Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rostig gammal vedspis.  (läst 9472 gånger)

Quiz

Rostig gammal vedspis.
« skrivet: 31 dec-12 kl 22:55 »
Hej. Hittade en gammal vedspis i uthuset, som är rostig på ytan.
Funderar på hur jag ska göra för att få tillbaka den där fina svarta färgen igen.
Läste någonstans att man svärtar spisen....Hur...med vad? ???
Någon som vet??

vindensbonig

• Gäst
SV: Rostig gammal vedspis.
« Svar #1 skrivet: 31 dec-12 kl 23:10 »
Hej. Hittade en gammal vedspis i uthuset, som är rostig på ytan.
Funderar på hur jag ska göra för att få tillbaka den där fina svarta färgen igen.
Läste någonstans att man svärtar spisen....Hur...med vad? ???
Någon som vet??
Spissvärta men ja hade nog  låtit  blästra spisen först .

Huggorm

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 01 jan-13 kl 00:00 »
Ja som sagt, blästra gärna först så du får en ren järnyta utan rost, då blir slutresultatet mycket bättre när du får på spissvärtan

TW

• Finland
« Svar #3 skrivet: 01 jan-13 kl 04:20 »
Jag fick en himla latläxa en gång då jag funderade på att sandblästra en vedspis. Enligt personen som påstod sig ha sandblästrat och fått ångra det så skall man använda antingen stålborste eller stålborsttrissa på borrmaskin. Blästrat blev porigt och svårt att hålla rent.

Berätta gärna hur det gick med sandblästring/borstning för jag har också en vedspis som väntar på renovering.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #4 skrivet: 01 jan-13 kl 09:52 »
Om man sandblästrar gjutjärn så blir resultatet mycket olika beroende på vilken slags blästersand man använder. Nu har jag i och för sig aldrig försökt blästra just vedspisdelar, men andra slags gjutjärnsdetaljer har sett ut som nya efter blästring med ganska finkornig glassand (sådan som egentligen är avsedd för blästring av aluminium och andra mjuka material som kräver försiktig blästring). Där det är gravrost kan man såklart inte undvika att porer och gropar finns kvar efter blästringen.

Ska man ta bort rost med roterande stålborste så är det viktigt att både arbetsstycket och stålborsten hålls absolut fria från olja och fett, annars slutar det med att stålborsten polerar rosten istället för att avlägsna den. Stålborstar som har blivit oljiga kan man t ex köra i diskmaskin eller, mer verkstadsmässigt, skölja av i bensin. Man ska helst inte ens ta i stålborsten eller de rostiga ytorna med flottiga fingrar.

Om det finns emaljerade ytor på vedspisen så ska man såklart skydda dem från både blästring och stålborstning.

muffman

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 01 jan-13 kl 10:01 »
Det går bra att blästra. Jag upplever att trycket och vinkeln man blästrar i är lite kinkigt. 90grader och fullt tryck resulterar i ganska stor risk för rediga gropar. Men det går att prova på tex baksidan av spisen hur det blir. Glas sand är nog inte heller så dumt men det har jag aldrig provat.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #6 skrivet: 02 jan-13 kl 21:01 »
Vedspisen som står i vår lillstuga var rostig när vi flyttade till gården. Den borstades med stålborste och svärtades därefter med spissvärta och blev som ny. Kanske beror det på hur pass rostig den är? På vår vedspis hade blästring känts som överkurs.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Dela detta:

* Inloggade just nu

745 gäster, 2 användare
kaninohöns, Tobias Eriksson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser