Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tomtkostnad? Stycknigskostnad?  (läst 1393 gånger)

Gullregn

• Gäst
Tomtkostnad? Stycknigskostnad?
« skrivet: 02 jan-13 kl 11:13 »
Jag har hittat en lite glänta i en skog.
Det finns en liten barack utan vatten och el där.
Skogsbolag äger denna glänta och den var till salu för ca 10-20 år sen men blev inte såld då och styckades heller aldrig av då.
Har nog aldrig varit lukrativ skog där då det är sankt mot en å och en kulle.

Jag har idag frågat om jag får köpa och kostnad.
(dumpa det jag har till reapris och total omstart igen?)

Vad kan mark kosta??
Vad kostar en avstyckning och pappersexercis?
Mitt i västra götaland.

Skogsbolaget är troligen inte itresserade av denna lilla plätt men ändå så bryr dom sej nog inte om omaket att sälja,,,så dom har hitills inte svarat alls.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Tomtkostnad? Stycknigskostnad?
« Svar #1 skrivet: 02 jan-13 kl 12:00 »
Kolla med kommunen. Det tillkommer tyvärr en massa kostnader som du nog inte tänkt på om du ska vara skriven där. Då måste du ha godkänt avlopp, som iofs kan vara enkelt om du har torrtoa med godkänd kompostering och bara skickar ut gråvatten i avloppet, men ändå. Sophantering kommer du att vara tvungen att ha.

Är det långt till el att koppla in sig på? Det är dyrt att koppla in sig på elnätet, särskilt om det är långt till närmsta möjliga inkopplingspunkt. Man kan såklart leva helt utan el, men det är jobbigt, och egen el är i allmänhet mycket dyrare än att koppla in sig på elnätet. Har man gott om pengar finns många möjligheter, har man ont om pengar har man färre möjligheter, så är det ju tyvärr med allt här i livet.

Kommunen ska veta vad alla olika kringkostnader är, på ett ungefär, och vilka tillstånd som behövs. Om man söker lite ska man kunna hitta vad liknande fastigheter sålts för.

Du får värdera noga vad olika saker är värda för dig. Troligen blir det inte så särskilt billigt att bo där, men andra saker kan väga över.

Jag har inga exakta svar att ge, men hoppas ändå att jag hjälpt dig lite på vägen.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Kitsune

• Nybliven ägare till ett soldattorp.
    • Dalarna
« Svar #2 skrivet: 04 jan-13 kl 14:34 »
Bara pappersarbetet för avstyckningen kan nog landa på omkring 25 000. Kika på lantmäteriets hemsida vad de har för info där. En anledning till varför det finns arrendeavtal...
Vi bara lånar lite, fördröjer återgången till kretsloppet en tid. Vi kallar det bevara.

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #3 skrivet: 04 jan-13 kl 14:47 »
Bara pappersarbetet för avstyckningen kan nog landa på omkring 25 000. Kika på lantmäteriets hemsida vad de har för info där. En anledning till varför det finns arrendeavtal...

När vi styckade en jordbruksfastighet 2012 kostade det 45 000 kr och tog 4 månader att göra. Det är inte billigt att stycka fastigheter och det finns många regler som måste följas. Lantmäteriet brukar inte heller godkända att man styckar en fastighet i för små delar.
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Vitis

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 08 jan-13 kl 15:49 »
Vi gjorde en "fastighetsreglering" och bytte lite mark med en granne, det kostade 30.000:- och var ett fastpris. Tur att vi valde fastpris för det tog en hel dag för två lantmätare att hitta gränsmarkeringarna.

CaJo

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 08 jan-13 kl 18:28 »
För en vanlig tomt så kommer du inte under 20.000. Och om skogsbolagets namn börjar på S så tror jag du kan glömma det hela.

Dela detta:

* Inloggade just nu

470 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser