Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nybörjare odla potatis, morötter, lök i styv lera?  (läst 7360 gånger)

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
Nybörjare odla potatis, morötter, lök i styv lera?
« skrivet: 02 jan-13 kl 01:34 »
Hej!

Fick lite vårkänsla idag när jag var ute. Tidigt förstås men jag började ändå fundera.

Jag har tillgång till nästan obegränsat med jordbruksmark (relaterat till mina behov nu) i Södermanland, dock styv (riktigt hård) lera och otillräckligt dränerat. Jag har tillgång till hästgödsel (torv eller sågspån tror jag), kanske ett par kubik som legat sen i somras. Jag har också tillgång till en hushållskompost som stått i flera år med gammalt i botten och nytt överst. Gräsklipp, halm, ris kan jag få tag i.

Vill ni tipsa mig hur jag framåt vårkanten kan göra för att i sommar kunna bärga potatis, lök och morötter. Gärna fler saker (broccoli, dill, persilja, gräslök, vitlök vore fint). Jag vill odla för eget bruk så det är inte industriell skala.  ;D

Metoder jag hört förr är t.ex. att hälla ut sättpotatis på leran, täcka med halm och sedan vattna. Är det bra? Gör det något om det är gammal nedklippt vall jag häller potatisarna på?

Annat jag hört är odlingsbäddar. Hur gör jag en sån och är det lika bra eller bättre?

Hellre färre saker och säkrare resultat än massa sorter.

Fri diskussion, ge mig lite nybörjartips är ni snälla, steg-för-steg-anvisningar är inte fel om nån har några sådana att peka ut.

Har odlat spannmål på marken förut och det har funkat ok. Har inte de maskinerna kvar och arrenderat ut mesta av marken.

Vänligen
Torpjens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Skogstant

• Östergötland
SV: Nybörjare odla potatis, morötter, lök i styv lera?
« Svar #1 skrivet: 02 jan-13 kl 09:02 »
Jag är uppvuxen med den Sörmländska leran och rekommenderar att du gräver så lite som möjligt i den.  Det som jag tycker fungerar bäst är att lägga en markduk direkt på marken och sedan placera ut odlingbäddar på det. Du behöver en markduk under annars suger leran ner den bättre jorden från bäddarna. Jag skulle redan nu fylla odlingsbäddarna med hästgödsel och hushållskompost så det hinner brinna lite extra innan odlingssäsongen börjar.
Låter som du har ett mycket roligt projekt på gång, lycka till! :)

jimvidar

• Perenner och mat som största intressen.
    • Uppland
« Svar #2 skrivet: 02 jan-13 kl 09:20 »
Jag skulle använda mig av täckodling, potatisen läggs direkt på marken och täcks med valfritt växtmaterial, det ska vara rätt så tjockt så att potatisen inte blir grön.
En grönsak som odlas alldeles för lite är jordärtskocka, skördas sen höst och tidig vinter blir två meter.

tinna.m

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 02 jan-13 kl 09:55 »
Enda aber med täckodling är om det finns sniglar. Isf får du dra upp plantor innan, eller hårdbevaka första tiden. Aska/kalk runt odlingsbädden håller sniglarna ute, men påfyllning efter regn är nödvändigt. Täckodling minskar ju behovet av vattning så det är finfint.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Maria C S

• Småland
« Svar #4 skrivet: 02 jan-13 kl 11:35 »
Styv lera är inget man börjar gräva i för skojs skull.

Skulle jag vara du så skulle jag skaffa en massa kartonger nu och lägga ut dom direkt på backen.
Sen skulle jag lägga ut/rulla ut halm så det blir minst 10 cm tjockt när man står på den ( ihop pressat)

Regn å snö kommer att göra resten.

Till våren skulle jag ta en pinne/skaft eller liknande och köra ner / göra ett hål ner till kartongen.
Där skulle jag placera mina potatisar med 30 cm mellanrum.

Sen skulle jag eventuellt gå igenom allt när blasten började sticka upp och rycka eventuella ogräs.

Rens från andra odliingar kan läggas högst upp på halmen mellan potatisblasten under sommaren (torkar sönder)

Tja sen är det ju bara att vänta på skörd  :) eventuellt bevattna vid långvarig torka i kanterna.

Kommer mer om detta på min blogg
http://permakul.blogspot.se/2012/04/odla-potatis-i-halm.html

Med tillgång på kompost så skulle jag nog lägga kartong i botten (på backen) blanda kompost och gärna redan brunnen hästskit som jag skulle lägga på kartongen Det skulle jag göra NU. Där skulle jag sedan odla morot och lök mm.
Nässel gödning under säsongen och gräsklipp skulle tillföras till bädden mellan plantorna.

Har du mödrar sniglar i området så kommer du ha ett styvt jobb att hålla dom borta från odlingen.
Lönar sig att läsa om dom innan och göra vad som går i förebyggande.

Finns det vildsvin så blir det den dyra kostnaden med att stängsla in området.
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Attes matte

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 02 jan-13 kl 13:09 »
Vi kör med odlingsbäddar och djupsängar ovanpå våran stenhårda lera. Funkar kanon! Enda missen vi gjorde i fjol var att det blev för mycket näring, så blasten på tex potatisen drog iväg nåt alldeles galet!  :o  Men det där är ju sånt man lär sig efterhand... ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

cebaztian

• Bohuslän
    • Hästekasen
« Svar #6 skrivet: 02 jan-13 kl 13:25 »
Här är leran inte styv men väl.... lerig.
Testar olika saker:
- kartong i botten på bäddar
- ris i botten på bäddar
- kogödsel ovanpå
- blandar in allt möjligt organiskt jag kan få ta på.

DRÄNERAR så mycket jag har råd och ork.
Bäddarna löser mestadels av dräneringsproblem.

Sedan testar jag konventionellt också, och har förklarat krig mot en bit leråker.
Plöjer, kogödslar, ska slänga på hö, och kalka....
Samt dränera....
De som kan säger att det kan bli en lång kamp, åratal, innan man får upp mullhalten till något användbart.

Sebastian

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #7 skrivet: 02 jan-13 kl 13:38 »
Tack!

Känns obehagligt att lägga kartong, tidningar, markduk och andra onaturliga saker på marken. Pappersgrjejerna bryts väl ned och sprider - ja vad? - i marken och markduken blir väl ett elände den dag man vill göra något annat där och plöjer, eller? Kan jag inte lägga halm underst, sen potatisen sen halm igen?

Visst har vi mördarsniglar. :( Känns lite obehagligt att använda snigelmedel så aska kanske är en bra idé. Finns det inte nån variant med upphöjda odlningsbäddar? Hjälper det mot sniglar?

Jo, sen har vi vildsvin, dovhjort >:D och rådjur här...  :-\  Som tur är har jag gott om stängselstolp och eltråd. (Längtar efter att kunna skaffa hund.)

Vänligen
Torpjens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #8 skrivet: 02 jan-13 kl 13:45 »
Om det inte finns något konstigt lim eller plast på kartongen, så är innehåller i en kartong, en svensk dagstidning eller halm faktiskt väldigt likt rent kemiskt. Och ofarligt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

mitzy123

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 02 jan-13 kl 14:51 »
 o:) I Skåne säger vi att jorden måste vara klar innan man odlar något . Det är ingen mening att sätta något i jorden när den är för kall då växter det inget ändå . Jag har odlat i många år på leråker . Potatis med groddar sätter man kring 1 : sta maj  i rader lika djupa som potatisen därefter kupar man potatisen till den är klar . Samma med lök och morötter . Eller har jag missuppfattat något . Ibland satte jag några potatis i komposten eller hinkar för att få en tidigare skörd kring midsommar .

Maria C S

• Småland
« Svar #10 skrivet: 02 jan-13 kl 15:06 »
Om man lägger tjockare med halm så fungerar det skapligt beroende på vad där växer innan för ogräs.
Ren brun kartong är att föredra, tycker jag  :)

Jag har odlat med stora flockar dovhjort runt knutarna (ej inhägnade odlingar) och dom ställde inte till några problem.

Sniglarna kan vara ett gissel för att inte säja en mardröm... odla inte för nära hög vegitation (skog) om det finns sniglar så gillar dom inte soliga torra ytor som dom kanske måste passera för att komma till odlingen.
Planering är viktig om man har mördar sniglar.
Ett hägn med Myska ankor runt  >:D kanske  ::)
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #11 skrivet: 17 maj-13 kl 18:04 »
Var försiktig med marktäckning på dåligt dränerad lerjord. Upphöjda bäddar är rätt. Dessa kan sen täckas måttligt tjockt. De bör helst göras året innan, men kan väl i nödfall göras på våren - om man har maskiner och bevattningsmöjlighet.

Se även detta:
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=154438.msg1461932#msg1461932

Dela detta:

* Inloggade just nu

743 gäster, 3 användare (2 dolda)
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser