Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Omröstning

Priset eller ursprungslandet eller handhavandet?

svenskt, dyrt, vet inget om slakteriet
6 (31.6%)
svenskt dyrt-dyrt, har tagit reda på allt om slakteriet
10 (52.6%)
utländskt, billigt, närproducerat, djupfryst transport
2 (10.5%)
utländskt, billigt bryr mej inte
1 (5.3%)

Antal personer som röstat: 17

Författare Ämne:  Priset eller ursprungslandet eller handhavandet?  (läst 4130 gånger)

Gullregn

• Gäst
Priset eller ursprungslandet eller handhavandet?
« skrivet: 31 dec-12 kl 16:48 »
Såg ett inlägg om att ma inte ska köpa utländskt billigt kött.
Vad styr dej?
Priset? Ursprungslandet? Närproducerat men djupfryst transport? handhavande av djuren vid slakteriet? kort transportsträcka av djuren? Hur uppfödaren sköter sia djur? Ine ute-drift?

Blev varnad för at köpa billigt kött frå ett utländskt slakteri som bara tar närproducerat med korta transporter och av djur som går i utedrift.
(jag har jobbat på mydighet i det landet och bodde vägg i vägg med slakteriet och dom latbruk djuren kom ifrån,,ska jag avstå kött därifrån pga av långa djupfrysta transporter?? eller av att folk tror det är något fel pga ej svenskt?)

queer

SV: Priset eller ursprungslandet eller handhavandet?
« Svar #1 skrivet: 31 dec-12 kl 17:28 »
Väldigt många köper hoki-fisk istället för torsk ... har slutat med det ...

Fryst NZ-kött köper jag hellre än danskt/irländskt med "lång hållbarhet" ...

Har Du själv kunskap så finns ju ingen anledning att lyssna på dom som aldrig varit utanför den egna byhålan ...

fräsen

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 31 dec-12 kl 17:43 »
Jag köper svensk närproducerat och helst från mindre företag, jag tycker storbolagen snor åt sig alldeles för mkt pengar på bekostnad av bonden.
Jag anser att det är viktigt att man i framtiden kan leva på sitt svenska jordbruk/företag etc.

Gullregn

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 31 dec-12 kl 18:04 »
Hittade kött från Greenlea. Slakteri i Morrinsville, Waikato.
Dom har korta transporter och är ett familjeföretag.
Lokala farmar med superior bete och utedrift.

Jag blev i princip idiotförklarad när jag tyckte det var ok,,nyfiken på hur ni andra väljer.
Hanterig och korta transporter till slakteriet är sånt jag tycker är viktigt.

Låga kostaderna är pga låga löner jämfört med våra och at det är utedrift i bra klimat och inga dyra byggnader.
Men är transporten av det djupfrysta köttet tvärs över jorden ok??

Existens!

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 31 dec-12 kl 18:18 »
Faktum är ju att den långa transporten gör att köttet får en rätt bra kvalitet.. det blir inte så hastat som det svenska. Även om vi nu börjar få upp ögonen för kvalitet även här.  Förr kunde man ju t.ex aldrig läsa på en köttbit på Ica att den är hängmörad i 12 dagar..

När det gäller djurhållningen så är det ju lite svårt att se fel på ett djur som gått ute på pampas hela sitt liv, jämfört med en tjur som aldrig får se solen i hela sitt liv här hos grannen.

Väljer man lite, och sätter sig in i de olika, så blir nog inte valen så självklara alltid. Även om man såklart ska gynna det svenska lantbruket. men jag har själv köpt en jättelik amerikansk biff till i kväll.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #5 skrivet: 31 dec-12 kl 18:27 »
Nu litar jag på din erfarenhet då du bott i trakten i tiotalet år.
Nu inspekterade jag inte farmerna speciellt noga men de djur jag såg under min något för korta vistelse fick inte mig att undra över deras hälsa.
Dom såg helt enkelt välmående ut.

Om köttet transporteras med fartyg så är miljöpåverkan betydligt mindre än med flyg. Dock har jag ingen koll på hur man skall indexera miljöpåverkan per kg. Men den är säkerligen högre än ett köttdjur uppfött och slaktat i närregionen och sålt i den lokala butiken, dock är det inte helt otroligt att djuren reser många mil för slakt och sedan reser ännu längre för styckning och lagring, och sedan via ett mellanlager till affären där vi köper köttet.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

queer

« Svar #6 skrivet: 31 dec-12 kl 18:29 »
Det finns alltid plus och minus ... men Sverige är inte självförsörjande och då väljer jag hellre NZ än USA eller Brasilien ...

När fryscontainern är på båten så spelar avståndet nästan ingen roll ... i bästa fall har dom fyllt en båt som annars gått halvtom ... omöjligt att vara tvärsäker ...

I vilken frysdisk hittade Du Greenlea?

Gullregn

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 31 dec-12 kl 19:13 »
Det finns alltid plus och minus ... men Sverige är inte självförsörjande och då väljer jag hellre NZ än USA eller Brasilien ...

När fryscontainern är på båten så spelar avståndet nästan ingen roll ... i bästa fall har dom fyllt en båt som annars gått halvtom ... omöjligt att vara tvärsäker ...

I vilken frysdisk hittade Du Greenlea?

Willys,,men finns ofta i andra affärer också.

Malines här igen

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 31 dec-12 kl 19:30 »
Tycker att det är helt förkastligt att köpa kött med annat ursprungsland än Sverige. Att vara så osolidarisk mot de Svenska bönderna som allt oftare lever ur hand i mun borde vara brottsligt. Vill vi ha en levande landsbygd bör vi omgående införa höga tullar enligt Norges modell.

Ek

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 31 dec-12 kl 21:11 »
Brasilanskt för jag gillar öppna landskap när dom hugger skiten dom kallar regnskog.NZ för att det är fullkomligt logiskt att köra mat så långt det är möjligt. Irländst danskt för deras salmonellafrihet och hårda djurskyddslagar. Thailändskt för den saftiga kycklingen. Amrikanskt !! har jag aldrig sett i affären. Säg var det ska visst bli mörare med hormoner för tillväxt.Kvalitet HA HA vem bryr sig om sånt så länge det är billigt. Roligt att träffa likasinnade även om jag trodde alternativ var sista stället ..

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #10 skrivet: 31 dec-12 kl 21:22 »
Tycker att det är helt förkastligt att köpa kött med annat ursprungsland än Sverige. Att vara så osolidarisk mot de Svenska bönderna som allt oftare lever ur hand i mun borde vara brottsligt. Vill vi ha en levande landsbygd bör vi omgående införa höga tullar enligt Norges modell.

Tro du att utländska bönder skiter i miljön och gillar att plågar djur? Svenska bönder i sin tur är miljömedvetna, tänker på hållbar utveckling och gullar med sina djur...

Jag tror inte på att man räddar den svenska landsbygden bara för man köper svensk kött. Idag är det storskalig jordbruk som gäller och det är inte många som producera mat i Sverige. För att få en levande landsbygd behövs mer än svenskt kött.
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Byracka

• -
« Svar #11 skrivet: 31 dec-12 kl 21:51 »
Hejsan.

Jag har en vision om att föda upp mina egna djur och slakta själv.

Är det någon som vet var jag kan hitta likasinnade?

pyromanen

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 31 dec-12 kl 21:59 »
Alla sakerna du nämner är viktiga för mig.
Äter i första hand eget kött, i andra hand från vänner o bekanta där jag vet hur djuren levt. I tredje hand köper jag svenskt kött i affären.
Kött från andra länder kan jag säkert ha fått i min mun vid restaurangbesök där det sällan finns info, men jag köper ALLDRIG utländsk kött i affären, då avstår jag hellre kött.

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
Sv: Priset eller ursprungslandet eller handhavandet?
« Svar #13 skrivet: 31 dec-12 kl 22:03 »
Det enda jag köper är någon enstaka falukorv och leverpastej. Då försöker jag välja de ekologiska mest för att tala om för butiken att det är det jag vill ha....
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

Malines här igen

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 31 dec-12 kl 22:04 »
Stellan: Storjordbruk finns av den enkla anledning att biffen på tallriken blir billigare så. En lågprishysteri som import av varor vi själva teoretiskt klarar att producera kraftigt bidragit till.

jörmundur

• Medelpad
« Svar #15 skrivet: 31 dec-12 kl 23:11 »
Jag vill inte äta utländskt för (det står aldrig på paketen) att djuren där får antibiotika i förebyggande syfte. den skiten klarar jag mig utan! jag vill inte bidraga till resistenta bakterier. Ock jag tycker det är helt fel att sveriges bönder ska behöva konkurrera med i princip alla andra matproducenter i hela världen bara för att politiker tycker det är bra. så det så.

jag ska odla mina egna djur i framtiden!
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

jörmundur

• Medelpad
« Svar #16 skrivet: 31 dec-12 kl 23:32 »
Tro du att utländska bönder skiter i miljön och gillar att plågar djur? Svenska bönder i sin tur är miljömedvetna, tänker på hållbar utveckling och gullar med sina djur...

Jag tror inte på att man räddar den svenska landsbygden bara för man köper svensk kött. Idag är det storskalig jordbruk som gäller och det är inte många som producera mat i Sverige. För att få en levande landsbygd behövs mer än svenskt kött.

håller med där till viss del:) att köpa svenskt är en bra start. vi behöver smarta politiker som vill.

Storskaliga jordbruk är inte möjligt i hela sverige p g att i många trakter finns det bara småplättar här o där, det tar för lång tid att få ihop mat till 400 kor då, där måste man ha smågårdar. ock det vill ju som sagt inte politikerna ha:(

har vi mer småbruk i sverige kan fler familjer få försörjning ock fler i samhället kan få försörjning från dem (mekaniker, veterinärer, läkare, frisörer handlare osv) fick dessutom bönderna bra betalt för det de producerar så skulle de kunna anställa eller ha en avbytare vilket skulle kunna ge ännu mer arbetstillfällen.  (hade vi dessutom små lokala slakterier skulle cirkeln snart vara sluten) då kan vi ju verkligen handla lokalt igen ock vill man då se hur djuren har det så står det nog på förpackningen var det kommer ifrån ock då är det ju bara att åka dit.

samma sak gäller ju kusten (nu när jag ändå har ångan uppe) Sänk den där sabla fiskeflottan ock låt småfiskarna ta över! då blir nog allt mer hållbart i mitt tycke. rätta mig om jag har fel.
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #17 skrivet: 01 jan-13 kl 17:47 »
håller med där till viss del:) att köpa svenskt är en bra start. vi behöver smarta politiker som vill.

Storskaliga jordbruk är inte möjligt i hela sverige p g att i många trakter finns det bara småplättar här o där, det tar för lång tid att få ihop mat till 400 kor då, där måste man ha smågårdar. ock det vill ju som sagt inte politikerna ha:(

har vi mer småbruk i sverige kan fler familjer få försörjning ock fler i samhället kan få försörjning från dem (mekaniker, veterinärer, läkare, frisörer handlare osv) fick dessutom bönderna bra betalt för det de producerar så skulle de kunna anställa eller ha en avbytare vilket skulle kunna ge ännu mer arbetstillfällen.  (hade vi dessutom små lokala slakterier skulle cirkeln snart vara sluten) då kan vi ju verkligen handla lokalt igen ock vill man då se hur djuren har det så står det nog på förpackningen var det kommer ifrån ock då är det ju bara att åka dit.

samma sak gäller ju kusten (nu när jag ändå har ångan uppe) Sänk den där sabla fiskeflottan ock låt småfiskarna ta över! då blir nog allt mer hållbart i mitt tycke. rätta mig om jag har fel.

Smarta politiker är en motsägelse i sig. Därtill har de ingen makt, utan är marionetter för marknaden. Som konsument är du en del i marknaden och har ett visst mått av makt. Du kan välja och välja bort när du handlar.

Jag tycker inte du har fel men hur mycke skulle fläsk och sill kosta om alla dessa människor skulle få sin försörjning och bonden skulle få mer betalt?
Räcker det inte med att Scan:s direktörer och ICA:s administration ser till att hålla oss med "extrasaltat" pris? Bojkotta affärerna när du kan, tycker jag.

Om jag skulle köpa kött idag vill jag leta upp en grisjägare som jag får förtroende för och köpa direkt av honom. SVART! Frysarna är överfulla med vildsvin och viltslakterierna kan inte ta emot mer.
Enligt min ICA-handlare kan han inte sälja vildsvinskött för folk vet inte vad de ska göra med det. Distribuerat genom ICA och andra stora aktörer skulle det ändå bli för dyrt trots att bonden resp. jägaren får svinaktigt dåligt betalt.
« Senast ändrad: 01 jan-13 kl 20:47 av TiB »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

skogaliten

• -
« Svar #18 skrivet: 02 jan-13 kl 01:40 »
Smarta politiker är en motsägelse i sig. Därtill har de ingen makt, utan är marionetter för marknaden. Som konsument är du en del i marknaden och har ett visst mått av makt. Du kan välja och välja bort när du handlar.

Jag tycker inte du har fel men hur mycke skulle fläsk och sill kosta om alla dessa människor skulle få sin försörjning och bonden skulle få mer betalt?
Räcker det inte med att Scan:s direktörer och ICA:s administration ser till att hålla oss med "extrasaltat" pris? Bojkotta affärerna när du kan, tycker jag.

Om jag skulle köpa kött idag vill jag leta upp en grisjägare som jag får förtroende för och köpa direkt av honom. SVART! Frysarna är överfulla med vildsvin och viltslakterierna kan inte ta emot mer.
Enligt min ICA-handlare kan han inte sälja vildsvinskött för folk vet inte vad de ska göra med det. Distribuerat genom ICA och andra stora aktörer skulle det ändå bli för dyrt trots att bonden resp. jägaren får svinaktigt dåligt betalt.

Så synd att jägarna släppte ut grisarna då, som tydligen dels inte går att sälja, och dessutom verkar vara för jobbiga att jaga...

Och ja, det är svårt att tillga vildsvin så att det blir riktigt gott. Jag har lagat mycket annat vilt, och det går utmärkt att skapa bra maträtter, men vildsvinet är riktigt motsträvigt, om man inte har en riktigt ung gris.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #19 skrivet: 02 jan-13 kl 08:12 »
Och ja, det är svårt att tillga vildsvin så att det blir riktigt gott. Jag har lagat mycket annat vilt, och det går utmärkt att skapa bra maträtter, men vildsvinet är riktigt motsträvigt, om man inte har en riktigt ung gris.
Que? Vildsvin är både gott och inte svårt att tillaga tycker jag. Fin smak på äldre gris.

Själv blev jag medlem här på forumet just för att jag ville lära mig mer från andra som också tycker illa om kött från djurindustrin.

Jag äter mycket sällan kött från affären, mest när jag blir bjuden hos någon annan. Har egna djur och köper djur/kött från småskaliga uppfödare. Hemslaktat kött som jag slaktat själv, där jag har koll på djurets hälsa och livskvalitet och framför allt har koll på hygienen kring slakten och på att köttet är rent från tillsatser, så att jag kan laga mat från grunden, det är det bästa tycker jag. Och jag äter vilt gärna och ofta, men helst bara det som jag själv eller pojkvännen hanterat och styckat. Det är nämligen så att många jägare är väldigt dåliga på att hantera kött. De är slarviga med hygienen och de är oekonomiska på att ta tillvara köttet. Det är nog bristen på kunskap och hygien hos en del jägare som gjort att kött med dålig smak kommit ut på marknaden och därmed startat ryktet om att viltkött har konstiga bismaker (vilket det har om man spiller galla, urin, maginnehåll och diverse smuts från skinnet på köttet, det säger ju det sunda förnuftet. Tyvärr är det många som saknar sunt förnuft).

Jag vill bidra till att hålla markerna öppna och till att man ska kunna hålla djur utan att betala många tusenlappar emellan även om man har en liten gård på typ mindre än 30 ha. Självklart får man som småbrukare ingen heltidslön från en verksamhet som inte innebär heltidsarbete, men jag tycker att man ska kunna hålla färre än 100 djurenheter och ändå kunna få så mycket betalt för köttet att det täcker insatsvaror och en liten (om än tyvärr oftast inte rimlig timpeng) peng för besväret.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1478 gäster, 3 användare
Torkel, Själv är bäste dräng, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser