Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vegetarisk ostkaka  (läst 3591 gånger)

Snowy

• -
vegetarisk ostkaka
« skrivet: 06 jan-13 kl 17:24 »
Tjo, vad glad jag blev när jag hittade recept på vegetarisk ostkaka :) Ska bli kul att testa i helgen. Observera att det är kesella i, arlas kesella innhåller löpe, men inte valios.

Ingredienser:

0,5 dl sötmandel
    en halv bittermandel
    250 g kesella (10 %)
    2 ägg
    2 msk socker
    1,5 msk vetemjöl
    1 dl mjölk
    1 dl vispgrädde
    smör att smöra formar med
    5 små portionsformar, ca 1,5 dl var

Tillagning:

Sätt ugnen på 180 grader.
    Skålla, skala och hacka mandeln eller mal den. Mal, hacka eller riv bittermandeln. Lägg i en skål.
    Blanda ihop mandel, kesella, ägg, socker, mjöl, mjölk och grädde till en jämn ostkakesmet.
    Smöra formarna med lite smör.
    Fördela smeten till oskakorna i formarna.
    Sätt formarna i en större ugnsform med höga kanter. Koka upp vatten och häll runt formarna - akta så att det inte skvalpar över vatten in i formarna med ostkaka bara.
    Grädda ostkakorna i vattenbad i mitten av ugnen i 30 minuter.
    Ta ut ostkakorna och låt de svalna något.
    Servera ostkakorna ljumma med vispad grädde och sylt eller färska bär.

christelle

• Blekinge
SV: vegetarisk ostkaka
« Svar #1 skrivet: 06 jan-13 kl 18:13 »
Tack för ett jättebra recept men ostkakan är väl lakto-ovo vegetarisk?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Kjell.Fredrik

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 06 jan-13 kl 18:19 »
Är inte all ostkaka vegetarisk?
Jag har då inte hört om någon som har kött i sin.

mclaeson

• helgbonde och balkongodlare
    • Småland
« Svar #3 skrivet: 06 jan-13 kl 18:25 »
Är inte all ostkaka vegetarisk?
Jag har då inte hört om någon som har kött i sin.

Här i småland, vilket torde vara ostkakans hembygd är ostkakan vegetarisk i alla fall :)

Det är väl löpen då man syftar på när det gäller att den inte skulle vara vegetarisk. Många vegetarianer äter väl ost?? likaså äter många vegetarianer godis, typ sega råttor...

Men är man "hard core" vegetarian så är ju receptet ovan bra...
« Senast ändrad: 06 jan-13 kl 18:30 av mclaeson »

christelle

• Blekinge
« Svar #4 skrivet: 06 jan-13 kl 19:04 »
Javisst var det ett jättefint recept men ägg, smör etc är inte vegetabilier alltså är väl ostkakan lakto-ovo vegetariskt?
http://www.vegetariskt.com/vegetarisk_vegan_kost.asp
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

mclaeson

• helgbonde och balkongodlare
    • Småland
« Svar #5 skrivet: 06 jan-13 kl 19:10 »
Javisst var det ett jättefint recept men ägg, smör etc är inte vegetabilier alltså är väl ostkakan lakto-ovo vegetariskt?
http://www.vegetariskt.com/vegetarisk_vegan_kost.asp

Haha.. inte visste jag att man kan krångla till det så... De jag känner som kallar sig för vegetarianer avstår endast kött. De jag känner som är veganer avstår allt animaliskt.. Man lär så länge man lever :)

Yepp

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 06 jan-13 kl 19:14 »
.
« Senast ändrad: 06 jan-13 kl 19:22 av Yepp »

ami

• Halland
« Svar #7 skrivet: 06 jan-13 kl 19:57 »
 :) Tack Snowy!
Ska oxå testa denna ostkaka!
Tack för tipset om Valios kesella, undviker helst att äta produkter med animalisk löpe,
det är inte så lätt att hitta vanlig ost utan animalisk löpe heller, men Willys har iallafall en god engelsk cheddar.

Snowy

• -
« Svar #8 skrivet: 06 jan-13 kl 20:37 »
Är man vegetarian så äter man inte kött, eller produkter där djur fått sätt sitt liv till. Löpe, gelatin exeplevis kommer från djur som dött. För löpe slaktas små kalvar- eftersom det används i många sammahang i bla ost, mejeriprodukter - det går åt så många kalvars liv att sverige importerar löpe från andra länder.
Så- nej jag äter varken gelehallon, sega råttor, marshmallows eller annat godis heller där gelatin är med.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #9 skrivet: 06 apr-13 kl 21:01 »
Löpe, gelatin exeplevis kommer från djur som dött. För löpe slaktas små kalvar- eftersom det används i många sammahang i bla ost, mejeriprodukter - det går åt så många kalvars liv att sverige importerar löpe från andra länder.
Så- nej jag äter varken gelehallon, sega råttor, marshmallows eller annat godis heller där gelatin är med.
Oj, så långt har jag inte tänkt. Visserligen kommer löpe från döda djur, men att man slaktade djur för att få fram just löpe, det har jag inte hört talas om förut.

Är det den höga svenska godiskonsumtionen som är den största boven? Jag trodde det var gristarmar som var leverantören av det gelatinet (har varit på studiebesök i godisfabrik).

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

erik_kalmar

• -
« Svar #10 skrivet: 06 apr-13 kl 21:26 »
Man slaktar väl knappast kalvarna enbart för löpens skull. Resten av kalven används ju också.

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
« Svar #11 skrivet: 07 apr-13 kl 07:16 »
Jag gjorde vegansk glutenfri "tofucake" i påskas så man kan komma undan från djur helt och hållet
(det var första gången jag gjorde den så jag serverade de för tidigt, jag skulle ha haft den i kylen längre, den vart inte lika fast och boten var för hård då jag serverade den första gången men man lär sig. även om den var lös och botten var hård tycke alla den var god och det är ju viktigast)

Dela detta:

* Inloggade just nu

636 gäster, 2 användare (1 dolda)
Wes Jr

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser