Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Värma eller bevara värme i en icke-uppvärmd hundkoja  (läst 6262 gånger)

RäddförDamien

  • Inlägg: 260
  • söker beskydd mot demoner
    • -
Jag har byggt en hundkoja (dock inte helt färdig än). Den är en stor rektangulär box och ska inrymma hund i storlekklassen 70 cm mankhöjd. Byggde lådan större än kraven angav vilket nu innebär att hunden med sin kroppsvärme måste värma eller bevara sin värme i ett utrymme som är större än minimikravet (präktighetsönskan som slog tillbaka?).

Måtten för en kundkoja är ju hundens höjd x 1,1 för bredd/höjd och för längden av kojan tar man hundens mått från nos till svansspets gånger ngt liknande. Detta innebär att den nuvarande rektangeln är 1,1 m hög, 1 m bred, 2,8 m lång. Jag ska bygga en liten inre vägg för att förkorta det inre måttet något avseende längden och för att förhindra blåsten från att komma hela vägen in.

Är bilden begriplig?   :)

Nu till värmefrågan. Jag har isolerat botten av lådan grundligt. Jag har luftfickor i väggarna (dubbla). På botten ligger en heltäckningsmatta och diverse andra material som ska vara sköna för vovven att ligga på.

Jag har ingen el till kojan och har alltså inte byggt golvvärme.

Köpte flera stycken (9) klassiska varmvattenflaskor i gummi med fleeceöverdrag.

Hur länge eller hur effektivt kan sådana ge värme eller behålla värme?
Hur kan man alternativt skapa värme i en hundkoja utan uppvärmning?

[Och ingen behöver oroa sig för hunden. De kalla dagarna som nu varit har han varit inomhus och tagits ut på promenader när jag varit på jobbet. Detta är alltså inte en fråga om att utsätta ett djur för maximal kyla, väta eller andra dåliga förhållanden!]
Om man tror att en personlig tolkning av god ton är överordnad rasism och sexism är man inte så genomtänkt. Men hey, det behöver man inte vara heller om man är moderator.

Malines här igen

  • Gäst
SV: Värma eller bevara värme i en icke-uppvärmd hundkoja
« Svar #1 skrivet: 02 jan-13 kl 20:40 »
Hundras?

Min Leonberger ligger ute i snön i minus 10 i timmar om han får. Helt ärligt känns det som du oroar dig i onödan. :)

Huvudsaken för de flesta djursorter är att det är torrt och vindtätt.

Malines här igen

  • Gäst
SV: Värma eller bevara värme i en icke-uppvärmd hundkoja
« Svar #2 skrivet: 02 jan-13 kl 20:41 »
Du kan trycka in en massa halm åt hunden att boa ner sig i om den är frusen. Och kanske sätta på den en "tröja" i värstavärstavärstafall.

RäddförDamien

  • Inlägg: 260
  • söker beskydd mot demoner
    • -
SV: Värma eller bevara värme i en icke-uppvärmd hundkoja
« Svar #3 skrivet: 02 jan-13 kl 20:44 »
Hundras?

Min Leonberger ligger ute i snön i minus 10 i timmar om han får. Helt ärligt känns det som du oroar dig i onödan. :)

Huvudsaken för de flesta djursorter är att det är torrt och vindtätt.

Hälften Komondor - hälften långhårig schäfer
Om man tror att en personlig tolkning av god ton är överordnad rasism och sexism är man inte så genomtänkt. Men hey, det behöver man inte vara heller om man är moderator.

RäddförDamien

  • Inlägg: 260
  • söker beskydd mot demoner
    • -
SV: Värma eller bevara värme i en icke-uppvärmd hundkoja
« Svar #4 skrivet: 04 jan-13 kl 00:13 »
Hann aldrig svara ordentligt i går. TACK. Ja, kanske jag sjåpar mig för mycket men jag är ovan vid dessa kalla vintrar här i Hälsingland då detta är den första för mig. Vi hade ju -24 i en vecka de där kalla veckorna före jul men även andra temperaturer som var varmare dock kallare än -10. Så det är inte alldeles lätt att hitta rätt tycker jag.

Hans päls är tämligen lång men den har nästan inneburit problem eftersom han fick isbollar på benen på pälsen som var ett helsike att få ur och som han gnagde och gnagde sig till slut ett irriterande sår på ett ben. (Som nu är läkt)

Kanske min fråga egentligen skulle passa bättre på energisidorna?

Hur mycet vämre alstrar eller bevarar ett antal värmeflaskor i ett dylikt utrymme? Går det att räkna på det? Vad skulle vara en metod för att vämra en hundkoja?
Om man tror att en personlig tolkning av god ton är överordnad rasism och sexism är man inte så genomtänkt. Men hey, det behöver man inte vara heller om man är moderator.

Wargis

  • Inlägg: 16
    • Västergötland
    • Spiritatwar
SV: Värma eller bevara värme i en icke-uppvärmd hundkoja
« Svar #5 skrivet: 04 jan-13 kl 00:48 »
Tror säkert att en sådan voffsing ( som förmodligen har en himla massa päls ) håller värmen , förslaget med halm eller hö , tror jag räcker Väldigt långt ! :)
-Det finnes ingen högre religion än sanningen-

Malines här igen

  • Gäst
SV: Värma eller bevara värme i en icke-uppvärmd hundkoja
« Svar #6 skrivet: 04 jan-13 kl 02:01 »
Kanske i kombination med ngn form av benskydd/trimning av benhår. Hade glömt hur nervösa vallare kan vara. :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

470 gäster, 1 användare
Nina W

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser