Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips på tak till höns gård  (läst 13790 gånger)

flindra

• -
SV: Tips på tak till höns gård
« Svar #20 skrivet: 16 jan-13 kl 17:59 »
Det där gröna nätet från jula låter ju intressant!

Det har kommit en del snö här. Cirka 15-20 centimeter kom det igår. På mitt taknät ligger nu kanske 1 cm snö. Om jag går in i rastgården kan jag med en enda dutt med en sopborste upp i taknätet få bort den lilla centimetern snö som nu ligger på nätet...

flindra

• -
« Svar #21 skrivet: 16 jan-13 kl 18:01 »
Jag pratar alltså om detta nät:

https://www.jula.se/stangselnat-793019

skogskälla

• Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
« Svar #22 skrivet: 16 jan-13 kl 19:01 »

Just det  ;D det menade jag me' men att lägga in länkar är inte nåt jag lärt mig än  ;D

skogsbonne

• Värmland
« Svar #23 skrivet: 16 jan-13 kl 19:04 »
jag skulle tro att höken inte dyker om det ser att det finns nät där och om han nu skulle komma igenom så vet man ju vart den finns och den kommer ju inte komma tillbaks....

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #24 skrivet: 16 jan-13 kl 21:44 »
Sadeltak. Men funkar det för snö? Det rutschar ju inte direkt av...

Vet inte. Men det faktum att snö överhuvudtaget kan förstöra nät, tolkar jag som att snön samlas i klumpar och tynger ner nätet (för inte förstör väl enskilda snöflingor nätet?). Och i och med att snön samlas i klumpar, så antar jag att den borde kunna rutscha av?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #25 skrivet: 16 jan-13 kl 21:51 »
Finmaskigt nät borde också funka. Det är väl småfåglar man måste skydda mot isåfall? Jag skulle tro att t ex kycklingnät gör så att de inte kan komma in.
Nja, får man problem med smittrisk från vilda fåglar måste man se till att det inte kan komma in fågelbajs i hönsgården. Då måste det vara ett tätt tak. Nät duger inte.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #26 skrivet: 16 jan-13 kl 21:54 »
Nja, får man problem med smittrisk från vilda fåglar måste man se till att det inte kan komma in fågelbajs i hönsgården. Då måste det vara ett tätt tak. Nät duger inte.

Attans. Men på väggarna då, duger det med nät där? Antar att bajs kan komma in sidledes, men chansen är väl inte så stor...
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #27 skrivet: 16 jan-13 kl 21:56 »
Attans. Men på väggarna då, duger det med nät där? Antar att bajs kan komma in sidledes, men chansen är väl inte så stor...
Antar att de inte kollar så noga när man är småskalig, men om man har småmaskigt nät på väggarna och taket sticker ut hyfsat mycket utanför väggarna, så borde det vara tillräckligt säkert vid en förhöjd smittrisk.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Pullarius

• Uppland
« Svar #28 skrivet: 16 jan-13 kl 22:07 »
Ett nät som tak räcker alldeles utmärkt om det blir problem med smittorisk. Det är bara att komplettera det med en presenning  som flindra skrev. Allt måste inte vara fulländat från början.
Bor efter att jag gått i pension i en om och tillbygd sommarstuga nära Rasbokil i Uppland med Hedemorahöns

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #29 skrivet: 16 jan-13 kl 22:19 »
Ett nät som tak räcker alldeles utmärkt om det blir problem med smittorisk. Det är bara att komplettera det med en presenning  som flindra skrev. Allt måste inte vara fulländat från början.
Jo, såklart kan man ändra när det blir smottorisk. Har man ett nättak av ståltråd är dock risken stor att det går hål på en presenning ganska snabbt.

Pullarius

• Uppland
« Svar #30 skrivet: 16 jan-13 kl 22:31 »
Då lägger man på en presenning till så skall det nog funka. Vad jag menar är att man behöver inte ha löst alla problem från början. Det går att fixa senare.
Bor efter att jag gått i pension i en om och tillbygd sommarstuga nära Rasbokil i Uppland med Hedemorahöns

flindra

• -
« Svar #31 skrivet: 17 jan-13 kl 01:55 »
Då lägger man på en presenning till så skall det nog funka. Vad jag menar är att man behöver inte ha löst alla problem från början. Det går att fixa senare.

Om det går hål i presenningen kan man också laga hålet från insidan med silvertejp.

Men jag kan inte se att de borde bli särskilt stora hål. Jag har fogat samman mitt nät med ståltråd, och skulle de gnaga hål på en eventuell presenning så borde det inte bli några särskilt stora hål. En presenning revar ju inte upp sig som vanlig plastfilm utan är mera som tyg.

Annars kan fotbollsmålsnät funka också. Men då vill man nog hitta begagnat. När jag letade taknät tyckte jag att fotbollsmålsnät var tokdyrt! Vet inte hur det funkar med snön heller, nätet kanske töjer sig och bågnar inåt? Det gör i alla fall inte nätet från Jula.

skogsbonne

• Värmland
« Svar #32 skrivet: 17 jan-13 kl 07:46 »
om man ska ha tak för smittorisk så måste man ha kyckling nät på sidan annars flyger småfåglar in genom nätet

Smajsan

• -
« Svar #33 skrivet: 17 jan-13 kl 13:20 »
Ja jag har provat att ha presenning....Det är ingen hit.Förra sommaren regnade det varje dag och rikligt.Det blir en super tung bassäng väldigt snabbt,så hål måste man ha eller fall,men bara det slakar det minsta så börjar det att samlas vatten.jag gjorde nya hål varje dag men det räckte inte,för då börjar det samlas någon annan stans på pressen,jag tog bort den. Nej riktigt tak i plast eller plåt är nog att föredra före presenning tycker jag.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

johe71

« Svar #34 skrivet: 17 jan-13 kl 13:59 »

jordbruksverket har givit ut en publikation som heter "Skydda dina fåglar mot fågelinfluensa - Till dig som äger hobbyfåglar"

zeina66

• Värmland
« Svar #35 skrivet: 17 jan-13 kl 14:05 »

Hej
Detta nätet har jag haft över min hönsgård på ca 40 kvadrat,har fungerat jättebra trots mkt snö - isiga perioder och snö igen :)
Har ej behövt skaka av snö,väldigt praktiskt. Ingen rovfågel har tagit sig in heller ;)
Rekommenderas varmt
« Senast ändrad: 17 jan-13 kl 14:10 av zeina66 »
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

janstorparen

• Södermanland
« Svar #36 skrivet: 18 jan-13 kl 17:56 »
Till Flindra,
Rovfåglar som du ser segla behöver du inte oroa dig för. Det är ormvråk (eller glada) som håller sig till sorkarna. Örnar kommer knappast så nära. Kärrhök flyger lågt. Duvhök ser man sällan eller aldrig, även om den finns. Den ''smyger'' i skogsbrynet från träd till träd och gör sen en överraskande attack på kort distans.
Glest blått bärnät funkar bra som skydd.

flindra

• -
« Svar #37 skrivet: 22 jan-13 kl 15:06 »
Ormvråk kan ta höns också...

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #38 skrivet: 22 jan-13 kl 15:14 »
Ormvråk kan ta höns också...
Ormvråk kan ta mindre höns, men det är ovanligt. Glador skulle kunna ta kycklingar, men det är också väldigt ovanligt. Vanligast är att kråkfåglar tar kycklingar och att duvhök ibland tar mindre höns.

Ett plastat nät som man kan dra presenning över i kombination med en del som är under plåt- eller plasttak kommer jag att satsa på. Så kan jag ha hönsen ute även om det skulle vara förhöjd smittorisk, och rovdjuren kommer inte åt dem.

flindra

• -
« Svar #39 skrivet: 22 jan-13 kl 15:17 »
Låter som en bra plan ieenilorac!

Dela detta:

* Inloggade just nu

524 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser