Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur tänker ni allmänt kring avlivning?  (läst 4157 gånger)

sannah

• -
Hur tänker ni allmänt kring avlivning?
« skrivet: 07 jan-13 kl 19:18 »
Jag undrar hur ni tänker kring avlivning av djur. Slarvigt uttryckt, vad är ett djur "värt"? Och är alla lika mycket "värda"? Katten som är nyttig som musfångare och supersocial, "jämfört med" hönan som lägger mest ägg men är aggressiv? Kan man jämföra?

Jag har alltid undrat, men tänkt mer på det på sistone för barnens favoritprogram är djursjukhuset. Där visar de ju alla slags djur. Och att operera ett lejons öga för att han varit i slagsmål känns helt självklart. Att ta risken och söva en papegoja för att sätta in id-chip tycker jag känns befogat, varför vet jag inte riktigt. För när det kommer till kaniner tex, som precis som fågeln, "bara" är keldjur och redan blivit ett par år, och då lägga ett par tusen på en operation. Då reagerar jag. Men samtidigt.

Jag fick avliva min älskade katt för ett par år sen. Min och min förresten, som katt så ansåg han nog snarare att jag var hans. Men vi var varandras helt enkelt, och jag grät mängder, trots att det var det enda rätta, han led och hade slutat äta dricka. Så jag förstår samtidigt, för han var inte "nyttig" av annat skäl än gos. Vilket är nyttigt, det är inte det jag säger, men han var inte "nödvändig", inte ens för mig som älskade honom.. Missförstå mig inte här..

Och ett annat program barnen gärna ser handlar om viltvårdare som räddar skadade vilda djur. En örn, en uggla, en bäver, javisst. Men gräsänder? Fasaner? Vi har ju inte direkt brist på sånna.. Känner jag.. Och samtidigt. Jag förstår. Men ändå inte..

Era tankar? Erfarenheter? Var går gränsen? Finns det en gräns? Skillnad mellan "nyttiga" djur och "bara" keldjur? Spåna fritt :)

Malines här igen

• Gäst
SV: Hur tänker ni allmänt kring avlivning?
« Svar #1 skrivet: 07 jan-13 kl 19:31 »
Eftersom det är vi människor som styr och ställer är det vi som bestämmer vad ett djur är värt. Och jag vägrar, vad än jag egentligen tycker, försöka bestämma vad ett djur är värt för någon annan.

Jag själv tycker att min hund fyller en funktion i mitt liv, men skulle inte dra mig för att avliva honom hellre än att operera. Samma sak med en elak höna hur mycket ägg hon än värper, flockens väl och ve är viktigare än massor av ägg från en specifik individ. Att lägga massor av tusen på "bruksdjur" som katter/kaniner/höns/kalkoner vad det nu är, är för mig otänkbart, jag har inte det ekonomiska utrymmet och saknar den ideologiska övertygelsen. Jag har aldrig ägt en arbetshäst eller en mjölkko, men kan tänka mig att jag skulle resonera annorlunda där, då det inte bara längre handlar om ekonomiskt värde och liv, utan även om alla arbetstimmar som går förlorade i och med att djuret dör.

vindensbonig

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 07 jan-13 kl 19:39 »
Jag har aldrig ägt en arbetshäst eller en mjölkko, men kan tänka mig att jag skulle resonera annorlunda där, då det inte bara längre handlar om ekonomiskt värde och liv, utan även om alla arbetstimmar som går förlorade i och med att djuret dör.
Inte bara det det har ju vare en arbetskamrat under många år så det är mycket  känslor  med i det  när det gäller en arbetshäst .

Moëll i Trädet

• -
« Svar #3 skrivet: 07 jan-13 kl 19:56 »
Det här är en högst personlig fråga där var och en får ta ställning.

Naturen, som jag anser mej vara en del av värderar inte liv så högt, en del djur tycks finnas bara för att bli uppätna, och så länge jag själv äter kött backar jag inte för avlivning av det skälet, det finns många djur som inte skulle tveka att äta upp mej om dom fick chansen.

Ett ungt skadat sällskaps eller bruksdjur kan jag tänka mej att operera, men när det gäller gamla djur tycker jag det blir absurt.

Det finns mycket att säja i ämnet märker jag, så jag får kanske återkomma...
"Kärleken är livets bäste vän"

Snickan

• En ganska så nöjd hästtjej!
    • Värmland
« Svar #4 skrivet: 07 jan-13 kl 20:03 »
Det här ska bli en intressant tråd.

Jag har ganska bestämda åsikter om att man ska inte bli hysterisk och behandla djuren som människor.
Vad jag tänker är en sak, vad jag säger ytterligare en...
När jag väl står där? Ja då säljer jag min själ till djävulen och prostituerar mig om det hjälper. ;D

vindensbonig

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 07 jan-13 kl 20:11 »
Nä det är bara att göra det så värdigt som det bara går  för min arbetes kamrat skulle ja aldrig skicka till slakt efter som ja inte har möjlig heter om att
 ta hand om ett så stort djur så grävs det ner för den eviga vilan .

Halte

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 07 jan-13 kl 20:15 »
Jag har en ganska osentimental inställning till djuren i ladugården, de ska behandlas med respekt men det ska gå med plus och avlivning är ofta billigare än veterinär. Jag avlivar och skaktar alla djur( ladugårdsdjuren) själv inklusive hästarna, min inställning är att har man djur måste man vara beredd på att avliva det själv(även hund/katt), dödliga skador kan uppkomma och att låta djuret lida i timmar innan någon veterinär kan komma och avliva tycker jag inte är bra.

Lyckligtvis har jag sluppit avliva katt/hund själv, har kunnat ta in veterinär planerat. Men jag är beredd på att kunna göra det om det behövs.

Hundarna kan jag nog tänka mig att lägga en rejäl slant på veterinärkostnader, men inte katterna..

Byracka

• -
« Svar #7 skrivet: 07 jan-13 kl 20:16 »
Hunden är det enda djurslaget jag väger in andra faktorer än bara ekonomiska och djurskyddsfaktorer.
I övrigt försöker jag undvika att ha åsikter om andra människors åsikter i frågan.

Broberg

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 07 jan-13 kl 20:19 »
Hunden är det enda djurslaget jag väger in andra faktorer än bara ekonomiska och djurskyddsfaktorer.

Som här, fast jag har noll undantag.

sannah

• -
« Svar #9 skrivet: 07 jan-13 kl 20:22 »
Varför det tror ni? Finns det logik bakom eller styrs vi mest av känslor där? För jag tror jag skulle göra likadant, lägga mer pengar på en hund än på en katt eller kanin.. Och jag vet inte varför! :-\

Halte

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 07 jan-13 kl 20:24 »
Hunden är ju oftast mer social än katter.. Man får ju ett mkt personligare band med en hund, oftast

Malines här igen

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 07 jan-13 kl 20:24 »
Kombinationen av sociala konventioner och känslor skulle jag tro. Jämför tamråtta och schimpans. :)

vindensbonig

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 07 jan-13 kl 20:25 »
Både hund katt och häst har ja taget bort  är man nära dom så är det svårt men det måste göras då man inte kan gå och vänta på någon vett eller djur ambulans ska komma inom rimlig tid för att djuret inte ska lida då får man ta saken i egna händer det är inge att välja på om man har djur anser ja efter som man gjort det valet att ha djur.

vindensbonig

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 07 jan-13 kl 20:28 »
Hunden är ju oftast mer social än katter.. Man får ju ett mkt personligare band med en hund, oftast
Ja har haft hästar som är mist lika sociala som vilken välordnad hud som hällst så ja kan inte se någon skillnad  i alla fall inte om dom är ens arbetskamrat .

sannah

• -
« Svar #14 skrivet: 07 jan-13 kl 20:28 »
Kombinationen av sociala konventioner och känslor skulle jag tro. Jämför tamråtta och schimpans. :)

Typ att vi lägger in "mänskliga" känslor hos djuren som vi inte vet om de har?

Broberg

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 07 jan-13 kl 20:30 »

Schimpanser kanske går att lära att göra enklare jobb? Annars har den inte större praktiskt värde än råttan. Och dyrare i drift lär den vara..

Halte

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 07 jan-13 kl 20:31 »
Ja så är det ju garanterat.. Men oftast är det ju ens egna känslor för djuret som individ som är problemet

sannah

• -
« Svar #17 skrivet: 07 jan-13 kl 20:34 »
Ja har haft hästar som är mist lika sociala som vilken välordnad hud som hällst så ja kan inte se någon skillnad  i alla fall inte om dom är ens arbetskamrat .

Jo, och min katt var ganska egen så vi hade ett speciellt band, men jg förstår Halte, kanske att vi har lättare att knyta an till vissa raser, kanske att de liknar oss mer än andra djur. Men även hos andra djurarter så finns de där speciella individerna. Den där hästen man alltid minns, eller den där tamråttan som alltid var extra tam, eller något annat..

Malines här igen

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 07 jan-13 kl 20:35 »

Nja...

Jag är övertygad om att vi är biologiskt programmerade till att 1. ta hand om vår flock och 2. automatiskt vilja ta hand om varelser som är små och hjälplösa med stora ögon och 3. ha lättare för att identifiera oss med/känna empati för varelser som liknar oss själva än för varelser som är olika oss. Detta för att säkra artens fortlevnad.

Detta i kombination med att det i kroppen utsöndras oxytocin vid positiv fysisk beröring (som när man gosar med hunden) som har som uppgift att binda oss känslomässigt gör att man generellt värderar hunden före hönsen.

sannah

• -
« Svar #19 skrivet: 07 jan-13 kl 20:41 »
Nja...

Jag är övertygad om att vi är biologiskt programmerade till att 1. ta hand om vår flock och 2. automatiskt vilja ta hand om varelser som är små och hjälplösa med stora ögon och 3. ha lättare för att identifiera oss med/känna empati för varelser som liknar oss själva än för varelser som är olika oss. Detta för att säkra artens fortlevnad.

Detta i kombination med att det i kroppen utsöndras oxytocin vid positiv fysisk beröring (som när man gosar med hunden) som har som uppgift att binda oss känslomässigt gör att man generellt värderar hunden före hönsen.

Automatiskt tänker jag att många inte är programmerade så   ::)  Men jo, det vore hårt mot mänskligheten att tänka annat  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

594 gäster, 2 användare (1 dolda)
Helena Wätte

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser