Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Att bo i sin bil, funkar det i Sverige?  (läst 17194 gånger)

survivorman

  • Inlägg: 47
    • -
Att bo i sin bil, funkar det i Sverige?
« skrivet: 31 dec-12 kl 02:58 »
Man ser många på Youtube i USA som gör om sina
vans, bussar, bilar osv och bor där för att spara pengar.
Skulle det funka i Sverige ( stockholmsområdet ) och vad ser ni för nackdelar och hinder?

Living In A Van (Off The Grid)


Living The Van Life - Why live in a van?


Gott nytt.

Chaan

  • Inlägg: 1069
    • -
    • chaaniversum
SV: Att bo i sin bil, funkar det i Sverige?
« Svar #1 skrivet: 31 dec-12 kl 07:28 »
Vad har man för värmekälla i -10? På videon är det oisolerat tak... fungerar ju bra i större delen av USA. Det finns en internationell story om en sydsvensk som överlevt flera månader i en bil i norra Norrland, jag vet inte hur mycket av det som stämmer, bland annat ska man inte kunna överleva två månader utan mat.

Existens!

  • Gäst
SV: Att bo i sin bil, funkar det i Sverige?
« Svar #2 skrivet: 31 dec-12 kl 07:35 »
Men han dog väl?

Annars är det väl inga konstigheter att bo i bil eller husvagn.  Finns ju massor av folk som gör det. Oftast då på nån camping där dom bor permanent. vanligt folk som tycker det känns roligt, och utslagna som inte får hyra nånstans.

larssons

  • Gäst
SV: Att bo i sin bil, funkar det i Sverige?
« Svar #3 skrivet: 31 dec-12 kl 07:58 »
finns en som bodde i flera år i sin bil här, av ren tjurighet.

Chaan

  • Inlägg: 1069
    • -
    • chaaniversum
SV: Att bo i sin bil, funkar det i Sverige?
« Svar #4 skrivet: 31 dec-12 kl 08:26 »
Nej dom säger att han överlevt på några kexchoklad eller något sådant, i hela två månader. Snön isolerar mycket plus sovsäck, men det är också väldigt svårt att hålla värmen, när fettlagret är slut, eller han kanske var stekfet från början?  http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-17088173

statustrött

  • Inlägg: 160
SV: Att bo i sin bil, funkar det i Sverige?
« Svar #5 skrivet: 31 dec-12 kl 08:39 »
100 Höjdare - (Ivan Trygg) Bo-i-bilen-Mannen


Det går med lite elström

torbjorn

  • Inlägg: 13773
    • Medelpad
SV: Att bo i sin bil, funkar det i Sverige?
« Svar #6 skrivet: 31 dec-12 kl 09:52 »
Man kan kort och gott konstatera att eftersom en bil har i stort sett obefintlig isolering i golv, väggar och tak så blir energiåtgången för uppvärmning mycket stor jämfört med en vagn eller liknande som är byggd för att bo i. Inomhusklimatet blir också dåligt med kallras, kondens osv pga enkla fönster.

Vill man absolut hålla sig med någon slags mobilt boende så är det bättre att utgå från en husvagn eller husbil som från början är byggd för det ändamålet, men man ska vara medveten om att även där blir det dyrt att hålla varmt jämfört med en "stationär" byggnad med samma mått.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Att bo i sin bil, funkar det i Sverige?
« Svar #7 skrivet: 31 dec-12 kl 16:11 »
Man kan ju parkera i uppvärmt p-hus nattetid,inte många kr i p-avgift,eller utnyttja vägguttag vid nån garagelänga i smyg och köra me kupefläkt
Fjäderfän och kaniner

Existens!

  • Gäst
SV: Att bo i sin bil, funkar det i Sverige?
« Svar #8 skrivet: 31 dec-12 kl 16:14 »
Man kanske kan ha bilen i ett P-hus för jämnan..  Här i stan finns det ett som ligger fint med utsikt över vättern.. :)

Skogsvilde

  • Inlägg: 17012
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Att bo i sin bil, funkar det i Sverige?
« Svar #9 skrivet: 31 dec-12 kl 16:41 »
Visst funkar det att bo i bilen året om.
Alla fjärrbilschaffisar bor i bilen hela året.
Visst dom kör  uppåt 10 timmar per dag och har möjlighet till bekvämligheter längs vägarna.
Den jobbigaste tiden är självklart på vintern då man måste tillföra värme och batterierna fryser vilket innebär tomgångskörning osv osv.
Isolering saknas i de flesta fall såvida det inte är en specialrustad bil vilket det finns ganska få av.
Minns vintern -99 då kvicksilvret sjönk i norr och det var -50 grader på hela nordkallotten. då frös täcket fast i väggen på hytten trots att jag hade motorn igång och värmen på fullt ös.
Det avhjälptes genom att klä hela sovhörnan med pappkartong sedan var det verkligen varmt och gott.
Lägg märke till att det är den kalla årstiden som är besvärlig men som sagt det går om man vill.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Chaan

  • Inlägg: 1069
    • -
    • chaaniversum
SV: Att bo i sin bil, funkar det i Sverige?
« Svar #10 skrivet: 31 dec-12 kl 17:23 »
Jag chattade med en lastbilchaufför för ett par månader sedan. Hon hade internet i bilen, telefon gissningsvis. Hon klagade på att värmen aldrig fungerade och det var en ny lastbil, vet inte märket. Det var alltså innan vintern kom. Jag minns också Mongoliet 1995. Jag bodde hos en kille (som sålde dinosaurieägg, lång historia). Det var is på vattenhinken på morgonen. Det fanns helt enkelt inte uppvärmning  i stugan. Det var tydligen en upplevelse för honom för han skrev i flera år. Jag svarade någon gång. Ett annat tillfälle tältade jag, min flickvän och en till ( inget raj-raj) nedanför Björkliden i snön. Vi trodde vi skulle frysa så vi hade renfällar. Det slutade med överhettning istället. Det var förresten innan Asien-resan. Jag lärde mig att inte vara rädd för att sova i kyla. Det är inte farligt sålänge lungorna är varma.

survivorman

  • Inlägg: 47
    • -
SV: Att bo i sin bil, funkar det i Sverige?
« Svar #11 skrivet: 08 maj-13 kl 14:56 »
Det här ser mysigt ut.

survivorman

  • Inlägg: 47
    • -
SV: Att bo i sin bil, funkar det i Sverige?
« Svar #12 skrivet: 08 maj-13 kl 14:57 »
.

survivorman

  • Inlägg: 47
    • -
SV: Att bo i sin bil, funkar det i Sverige?
« Svar #13 skrivet: 08 maj-13 kl 14:59 »
.

survivorman

  • Inlägg: 47
    • -
SV: Att bo i sin bil, funkar det i Sverige?
« Svar #14 skrivet: 08 maj-13 kl 15:00 »
.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14517
    • Östergötland
SV: Att bo i sin bil, funkar det i Sverige?
« Svar #15 skrivet: 08 maj-13 kl 16:03 »
Att bo i sin bil fungerar väl olika bra vad man har för krav och hur stor bilen är. Att isolera en skåpbil så det blir lätt att hålla värmen kräver inte mycket, fogskum är billigt till små projekt. Personligen tycker jag det är trevligt om man kan stå rak på åtminstone ett ställe i bodelen, förslagsvis vid spisen. En dieselvärmare levererar mer än väl värme, kostnad några kronor i timmen vintertid, men du måste tänka på att den även tär på batteriet så bra laddning krävs. Alltså extra batterier och något mer än den generatorn som sitter i bilen (om du inte åker en bit varje dag). Sedan kan det vara trevligt med ett torrdass, förslagsvis med urinseparering. Har du ett enklare förtält så placera muggen där. Sommartid kan det vara trevligt med en liten kyl eller frys. Lite böcker, en dator med mobiluppkoppling och sedan det behagliga livet.

markochjord

  • Inlägg: 2
    • Uppland
SV: Att bo i sin bil, funkar det i Sverige?
« Svar #16 skrivet: 31 jan-16 kl 23:38 »
Ser att det var en tid sedan men jag kör igång detta expriment om t minus 30dagar ;) tips?

urban.o

  • Inlägg: 36
    • Uppland
SV: Att bo i sin bil, funkar det i Sverige?
« Svar #17 skrivet: 01 feb-16 kl 00:04 »
hur är det med ventilationen?

  • Gäst
SV: Att bo i sin bil, funkar det i Sverige?
« Svar #18 skrivet: 01 feb-16 kl 06:26 »
Jag bodde i tält ett år och bil nästföljande. Hyrde också ett källarförråd för trehundra i månaden där jag kunde övernatta någon dag i månaden för att torka utrustningen. Tvätta gjorde jag genom att hyra allmännyttans mattvättstuga.

Det gick bra att bo i bil utan värme. Att ha bra erfarenhet av friluftsliv är en stor fördel. Själva bilen var en Renault Kangoo med girafflucka (taklucka längst bak). Under den hade jag bänk för matlagning. Det var även huvudänden och det är en fördel att ha den på glänt eller fullt öppen om det är riktigt kallt. Har sovit i ner till -40. Då dog mina händer på den lilla stunden det tar att byta om men mina händer är frusna. Det hela löstes genom att köra en tur med full värme. Extravärmare som går på bilens bränsle eller en elfläkt är underbart en sådan morgon.

Bibliotek och andra platser som toaletter kan vara bra att spana in. Duscha kan man göra på jobbet eller i en simhall.

Ouppvärmt boende: Bo i tält är nog varmast men kräver också stor rutin för att inte blöta ner utrustningen. Sen kommer bo i bil. Kallast är att bo i hus. Redan vid minus nio inomhus var det rätt tufft här på gården.

Tänk på alla praktiska saker som att vattnet fryser. Det kan man förvara i glassburkar som man ploppar ut i en gryta för att tina. I kyla vill också kroppen göra sig av med vätska oftare. Det är rätt skönt och energibesparande att kunna kissa i en burk. Det fryser också så det måste hällas ut direkt eller förvaras i sovsäcken. En risk som jag aldrig tog men en liten stund är det en värmekälla.
« Senast ändrad: 01 feb-16 kl 06:31 av Rubensgården »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

453 gäster, 3 användare
Tur-Johan, javill, Emma Lennartsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser