Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  papegojor?  (läst 5813 gånger)

Oskar 123

• Dalsland
papegojor?
« skrivet: 27 dec-12 kl 23:01 »
kan en grå jako bo tillsammans med en kakadua ???
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.

svartorkidee

• Västergötland
SV: papegojor?
« Svar #1 skrivet: 28 dec-12 kl 03:31 »
kan inte så mycket om papegojor å det e säkert olika från individ till individ,
men har sett en jako som bodde med sin fru nymfparakiten å det gick alldeles utmärkt så ja antar att de kan va värt å prova :)

peppz

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 20 jan-13 kl 16:54 »
Gojor är svåra att para ihop med varandra, dom är som människor, det kan ta 10 min eller flera år att få ett sympatipar, vissa fåglar lär sig aldrig att acceptera varandra...
Men visst kan det fungera med olika arter.
Men man får använda lite psykologi när man vänjer dom vid varandra och låta dom träffas på neutral mark bär bägge ändå är trygga, och vara beredd på att det kanske inte går, eller att det ka ta lååång tid, (ibland många år)
Men det gäller ju även gojor av samma art, så att det är en gråapapegoja och en kakadua spelar ingen större roll.
Det man ska tänka på är att  välja fåglar i samma storlek, jag skulle inte sätta ihop en Jacko med tex en moluckkakadua på 50cm. Då den mindre fågeln nästan altid får ett ganska tufft liv.
Sen är vissa arter lättare än andra, undulater tex, som är en av de minsta papegojarterna är ofta riktigt elak mot andra fåglar och skalperar inte sällan dubbelt så stora nymfkakaduor, medans många kakaduor är väldigt svårflörtade men när de väl fäst sig vid nån så spelr det ingen roll vem partnern är...
Finns massa konstiga exempel på roliga kombinationer dock som fungerar mot alla odds, papegojor är ju utpräglade individer, så det är alltid värt att försöka om man är försiktig.
Jag har själv en liten gultofs och en goffins tillsammans, och deras bästa polare som dom gärna träffar och umgås med är en blåpannad.
Funkar hur bra som helst
Svaret på frågan blir att ja det kan gå alldeles utmärkt med en jacko och en kakadua, men det beror till största delen på de olika individerna det gäller. och vilken typ av kakadua du pratar om
Du kan dock påverka oddsen lite med att vara lite pedagogisk och listig:)
« Senast ändrad: 20 jan-13 kl 16:57 av peppz »
Kennel SweetCaileanz

Oskar 123

• Dalsland
« Svar #3 skrivet: 20 jan-13 kl 18:43 »
Har skaffat undulater och nymfparakiter nu så
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.

Annamax

• Övriga världen
« Svar #4 skrivet: 20 jan-13 kl 18:58 »
Sen är vissa arter lättare än andra, undulater tex, som är en av de minsta papegojarterna är ofta riktigt elak mot andra fåglar och skalperar inte sällan dubbelt så stora nymfkakaduor
Citera

author=Djur killen link=topic=146713.msg1408234#msg1408234 date=1358703820]
Har skaffat undulater och nymfparakiter nu så

Ja, det verkade ju som att det var en kombo som inte var så jättebra?

peppz

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 21 jan-13 kl 21:09 »
En av de viktigaste faktorerna för att få fåglar att trivas ihop, komma överens eller iaf tolerera varandra är dock att ge dom tillräckligt med utrymme.
I en tillräckligt stor bur där de låga kommer undan de höga så kan de flesta leva ihop utan bekymmer.
Mina undulater och nymfar går ihop i trädgårdsvoljären sommartid och det  har alltid gått bra.
Vintertid däremot så delar jag upp dom efter art, storlek eller sympatipar eller häckpar.Mestadels för att inte lägga press på dem i de mindre vinterburarna men också för att jag passar på att låta dom flesta paren häcka vintertid då jag har dom inne och har bättre koll på dom, men de gånger gojorna har varit elaka mot kakaduorna så har det varit inomhus, oavsett om det gäller undulater och nymfer eller amazoner och gultofsar...
Kennel SweetCaileanz

mymlan65

• Småland
« Svar #6 skrivet: 24 maj-13 kl 13:08 »
Det är lite mer komplicerat än så, skulle jag säga... Vi har haft.... massor av olika papegojor... Om man ska sätta samman olika arter så bör man ha lite kolla på deras ursprung, dvs:
-Jako - centralafrikansk goja, som lever i homogena flockar ("rena" Jakoflockar)
-Kakaduor - Australiensisk goja, som lever i homogena flockar.

För båda dessa arter är kroppsfärgen en del av deras skyddsegenskaper, dvs för ett rovdjur är det svårt att välja ut ett bytesdjur ur en hel flock som är vit eller grå. Detta innebär att alla individer med avvikande färg är ett hot mot säkerheten, och.... Sydamerikaner, som t.ex. Aror och Amazoner förekommer ofta i heterogena flockar, blandade med andra arter, och accepterar lättare varandra. Två olika kakaduor kan ju funka fint, eftersom båda är vita, och de båda jakoarterna funkar också bra, men en jako och en kakadua är inte säkert att det blir så bra....

MvH G
Livet består inte av att vänta ut stormarna.
Det handlar om att lära sig dansa i regnet.

peppz

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 24 maj-13 kl 13:58 »
Nu pratar du om ett inlärt betende, inte ett genetiskt betingat, det är sant att gojjor i det vilda fungerar så, fjäderdräkten är viktig.
Men det är bland WC-gojjor det kan bli problem av den sorten.  DB-gojjor visar nästan aldrig den typen av beteende.
Kennel SweetCaileanz

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #8 skrivet: 24 maj-13 kl 15:02 »
Nu pratar du om ett inlärt betende, inte ett genetiskt betingat, det är sant att gojjor i det vilda fungerar så, fjäderdräkten är viktig.
Men det är bland WC-gojjor det kan bli problem av den sorten.  DB-gojjor visar nästan aldrig den typen av beteende.
WC? DB?  ??? Jag förstår inte vad som avses, kan någon förklara?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

mymlan65

• Småland
« Svar #9 skrivet: 26 maj-13 kl 10:18 »
Antar att det som avses är "viltfångad" (wild catched) och "fångenskapsuppfödda" (Domestic Bred).
Min erfarenhet är att det sitter djupare än så, och inte bara handlar om inlärt beteende...
Men jag kan ju ha haft otur med mina gojor....
Vi har haft, och fött upp, :
-Aror
-Dvärgaror
-Amazoner
-Kakaduor
-Ädelgojor
-Jakos
 en del mindre som Brunhuvade, Morhuvade,Lories, sparvpapegojor, dvärgpapegojor mm mm
Bland dem endast två viltfångade: -en blåpannad amazon och en jako.
Likväl har beteendeskilllnaderna tydligt funnits där...

I'm only asyin'---- MvH G
Livet består inte av att vänta ut stormarna.
Det handlar om att lära sig dansa i regnet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1585 gäster, 2 användare
Erik Forsman, Hästberoende

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser