även "bajs" rännor ifall djuren är tjudrade, men det vill jag inte... tycker de ska få gå lösa i detta utrymme, det är väl bra?!
Anna
Precis som Charlotte skrev så var det inte EU-regler jag menade.

För att ingen ska läsa o missförstå så menas att det givetvis ska vara tak på ligghallen också (utifall någon skulle tro att 3 väggar räcker)

Mera djurskyddsregler kommer  här:

Djuren ska ha ett jämt golv !!!

Du får alltså inte ha bajsrännorna kvar och inte heller foderbordsfundamentet...
Så din ide var inte så bra  :-\

Mvh Rosa

AnnaPanna

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 17 jan-07 kl 20:13 »
Men jag har sett flera bilder där kossor har en bajsränna bakom sig. Foderfundamentet är ca 50-70 högt, räknas det som ojämt golv?
Kan du komma med ett förslag på hur jag kan lösa det eller anser du det vara helt kört för mig?
Anna

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #14 skrivet: 17 jan-07 kl 21:19 »
Men jag har sett flera bilder där kossor har en bajsränna bakom sig. Foderfundamentet är ca 50-70 högt, räknas det som ojämt golv?
;D
Kossor får inte gå lösa på ett ojämt golv däremot får de stå uppbundna i ett bås med ränna bakom sig.
Ska du ha kossan lös måste du gjuta igen rännan eller lägga igen den med trä.
(galler räknas inte som helt golv)

50 cm Fundamentet räknas nog som "olycksrisk" om kossa ska gå lös...kon kan ju få för sig att hoppa upp på fundametet !!!
Dessutom räknas inte fundamentets yta då in i golvytan...

Räknas foderbord som golvyta numera?
En ränna kan väl heller inte räknas som golvyta och båda borde kunna finnas kvar om de är avgränsade med galler, tycker jag. Vad gäller här Rosa?

Om kossan ska gå lös räknas rännan som "golvyta" hon går ju i/på rännan då..
(kolla svaret häruppe)
Foderbord räknas som golvyta om de är låga  t.ex 10-20 cm om kon går lös och kan gå på det...
i det här fallet var det ju så pass högt 50-70 cm att man inte kan kalla det golv men kossan kan hoppa upp/kliva på det så  :-\

Mvh Rosa

Spraka

• Till vänster The Real Spraka!
« Svar #15 skrivet: 17 jan-07 kl 23:49 »
Ok, då tittar jag på det alternativet istället.
Kan man köpa en kossa med kalv eller en betäckt ko eller hur gör man?
Hur stor mark måste de ha?

Nu har det pratats mycket om stallet, men jag  vill gå in på något annat. En halv hektar mark låter inte så mycket för en ko (eller en ko + sällskapsko = två kossor ;D ) Men det beror också på vad det är för slags mark, hur bördig den är. En tumregel för hästar är minst en hektar mark per häst om det är karg mark. Men bor du på skånska slättlandet kan du klara dig galant med en halv hektar/häst. Jag antar att kossor behöver ungefär lika mycket. Minst.
Du kanske kan se dig omkring i din närhet och se om du kan arrendera en hage som sommarbete? (För det där med att släppa ihop kossan med tjurar lät inte så bra ;) )
Lycka till!
Why be normal when you can be yourself?

AnnaPanna

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 21 jan-07 kl 22:33 »
Tack för alla svar! Jag inser att jag nog inte ska ha någon kossa.. :(
Åtminstone inte nu, kanske det går att lösa längre fram.
Nu ska jag inte uppta er tid mer, utan jag koncentrerar mig på mina grisar så länge. TACK igen!
Anna

git

• På våran gård är det
« Svar #17 skrivet: 23 jan-07 kl 11:56 »
Va bra att du kom på det i detta stadiumet. Allt förmånga rusar i väg och skaffar div. djur och sedan kommer dom på att det nog inte var så som dom tänkt.
Sjuhäradsbygden
våra djur är svenka lantraser, Blandhöns,Gammalsvensk dvärghöna, Bondkatter, Drever,Västgötaspets, Rödkullor. Häst,barnkanin och akvariefiskarna  Finns också förutom oss gårdsfolk

Sano

• Bohuslän
« Svar #18 skrivet: 23 jan-07 kl 16:05 »
Hej du!

Har du haft får/getter? Om inte, så är de jättebra djur att "öva sig" på innan man skaffar en ko. På många sätt fungerar de liknande, men är mindre, mer lätthanterliga och så vidare. Jag har haft får i ett antal år nu och känner att nu är jag mogen för en ko. (Hon flyttar hem till oss i juni!) Det finns en bra bok om husdjur, "Husdjur för husbehov", som jag kan rekommendera. Där står det mycket matnyttigt om olika husdjur (kor, får, grisar, ankor, kalkoner...).

Ge inte upp din dröm...
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

AnnaPanna

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 23 jan-07 kl 17:05 »
Git - tack, jo jag är noggrann, numera...Jag köpte minigris för att jag inte tål pälsdjur, men jag är allergisk mot honom med. Fast det utvecklade sig inte förrän efter 6 månader och då var han redan vår familjemedlem, inget man "gör sig av med". Nu ska han efter att jag levt på cortison i 4 år få flytta ut i ladan, när vi flyttar till landet. Jag ska även ta hand om en omplaceringsgris, så han får sällskap. Själv arbetar jag dessutom aktivt i vår förening och vi jobbar mycket med det du pratar om. Att man ska veta vad man gör innan man köper sig en minigris. Precis som du säger så gäller det alla djur! Känns bra att jag frågade er experter.
Sano - jag har även funderat på både får och getter. Get gav jag upp när jag insåg att de är svårt att hålla dem inhägnade.. jag är nämligen väldigt förtjust i att hålla fint i trädgården med. Får har jag oxå varit inne på och det har jag inte gett upp än. Boken verkar käck - den ska jag köpa direkt!
Drömmen om en egen kossa att mjölka varje morgon ger jag inte upp! Men ibland får man också inse sina begränsningar och låta drömmarna vara drömmar ett tag till. Allt går inte att förverkliga och särskilt inte alltid när man vill.
Anna
« Senast ändrad: 23 jan-07 kl 17:07 av AnnaPanna »

Dela detta:

* Inloggade just nu

594 gäster, 2 användare
Radar, Toothpaste

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser