Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken bil?  (läst 2931 gånger)

Mamma

Vilken bil?
« skrivet: 06 jan-13 kl 13:10 »
Jag känner att jag vill byta till billigare bil, idag har jag en Toyota YARIS VERSO 1,6 -02, funkar jättebra och älskar den verkligen, men känner att den dra lite för mycket bensin och försäkring måste vara hel och då blir den dyr för min ekonomi.

Jag hittade dessa:

1- Toyota Starlet 1,3 -98 (tänkte ha trafikförsäkring).
2- Nissan Micra 1,3 -98 eller -99 (tänkte ha trafikförsäkring).

Jag gillar Toyotan eftersom jag har hört att Toyota man sällan behöver reparera, men jag har ingen aning om vad för andra problem som kan dyka upp. Bli relativ ok i priset och antar att den bli billigare med bensin, försäkring och skatt.

Jag gillar Micran för att den är billig i köp, försäkring och skatt, men jag har hört massor om att de brukar ha problem med rost och man måste reparera mycket.

Det jag vill ha är en bil som inte behöver mycket reparationer, liten, billig i köp max 20 000kr helst under 10 000kr och dra så lite bensin så möjligt.

Vilken kan ni rekommendera eller skulle ni rekommendera andra bilar eller liknande.

Huggorm

• Gäst
SV: Vilken bil?
« Svar #1 skrivet: 06 jan-13 kl 13:12 »
Jag tror det går nästan på ett ut vilken man väljer av de japanska småbilarna. Själv kör jag suzuki swift 1,3 och är i princip nöjd.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #2 skrivet: 06 jan-13 kl 13:36 »
Om du tänker på lite längre sikt: Hur länge håller Verson och hur länge skulle en mindre, äldre, sämre...........bil hålla innan du blir tvungen att byta? Eller tänker du sluta köra bil om ett par år?

Varje gång du byter bil får du nya kostnader, omedelbums eller efter ett tag. Ofta blir man lurad också.
Jag skulle behålla  Verson så länge som möjligt. Toyota är ju ändå kanske världens mest hållbara och bekymmersfria bil.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

stjärnfors230

« Svar #3 skrivet: 06 jan-13 kl 14:41 »
Varför måste den vara helförsäkrad? E n kompis byte i sin Volvo 945 1996års modell ca 25 tusen mil. Bilförsäljaren höll på att skratta ihjäl sig när den var helförsäkrad (ej ändrat av ren slöhet). Man får inga större pengar för en så pass gammal bil.

Huggorm

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 06 jan-13 kl 14:55 »
Varför måste den vara helförsäkrad? E n kompis byte i sin Volvo 945 1996års modell ca 25 tusen mil. Bilförsäljaren höll på att skratta ihjäl sig när den var helförsäkrad (ej ändrat av ren slöhet). Man får inga större pengar för en så pass gammal bil.
Det kan vara ett krav från banken om man köper på avbetalning

Mamma

« Svar #5 skrivet: 06 jan-13 kl 19:11 »

Bilen köptes när jag var sambo och då kom vi överens om att vore bra om vi har helförsäkring på den, då det ingick en hel del såsom om bilen skulle på reparation så får vi en annan tills den är lagad mm, så jag tror att det var just därför, men då skulle det kosta mig runt 6000kr i försäkring och för min ekonomi är det mycket, den är från 2002 så gammal är den väl inte, eller?  :)

Skulle det räcka med trafik för den tror du?

Mamma

« Svar #6 skrivet: 06 jan-13 kl 19:16 »
Om du tänker på lite längre sikt: Hur länge håller Verson och hur länge skulle en mindre, äldre, sämre...........bil hålla innan du blir tvungen att byta? Eller tänker du sluta köra bil om ett par år?

Varje gång du byter bil får du nya kostnader, omedelbums eller efter ett tag. Ofta blir man lurad också.
Jag skulle behålla  Verson så länge som möjligt. Toyota är ju ändå kanske världens mest hållbara och bekymmersfria bil.

Nja, jag vet faktiskt inte om jag kan sluta köra om ett par år, än så länge så måste jag ha en bil. Ja kanske du har rätt, kanske bäst att behålla och sen får jag se.

Moëll i Trädet

• -
« Svar #7 skrivet: 06 jan-13 kl 19:25 »
Skulle det räcka med trafik för den tror du?

Det är en avvägning du måste göra själv, har du råd att förlora bilen utan ersättning om du kvaddar den, gentemot vad en lägre försäkringspremie ger i besparing?

Om du är inblandad i en olycka där motparten anses vållande får du ändå ersättning.
"Kärleken är livets bäste vän"

torbjorn

• Medelpad
« Svar #8 skrivet: 06 jan-13 kl 22:45 »
Det kan dock vara klokt att kosta på sig halvförsäkring även om man har en gammal bil. Framför allt med tanke på att glasrute- och bärgningsförsäkring brukar ingå i halvförsäkringen. Men lusläs försäkringsvillkoren och jämför självrisker mellan olika försäkringsbolag, det kan finnas stora skillnader och det är inte säkert att det bolag som har lägsta försäkringspremien är det mest fördelaktiga. Kolla också hur skaderegleringsorganisationen ser ut, det är ett elände med en del udda bolag som t ex har en enda skadereglerare för motorfordonsskador som ska täcka hela Sverige norr om Dalälven. Jag har en gång fått en bil påkörd av en stockholmare som hade trafikförsäkringen i ett sådant bolag och det tog fyra månader innan skadan ens blev besiktigad...

Vidare anser jag att man inte ska ha en gammal, billig bil om man inte har kunnande och egna garageresurser för att själv kunna laga alla tänkbara fel. Om man måste anlita betald arbetskraft för varenda liten reparation så är det billigare i längden att betala mer för en nyare och förhoppningsvis driftsäkrare bil.

Jag föreslår att du behåller den befintliga Toyotan, så slipper du alla oförutsedda kostnader som alltid dyker upp vid ett bilbyte. Om den drar för mycket bränsle, så börja med att studera om du kan få ner förbrukningen genom att ändra ditt körsätt, undvika kallstarter, använda motorvärmare mer konsekvent osv. Det går också att minska bränslekostnaden genom att blandtanka (blanda i en lämplig del E85 i bensinen) eller att konvertera bilen för att köra på ren E85.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #9 skrivet: 06 jan-13 kl 22:51 »
Halvförsäkringen är verkligen guld värd och det är inga stora pengar heller.
Dessutom så ingår i de flesta fall en räddningsbit. Dvs om du kör sönder så får du bilen bärgad till närmaste verkstad mot självrisken.
Bärgaren är annars ganska dyr.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

fishyerik

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 14 jan-13 kl 08:37 »
Byta bil till en äldre när man är helnöjd med bilen man har är riskabelt. 

Små japanska bilar med små motorer kan vara mindre risk att de strular mycket eller dyrt, men ju äldre bil desto bättre om man kan meka själv. Kan man inte meka själv är risken stor att det lönar sig att byta bil var och vart annat år.   

Angående försäkringsgrad gäller ju alltid frågan som Moëll i Trädet ställde, har du råd med en händelse utan försäkringskydd för den? Man ska ju komma ihåg att försäkringsbolaget både har omkostnader och vinst i mellanskillnaden mellan vad de tar i premie och självrisk mot vad de betalar ut.

Försäkring är ju någon form av halvt omvänt lotteri, men betalar små summor för att inte bli tvungen att betala en stor summa själv om slumpen gör att det uppstår en stor kostnad. Mycket av pengarna försvinner i administration och vinst hos försäkringsbolaget.
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Caffe

• Östergötland
« Svar #11 skrivet: 03 apr-13 kl 19:15 »
Om att överleva en krock med något större än en höna är viktigt för dig kan du glömma Micran. Euro Ncap var inte imponerade när den testats.

Huggorm

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 03 apr-13 kl 19:32 »
Om att överleva en krock med något större än en höna är viktigt för dig kan du glömma Micran. Euro Ncap var inte imponerade när den testats.
Du har väll sett bilderna på porschen som krockade med en höna?

Dela detta:

* Inloggade just nu

561 gäster, 2 användare
chpe21, kretslopp

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser