Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bild/videolänkar i "Media"  (läst 1225 gånger)

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
Bild/videolänkar i "Media"
« skrivet: 05 jan-13 kl 23:43 »
När jag klistrar in en bildlänk eller videolänk i URL rutan där man laddar upp foton blir det bara:
"The embed URL was either bad or from an unsupported site. If you're trying to embed a picture, make sure the Foxy! add-on for Aeva Media is installed."

Varför? förut har jag kunnat ladda upp filmer från youtube här?
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

elbastardo

  • Inlägg: 8
    • Södermanland
SV: Bild/videolänkar i "Media"
« Svar #1 skrivet: 08 mar-13 kl 02:29 »
+1
Det var ett tag sedan TS skrev så jag antar att den med kunskap om problemet inte längre vill ha något med forumet att göra ;)
Den funktionen "Fil att ladda upp" är inte helt nödvändig då forumet har stöd för BBCode (som för övrigt har stöd för mer funktioner) tex:

Hade varit trevligt med omskalning och beskrivning till bilden ->
[img width="350" height"262" alt="Tre mål en tisdag kväll" title="Ingefärsspikad butternut- och morotssoppa. Rökt lax doppas i het fisksås. Färsfyllda svampar späckade med getost och parmigiano"]https://dl.dropbox.com/u/15697909/20130305.jpg[/img]
[/size]


Tyvärr kan jag ej heller spara inlägg som draft i väntan på att problemet skall åtgärdas. Vill ju posta "fina" amatörbilder från köket..

...ett annat exempel:
Ett kilo mjöl för perkele!
[youtube]GQFqrOEu3Rc[/youtube]
– Vi háde en sån därna skönhetstäävling, vi, hämma i byn, och alla kärringar ställde opp. Ingen vann!

Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3473
    • Västergötland
SV: Bild/videolänkar i "Media"
« Svar #2 skrivet: 08 mar-13 kl 07:33 »

Varför? förut har jag kunnat ladda upp filmer från youtube här?


Jag har kommit på lösningen på problemet: När man klickar "dela" i Youtube får man numer ett .be-länk:  youtu.be/xxx
Istället för som tidigare youtube.com/watch?v=xxx  Det måste vara den gamla sortens länk och den får man genom att kopiera adressen ur adressfältet istället. Lade just in denna: http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=item;in=7384


Samma sak gäller om man bara klistrar in länken i forumet:
Ingmars klyv II
« Senast ändrad: 08 mar-13 kl 07:37 av Petter B »

elbastardo

  • Inlägg: 8
    • Södermanland
SV: Bild/videolänkar i "Media"
« Svar #3 skrivet: 08 mar-13 kl 11:32 »
Förvisso fungerar just det ( typexempel:
[url=youtube.com/watch?v=Bi7kQOPQWiI]Passar du in här?[/url]
) men det är ju fortfarande inte ett dugg praktiskt för de som inte är lika tekniskt intresserade.
Vad som behövs ser ut att vara en total genomgång av hela forummotorn vilken verkar vara redigt gammal och smått ologisk på sina ställen. Bla förstår jag inte varför media måste (eller rekommenderas att?) postas i en helt annan del av forumet när denna i grunden har stöd för media vart du än är.
Angående "Bifoga" filer så är det nuförtiden definitivt inte nödvändigt att låta servern lokalt spara filer. Alla tjänar på att användarna mer söker sig till att länka in bilder, videos etc. Det finns en stor mängd värdservrar för användarna att bruka - allt från enkla fil-hotell till privata molntjänster...
Enklaste första åtgärd kan vara att koppla på den BBCode servern redan har stöd för samt slänga dit en ordentlig hjälp som då även förklarar subrutiner.
Nu kanske det ser ut som jag skäller  (:) - ta det inte så. Jag förstår och har jobbat med ideellt arbete länge nog.  o:)
Passar du in här?
– Vi háde en sån därna skönhetstäävling, vi, hämma i byn, och alla kärringar ställde opp. Ingen vann!

Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3473
    • Västergötland
SV: Bild/videolänkar i "Media"
« Svar #4 skrivet: 08 mar-13 kl 11:53 »
Förvisso fungerar just det ( typexempel:
[url=youtube.com/watch?v=Bi7kQOPQWiI]Passar du in här?[/url]
) men det är ju fortfarande inte ett dugg praktiskt för de som inte är lika tekniskt intresserade.

Nej, man behöver inga BBC-taggar för att visa videor. Det är bara att klistra in länken som den är så hittas den automatiskt och lägger in en visningsruta.

elbastardo

  • Inlägg: 8
    • Södermanland
SV: Bild/videolänkar i "Media"
« Svar #5 skrivet: 08 mar-13 kl 15:35 »
Nej, man behöver inga BBC-taggar för att visa videor. Det är bara att klistra in länken som den är så hittas den automatiskt och lägger in en visningsruta.
Trevligt att det fungerar! Som nyanländ är det dock inget jag ser beskrivet när jag postar ett inlägg.
https://www.youtube.com/watch?v=Kr_O6gDujL8


P.S
Visningsrutan syns inte i förhandsgranskningen.
– Vi háde en sån därna skönhetstäävling, vi, hämma i byn, och alla kärringar ställde opp. Ingen vann!

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Bild/videolänkar i "Media"
« Svar #6 skrivet: 09 mar-13 kl 09:48 »
Använd inte https, utan http istället. Eller strunta i det och börja skriva www. istället.

www.youtube.com/watch?v=Kr_O6gDujL8


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

278 gäster, 3 användare
mommo, peterm, Aika

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser