Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Trädgårdsdagbok  (läst 2158 gånger)

Malines här igen

• Gäst
Trädgårdsdagbok
« skrivet: 08 jan-13 kl 23:07 »
Hej!

För du trädgårds/odlingsdagbok?

OM du gör det, vad antecknar du i den?

Och har den hjälpt dig i ditt arbete?

MVH M

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Trädgårdsdagbok
« Svar #1 skrivet: 08 jan-13 kl 23:52 »
Jag gör inte det men, borde göra. Jag tror att jag ska komma ihåg men, gör det inte. Så tre av äppelträden har jag inte koll på. Vet att ett av dem är Lobo men, minns inte vilket.  ::)   Minns inte heller sortnamn på vinbär och krusbär eller rabarber för den delen. Så jo ska börja med det. Tänker att det finns ett datorprogram som kan användas till det. Hade varit busbra.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

mclaeson

• helgbonde och balkongodlare
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 09 jan-13 kl 08:26 »
Hej!

Vi har fört lite bok på när vi sått både inne och på friland.
Vi ritar också upp en skiss över odlingarna så man kan hålla lite koll från år till år så man får till växtföljden.
Även skördeutfallet uppskattas för att få en bild av det gågna året.

Tanken är ju att vi ska kunna dra nytta av detta och bestämma vad vi ska odla och när vi ska så det.

Jonas L

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 09 jan-13 kl 08:43 »
Under mina två år som odlare har jag upptäckt att intresset för att föra en logg är väldigt stort i början av säsongen men dör ut någon gång under sommaren. Därmed har jag en logg som säger exakt när jag har sått olika grödor, när de stack upp ur jorden och eventuellt lite information om hur stora de var vid någon tidpunkt på sommaren. Men det ger mig ju ingen vettig information! Jag måste se till att få med lite data om skörden annars kan jag lägga ner loggen.

Eftersom jag förodlade för första gången förra året höll jag ett speciellt excel-ark över alla tomatindivider och det var däremot jättebra. Jag kan dra slutsatser över om det är bättre att placera dem för varmt än för kallt etc.

Sorterna på äppelträd och liknande har jag bara skrivit in i en pärm. Jag kommer nog att göra detta till en huspärm snart, d.v.s. en pärm där jag skriver upp alla färgkulörer, ritningar och annat som är bra att veta.

Dela detta:

* Inloggade just nu

717 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser