Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Uppfostra bagge  (läst 12763 gånger)

vallar-elin

• Norrbotten
SV: Uppfostra bagge
« Svar #20 skrivet: 27 dec-12 kl 19:05 »
Hmm.. jag känner mig också lite besserwisserlig i min kommentar ;)

Men kort svar på din fråga så - Nej, jag tror inte att baggen kommer att förstå någon skillnad mellan lek (låssatsstångas) och allvar (stångas så det gör ont) Hur skulle han förstå det?

Djuren handlar på instinkt och alla hormoner som rusar runt i en liten bagge-kropp ställer till det :) Vilken bagge som helst kan vara urmysig och snäll. Sen händer nåt, en tacka brunstar, någonting stressande har skett, fårgruppen har förändrats, energin i fodret har ökat.. då kan smällen komma.
Man får tänka att en bagge är en tjur eller en hingst i mindre format och hantera den därefter. 
26 årig tjej som bor med sambo i Luleå skärgård. Två strävhårstaxar, en Border Collie ett tjugotal höns. Vi ägnar oss åt får, har 25 tackor av köttrasmix med tanken att utöka

cebaztian

• Bohuslän
    • Hästekasen
« Svar #21 skrivet: 28 dec-12 kl 13:53 »
Det finns mycket att lära.

Fråga:
Några av er beskriver att lära djuret nya beteenden, lära bort gamla.
Ni anger "fysiska markeringar" som metod. Fysisk kontakt som djuret känner.
Lyfta, välta, hålla, stöta till, tränga undan, ris på nosen, hinkar med vatten.

Ni som också vet något om hundar. Skulle ni säga att detsamma gäller för en hund? Är det skillnad på djur och djur?

Sebastian

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #22 skrivet: 28 dec-12 kl 13:59 »
Samma inlärningsmetoder, inlärningspsykologi och förväntade resultat gäller för alla djur och dessutom för människor. Positiv och negativ förstärkning. Man bör veta vad man gör, resultatet kanske inte blir det önskade. Jag gillar inlärningsmetodiken som beskrivs på t ex www.canis.se
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #23 skrivet: 28 dec-12 kl 16:28 »
Eller också låter man djuren sköta/lösa problemet själva... 8)
Om man har en bra hund, så kan man alltid lägga vallhunden mellan sig och baggen, så skyddar hunden föraren/fåraherden mot baggen ;D

Det gäller bara att inte glömma att ta med sig hunden, som jag gör ibland... Jag ska bara hämta.... Smack så sitter han där :-[
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

AnetteA

• Västergötland
    • Lantisarna
« Svar #24 skrivet: 28 dec-12 kl 19:17 »
Personligen tycker jag det är lättare att lära en hund vad "nej" betyder. ;) Men det bästa sättet att aldrig bli stångad är att inte ha en bagge som stångas. Verkar lite som att mer eller mindre alla baggar blir tuffare med åldern, därför kan man ju spara en bagge från varje lammning & sedan slakta den efter höstens betäckning. Vill man ha nytt blod kan man köpa/byta ungbaggar med andra.
www.lantisarna.webs.com - En inblick i ett pars vardag när dom tillsammans återupplivar en gård i västgötska skogarna. Höns, Gäss, Kalkoner, Kaniner, Får, Hästar & 2 dårar till folk. :D

vallar-elin

• Norrbotten
« Svar #25 skrivet: 28 dec-12 kl 20:23 »
Jag skulle säga att det är skillnad på djur och djur. Både beroende på art och individ.

Ris på nosen eller hälla vatten (kan även räkna in användning av elstängsel) är negativa förstärkningar. Gör du så där så kommer ett obehag.

Ett klart "Nej" är väl mer en förlängning av ovan, d.v.s. fortsätter du med vad du gör kommer ett obehag. Det behöver verkligen inte innebära slag eller dyl. Men i en valps fall kan det vara så att nej:et förknippas med obehaget att man tagit valpen i nackskinnet, att man hållit fast den tills den lugnat sig eller att det bara blivit allmännt dålig stämning i flocken.

Positiv förstärkning "i sin renaste form" handlar väl i stort sett om att man ignorerar alla felaktiga beteenden och uppmuntrar de rätta. En superbra inlärningsmetod om det passar människan och djuret.
I vissa fall (som med min hund) är det kört med enbart positiv förstärkning, då testar hon ALLT hon kan på samma gång (skäller/hoppar/ligger/rullar...) Då måste jag ha ett stopp annars blir det bara kaos :)

Nå det var bara lite av mina tankar om inlärning, kan säkert babbla Mycket mer ;)

Men angående det där med vattnet så vill jag bara förklara att det var ett alternativ som man kan ta till. Det är inget som skadar, men det "chockar" (såvida det inte är -25 grader såklart). Min mormor berättade om en elak tupp de hade när hon var ung. Den högg henne i benen när hon skulle mata o.s.v. Hon hällde en hink vatten över honom och så var problemet löst ;)
Att tränga undan baggen och att "passera genom flocken fast han står ivägen" är i och för sig kanske samma sak.. Men här menar jag att visa din självklara plats och att han får vänja sig vid den utan att du hotar  :D

« Senast ändrad: 28 dec-12 kl 20:26 av vallar-elin »
26 årig tjej som bor med sambo i Luleå skärgård. Två strävhårstaxar, en Border Collie ett tjugotal höns. Vi ägnar oss åt får, har 25 tackor av köttrasmix med tanken att utöka

zeina66

• Värmland
« Svar #26 skrivet: 29 dec-12 kl 08:22 »

Fråga:

Ni som också vet något om hundar. Skulle ni säga att detsamma gäller för en hund? Är det skillnad på djur och djur?

Sebastian

Får är får och hundar är hundar ;)
Jag håller mina baggar på avstånd genom att stampa hårt i marken med ena foten. Som små får dom lära sig att gå undan när jag knuffar/stampar. Detta har fungerat på ALLA mina baggar upp till 5 år - älrde har jag ej erfarenhet av.

Jag gullar inte med någon bagge efter att han är avskild från sin mamma,annat än som beröm efter verkning eller då de blivit ledda i grimma.
Rör dom inte heller under perioden okt - jan då de har betäcknings säsong (gutar) ,finns liksom ingen anledning att utmana ödet och ev väcka ett beteende som man inte önskar hos sin bagge :-\

En del är besvärliga som unga och lugnar sig och blir fogliga - andra ser djurskötaren som ett hot som ska stångas bort på alla vilkor...har du knackat honom i pannan och han har tufft psyke kanske du får ladda bulten innan han skadar någon ???

Lycka till
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Sussilo

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 29 dec-12 kl 14:24 »

Det är stor skillnad på olika djurslag och metoder för att träna dem. Också stor skillnad mellan både djurslagen och djurindividerna att lära sig.

Charlotte

• -
« Svar #28 skrivet: 29 dec-12 kl 15:18 »
Det är stor skillnad på olika djurslag och metoder för att träna dem. Också stor skillnad mellan både djurslagen och djurindividerna att lära sig.
Jag undrar hur stor skillnad det är egentligen?
Om man tog lammet och präglade det på folk och la ner samma träning som man gör med en valp?
Med "klickerträning", shaping som ieenilorac skriver om kan man träna allt från späckhuggare till hönor...
Det vore intressant att testa :)
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Sussilo

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 29 dec-12 kl 15:57 »
Javisst, bara att sätta igång :D!

vallhunden

• Västergötland
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Charlotte

• -
« Svar #31 skrivet: 29 dec-12 kl 19:35 »
Fin ide' va ;)
Kanske jag ska satsa på att gå VP med valpen och baggen samtidigt ;D
Baggen borde inte ha några problem med att läsa djuren i alla fall...
Men skämt å sido, jag tror man kan lära ett får bra mycket mer än vad det behöver kunna med operant betingning.
Men vi lägger ju sällan ner den tiden..
Mina baggar kelar jag med en del, dom får lära sig att bli ledda och att vika undan för mig när jag säger till, andra väljer att syssla så lite som möjligt med dom för att undvika konflikter.
Men jag lär mina klart och tydligt att jag Inte är ett får (tror jag dom vet i alla fall), så mig ska dom inte leka med eller försöka mopsa sig mot, det är inte så svårt om man gör det i tid tycker jag.
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

cebaztian

• Bohuslän
    • Hästekasen
« Svar #32 skrivet: 29 dec-12 kl 19:44 »
Jo lammet tycks ha samma kapacitet som en hundvalp.
Kanske alla däggdjur är mer lika än vi tror.
Varför jag frågar är för att jag har på känn att om man dryftade samma fysiska uppfostringsmetoder och talade om en hund istället för en bagge, ja då finns risk att det snart har kallats in en djurinspektör från jordbruksverket som kommer på besök.

Skillanad på djur och djur, vissa äter vi, andra är "familjemedlemmar".
Men det är i grunden flockdjur och däggdjur båda två i den här jämförelsen.

Sebastian

Sussilo

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 29 dec-12 kl 19:53 »
Kul youtube-klipp, vallhunden;D

Kanske jag ska satsa på att gå VP med valpen och baggen samtidigt ;D
Mina baggar kelar jag med en del, dom får lära sig att bli ledda och att vika undan för mig när jag säger till, andra väljer att syssla så lite som möjligt med dom för att undvika konflikter.
Men jag lär mina klart och tydligt att jag Inte är ett får (tror jag dom vet i alla fall), så mig ska dom inte leka med eller försöka mopsa sig mot, det är inte så svårt om man gör det i tid tycker jag.

Låter sunt. Skulle verkligen vara spännande att få se valpen och baggen på VP, Charlotte  :D

vallar-elin

• Norrbotten
« Svar #34 skrivet: 30 dec-12 kl 01:23 »

Varför jag frågar är för att jag har på känn att om man dryftade samma fysiska uppfostringsmetoder och talade om en hund istället för en bagge, ja då finns risk att det snart har kallats in en djurinspektör från jordbruksverket som kommer på besök.

Om du visar din auktoritet gentemot en hund genom att ta din självklara plats i rummet, lyfta den eller vänja den vid hantering tror jag inte att någon bryr sig. Om du gör vad du måste för att skydda dig från en hund som håller på att anfalla dig på grund av aggressivitet/rädsla eller "på lek" skulle man nog heller inte säga så mycket.

cebaztian

• Bohuslän
    • Hästekasen
« Svar #35 skrivet: 30 dec-12 kl 09:37 »
Om du visar din auktoritet gentemot en hund genom att ta din självklara plats i rummet, lyfta den eller vänja den vid hantering tror jag inte att någon bryr sig. Om du gör vad du måste för att skydda dig från en hund som håller på att anfalla dig på grund av aggressivitet/rädsla eller "på lek" skulle man nog heller inte säga så mycket.
Tror inte jag heller. Men hur är det med den där spannen med vatten, och den där kvisten som rappade till över nosen (beskriven ovan). Kan bagge och hund behandlas lika?

Men för att återknyta till baggen. Det har varit min lek och triggande av stångreflexen som är problemet. Men baggen är en snäll och smart, han reagerar mycket bra när jag nu använder flera av de beteenden/åtgärder som föreslås ovan.

Sebastian

vallar-elin

• Norrbotten
« Svar #36 skrivet: 30 dec-12 kl 17:10 »
Uppenbarligen kan inte alla djur hanteras lika, då skulle det vara helt ok att sätta upp ett elnät istället för hundstängsel i hundgården och det tror jag inte att man får (men jag vet inte ;) )

Jag vet inte, men jag känner mig lite provocerad av dina svar :)
Ja hur är det med den där spannen med vatten? eller är det en liten mugg med vatten? Spelar det någon roll?
Jag skulle inte kasta en hink med vatten över en hund som vägrar att sitta inte heller på ett får som kommer mot mig när jag kommer in i hagen. Men på en hund som gör utfall mot mig, ja, troligen (om jag höll i en hink med vatten)
För att avbryta ett hundslagsmål? Absolut! Jag stoppar inte in händerna mellan två huggande käftar..
På en bagge som anfaller mig? Ja

Men jag hoppas självklart att det fortsätter att gå bra med din bagge. Var ute hos mina småbaggar och byggde lite tidigare och två av dem är mysiga och trevliga medan den tredje gnuggar pannan mot ryggen på mig när jag sitter och skruvar. Honom "jagade" jag gormande ett varv runt vindskyddet så såg han lite tveksam ut sen  :-[
Men man får som sagt tänka sig för med handjur, rätt vad det är sitter man ouppmärksam på huk på utsidan av ett stängsel och fokuserar på att laga en tråd eller nått och så kommer det en bagge med fart rätt mot skallen..

cebaztian

• Bohuslän
    • Hästekasen
« Svar #37 skrivet: 30 dec-12 kl 17:19 »
Jag vet inte, men jag känner mig lite provocerad av dina svar :)
Det var inga svar. Det var frågor.

Intressant att höra om andras erfarenheter och åsikter.

Sebastian

Pilosella

• 50+ , traditionellt hantverk i ny design
    • Gästrikland
« Svar #38 skrivet: 30 dec-12 kl 17:40 »
Jag hade som tonåring ett tacklamm som lärde sig gå fot utan koppel. När jag stod still och arbetade eller pratade med någon la hon sig lugnt och idisslade. Hon var inte flasklamm. Jag belönade med äpplebitar eller morotsbitar. Jag byggde staket enbart för att hålla henne hemma när jag måste gå till skolan :-)

vallhunden

• Västergötland
« Svar #39 skrivet: 30 dec-12 kl 18:12 »

Fråga:

Sebastian
Frågan är väl snarare: om det vore en stor tjur, vad skulle då vara acceptabelt??!!

Jag hade en gång en bagge som stångade mig i huvudet, när jag lutade mig framåt. Jag såg stjärnor... :o
Varje gång jag tog i dörren till fårhuset, så började han backa >:D >:D
Jag tog med mig in min Border Collie som var tränad vallhund nästa gång jag skulle gå in. Innnan jag öppnade dörren frågade jag henne om hon var beredd 8)
Jajamensan, sa hon, jag är beredd, sa hon;D ;D
Jag öppnade dörren och han kom rännade i 180 knyck, hunden öppnade munnen och han for rakt in i käften på henne. Min hund var inte sen att stänga munnen ;D ;D ;D
Han gjorde aldrig om det igen 8)
Jag gick heller aldrig in utan hund igen....
« Senast ändrad: 30 dec-12 kl 18:30 av vallhunden »

Dela detta:

* Inloggade just nu

615 gäster, 1 användare
Advaita

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser