Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Uppfostra bagge  (läst 10534 gånger)

cebaztian

  • Inlägg: 357
    • Bohuslän
    • Hästekasen
Uppfostra bagge
« skrivet: 23 dec-12 kl 08:09 »
Mitt blödiga hjärta har lett till att baggen ser ut att överleva vintern. Och kanske blir han kvar här och blir gammal.
Nu har denne gutebagge (knappt ett år gammal) börjat ta sig ton.
Först fram är han, nafsar och buffar.
Nu har han börjat göra som attacker bakifrån.
Är det lek? Revir? Behöver jag göra någon maktdemonstration så han vet vem som är överbagge :-)
Hittills har det upplevst som ganska lekfullt och ömsint, men fick lite ont i knäet i morse.

Sebastian

Erica

  • Inlägg: 422
    • Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
SV: Uppfostra bagge
« Svar #1 skrivet: 23 dec-12 kl 08:22 »
Jag skulle ta en riskvist med in och när han gör dumheter - slå till han över nosen. Då brukar dom fatta budskapet! :)
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

cebaztian

  • Inlägg: 357
    • Bohuslän
    • Hästekasen
SV: Uppfostra bagge
« Svar #2 skrivet: 23 dec-12 kl 08:36 »
Sist jag skrev något sådant på nätet (som du just skrev) så kom jordbruksverkets kontrollör för att kolla en anmälan om djurplågeri.
Så jag tackar för tipset och kommer naturligtvis inte slå mina djur med någonting.

Kanske är det lite självförvållat då jag brukar interagera med honom och trycka med knytnäven mellan ögonen på honom, så vi skojstångas lite. Jag tror han gillar det (jag har ju haft ihjäl alla hans bröder han brukade leka med, och systrarna vill tydligen inte stångas (de har förmodligen inte fattat att genus bara är en social konstruktion och att de borde vilja stångas)).
Så frågan är om han kan lära sig en gräns och fattar att det inte är "skoj" att göra tjurrsuningar i ändan på mig.

Sebastian


hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Uppfostra bagge
« Svar #3 skrivet: 23 dec-12 kl 10:00 »
hade själv en Gutebagge som började "ta sig ton".Jag höll upp handen (som för en hund) och sa ett starkt NEJ........döm om min förvåning att det hjälpte.....fick upprepas naturligtvis, men det fungerade. :)

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
SV: Uppfostra bagge
« Svar #4 skrivet: 23 dec-12 kl 10:56 »
Kanske är det lite självförvållat då jag brukar interagera med honom och trycka med knytnäven mellan ögonen på honom, så vi skojstångas lite.

Vill inte låta elak eller besserwissrig men där har du svaret på varför han stångar dig. Mina första lamm omhuldades av alla bekanta och varenda dag var det folk här och hälsade på. En kompis skojade med knytnäven på ett litet bagglamm och han lärde sig väldigt fort att stångas mot folk.

Tyvärr är ristipset det bästa tipset även från mig. Fungerar inte det så är det nog slakt som gäller innan en olycka sker! Förhoppningvis kanske du kan vänja honom av med olaten att stångas. Han inser ju inte sin storlek och styrka utan leker som han alltid gjort med dig! Ta det lugnt så du inte blir skadad!

Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Sussilo

  • Gäst
SV: Uppfostra bagge
« Svar #5 skrivet: 23 dec-12 kl 11:47 »
Instämmer helt med JBF. Alla sorters stång- och knufflekar med bockar (antagligen också baggar) är det effektivaste sättet att lära dem att stångas. Läste någonstans att en bagge kan slå av en människas lårben med bara 2 dm avstamp!

Erica

  • Inlägg: 422
    • Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
SV: Uppfostra bagge
« Svar #6 skrivet: 23 dec-12 kl 15:36 »
Håller med föregående talare, för jag tycker nog att det är illa att att uppmuntra först till att "lekstångas" och sen tycka att man får problem. Då får du slakta honom om problemet fortsätter, tycker då att en smisk med ris på nosen är ett bättre alternativ....
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

cebaztian

  • Inlägg: 357
    • Bohuslän
    • Hästekasen
SV: Uppfostra bagge
« Svar #7 skrivet: 23 dec-12 kl 17:26 »
Nu lugnar vi oss.
Ingen ska behöva dö.
Än så länge är det bara gulligt.
Jag uppskatter tamdjur som är tama.
Det har tagit lång tid att få deras förtroende. Nu kommer de alla fram.
Men framförallt den lille baggen, han är som en magnet, hänger mig i hasorna hela tiden.
Men som ni säger, jag kanske måste sluta med att kommunicera med honom "på hans språk".  Jag ska också börja med ett bestämt nej.

God jul.

Sebastian

lena70

  • Gäst
SV: Uppfostra bagge
« Svar #8 skrivet: 23 dec-12 kl 17:45 »
Det bästa är att aldrig hålla på med en bagge,överhuvudtaget..Bara sköt om honom, men gosa eller "lek" inte med honom..Och klappa aldrig en bagge, emellan hornen..! Om du har möjlighet sedan, när han betäckt dina tackor, så kan du ju ha honom i en egen box, så kan du sedan lugnt gå och sköta om dina andra får, utan att vara orolig och eller ha "ögonen i nacken"!. ;D
Min erfarenhet är att småbaggar som din, inte brukar vara så mycket att oroa sig för, men när de är ett par år gamla, kan det bli problem..!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Uppfostra bagge
« Svar #9 skrivet: 23 dec-12 kl 18:12 »
Baggar och bockar har det gemensamt att de brottas för vänskaps skull, och testar varandras styrka.  Men om du som människa blir utmanad av en bagge, så kan du bli skadad på allvar - och tänk på att du ibland kan ha besök av små barn!   :o  Mitt bästa tips är att försöka "förklara" på "baggspråket" att du är så ENORMT mycket starkare än han, så det är ingen som HELST mening med att mopsa sig mot dig.  Metod:  Lyft upp honom!  Om du inte klarar att lyfta hela, så lyft framkroppen, jag brukar knäppa mina händer under hans bröstkorg och luta mig bakåt.  Om han är för stor för det också, så lägg omkull honom genom att dra i de bortre klövarna.  Men mest effektivt är att lyfta hela baggen och gärna bära omkring på honom en stund.  Översatt till svenska:  "Jag är så här stark, och du är ett sånt litet gulligt lamm, som jag gärna duttar med och smeker och klappar.  Att slåss med mig är så övermåttan korkat, så dum är du såklart inte!"  VIKTIGT:  Du får absolut inte orsaka honom någon som helst smärta.  Det ÖKAR hans instinkt att slåss.  (Ungefär:  "Nu fick jag en stadig smäll av den andre baggen.  Bäst att jag försvarar mig innan han bryter nacken av mig!")

Lycka till!  /från Trollmor på lånad dator
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

cebaztian

  • Inlägg: 357
    • Bohuslän
    • Hästekasen
SV: Uppfostra bagge
« Svar #10 skrivet: 24 dec-12 kl 09:36 »
Nu är baggen lyft.
Han tog det med ro.
Slängde med huvudet, men det gjorde inte ont (på mig).
Det ska bli en tradition :-)

Sebastian

Existens!

  • Gäst
SV: Uppfostra bagge
« Svar #11 skrivet: 24 dec-12 kl 11:03 »
Nu är baggen lyft.
Han tog det med ro.
Slängde med huvudet, men det gjorde inte ont (på mig).
Det ska bli en tradition :-)

Sebastian

Nej, det gjorde säkert inte ont på dig. Men hur blir det när ett barn går in och ska kela med djuren?

Jag gjorde samma 'lyftövningar' med min, och kan inte påstå att det hade nån som helst effekt, möjligen att han blev ännu mer aggresiv, och då har jag ändå möjlighet att ge en bagge rätt rejäla flygturer, men att han skulle känna att han var underlägsen.. Nä.. tillåt mig småle.

Du kommer att få slakta den baggen, det är bara så, sen må du tycka det är hur gulligt som helst att han vill stångas med dig.
Jag hade en liten flaskuppfödd Roslagsbagge som var precis likadan, och man tyckte ju det var så himla gulligt när han började småstångas, och man boxade tillbaka med en hand.
Till slut vågade inte frun gå in till fåren längre, för bara man vände ryggen till så kom han farande som ett skott och satte hornen i låren på en.
Det var inget svårt beslut att skjuta honom, det kan jag ju säga. Sen blev det äntligen lugnt.

Djur är djur, och blir inget annat för att man förmänskligar dom.
« Senast ändrad: 24 dec-12 kl 11:09 av Existens! »

RäddförDamien

  • Inlägg: 260
  • söker beskydd mot demoner
    • -
SV: Uppfostra bagge
« Svar #12 skrivet: 24 dec-12 kl 14:28 »
Men? Du berättar att du skojstångat med en bagge precis som TS, den har fortsatt såpass att ett problem uppstått, du har försökt lösa det med detsamma råd som TS fick högre upp i tråden och i ditt fall slutade det med att du fick avliva djuret.
Hur kommer det sig då att du tar den där von oben tonen mot TS? När du nu til punkt och pricka gjort samma "misstag"?

Hade det inte varit trivsammare att berätta att du tyvärr gjorde samma förmänskligande, att det kan till om med vara ett vanligt misstag vi människor gör med våra förstagångsbaggar och att det tyvärr slutade såpass illa för din bagge. Med det inte sagt att inte TS kan skapa sådana förutsättningar med sina djur - fördelning i hagar etc  - som gör att han kan behålla baggen?

Synd att det blivit så här men än är det väl ingen som har facit?
Om man tror att en personlig tolkning av god ton är överordnad rasism och sexism är man inte så genomtänkt. Men hey, det behöver man inte vara heller om man är moderator.

cebaztian

  • Inlägg: 357
    • Bohuslän
    • Hästekasen
SV: Uppfostra bagge
« Svar #13 skrivet: 24 dec-12 kl 15:12 »
(Börja inte bråka.
Svara inte ens.
Fortsätt inte ens.
Låt det inte gå som med många andra trådar.)

Jag har en bagge som vill stångas - so what. Finns större problem här i världen.
Det ska bli kul att se hur det går. Jag har nu lyft och vält och den lille jäveln har nog inte fått budskapet. Vi får se hur det går. Jag är på landet för jag vill lära känna detta livet. Nu får jag nya erfarenheter.
Värre är den satans duvhöken som använder min hönsflock som ett skafferi. Honom kan jag inte uppfostra heller. De bara gör det naturen format dem till att göra.
Kanske blir han fäll, kanske inte.

God jul

Sebastian

RäddförDamien

  • Inlägg: 260
  • söker beskydd mot demoner
    • -
SV: Uppfostra bagge
« Svar #14 skrivet: 24 dec-12 kl 15:16 »
God Jul och lycka till!

(Är själv alldeles ny ägare till en bagge som dock är köpt fullvuxen och känd för att vara snäll. Killar honom bara under hakan lite då och då och har alltid ett borstskaft eller en hopknycklad presenning i ena handen mellan mig och baggen - vem vet om det kan behövas någon gång för att vifta undan honom?)
Om man tror att en personlig tolkning av god ton är överordnad rasism och sexism är man inte så genomtänkt. Men hey, det behöver man inte vara heller om man är moderator.

Vargerik

  • Gäst
SV: Uppfostra bagge
« Svar #15 skrivet: 25 dec-12 kl 00:18 »
Baggar och bockar har det gemensamt att de brottas för vänskaps skull... osv

Trollen di vet bäst! :)

Men visst kan/ska man gosa med en bagge - bakomöratkli osv, men att trigga stångreflex genom at klia pannan.. Ajabaja! Några baggar jag haft har varit riktigt mysiga filurer, men man vänder fan inte ryggen till.

AnetteA

  • Inlägg: 363
    • Västergötland
    • Lantisarna
SV: Uppfostra bagge
« Svar #16 skrivet: 26 dec-12 kl 15:28 »
Vår 2½ år gamla bagge var snäll men lite smålurig i somras, när man lämnade flocken ville han gärna komma efter om man inte kollade på honom. Nu i slutet av november så blev det ändring på hans beteende, han brydde sig inte när man gick in i hagen, sedan när man kommit en bit kom han farandes. Tog sats trots att man stod vänd mot honom och siktade på en. Kan säga att detta hände bara en gång, sedan blev han inlåst i ladan där han jobbade intensivt på att försöka stånga sönder allt. Nu hänger han i logen..

Ungbaggen har inte visat minsta intresse att stånga, han kommer gärna fram och blir kliad under hakan eller bakom örat precis som några av tackorna. Skulle han få för sig att stångas så laddas bulten innan han hinner befästa den iden..

www.lantisarna.webs.com - En inblick i ett pars vardag när dom tillsammans återupplivar en gård i västgötska skogarna. Höns, Gäss, Kalkoner, Kaniner, Får, Hästar & 2 dårar till folk. :D

cebaztian

  • Inlägg: 357
    • Bohuslän
    • Hästekasen
SV: Uppfostra bagge
« Svar #17 skrivet: 26 dec-12 kl 20:27 »
Oj

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: Uppfostra bagge
« Svar #18 skrivet: 27 dec-12 kl 18:28 »
Hur omforma fjädrar till ull - fäll består väl av ull? ;)

Seriöst, om hönsen:
Du måste nog stänga rovfågelsresturangen.  En variant är att sätta upp kraftig fisklina med 20 centimeters mellanrum över hönsgården.  Om du har dem i en hönsgård.  Har du dem går fritt vill jag hellre föreslå att du gör ramar av grenar eller bärläkt som du lägger grenar över, och därovanpå fäster fågelnät.  Ramarna sätter du upp på en halv meters höjd, så att hönsen har något att springa in under.  Om du har hönsgård, kanske inte ens nylonlinan räcker, utan måste kompletteras med bärnät ovanpå.  Duvhöken har ju skaffat sig en vana.  Du kan också höra med Länsstyrelsen:  Djurskyddsenheten om du kan få skyddsjakt på just den här höken.  Bedömningarna skiljer sig åt från olika länsstyrelser.

Om baggen:
Jag föreslår att du kombinerar dina lyftövningar med baggen med att alltid ha något godis i fickan, som han gillar.  Då kan du närma dig honom med utsträckt hand, och bjuda något gott - äppelklyfta, knäckebröd, liten morotsbit...  Om baggen har ett normalt "får-intellekt", kommer han förr eller senare att fatta budskapet:

Hornen först -> lyftövning eller på sidan ligg!
Mulen först -> GODIS!!

Efter ytterligare en tid kan han till och med förknippa beteendet
nosen först -> vänligt och mjukt smek på kinden eller under hakan = "Det där är min trevliga Husse!"

OBS!  Aldrig orsaka smärta och aldrig vidröra pannan!

Baggar är får - inte människor, men de har tillräckligt med förstånd för att lära sig ett beteende som är lönsamt.  Dessutom tillräckligt mycket hjärna för att kunna ändra ett olönsamt uppträdande till ett som är både mer lönsamt och trevligare.  Hade de inte haft detta, skulle de aldrig kunna vara flockdjur.  (Men med baggar kanske det är som med enstaka undantag bland människor:  "Det blir HELT FEL!"  Och då blir det frysboxen respektive livstid.   Det är inte mycket att göra åt.)

Lycka till!

/Tt



Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

vallar-elin

  • Inlägg: 217
    • Norrbotten
SV: Uppfostra bagge
« Svar #19 skrivet: 27 dec-12 kl 18:58 »
Ok, Ett par tips:

1. Lek inga mer "stånglekar" med baggen
2. Ge honom ingen chans att stånga dig i baken eller ens gnugga sig mot knävecken. Visst du kan ge honom chansen, men håll alltid ett öga bakåt och vänd dig om så fort han verkar vilja gnugga eller stånga.
3. Gör (som någon ovan skrev) ingenting med baggen. Jag sade till alla i fårhuset att INTE klia baggen på huvudet men folk fattar noll. Så jag skrev en skylt att inte klia baggen ALLS. Min bagge blev osäker när folk kom mot honom och rädslor kan lätt leda till aggressivitet.
4. Var stor - visa att du bestämmer. Du behöver inte klampa och stampa m fötterna så där hetsigt som får gör, men vänd dig mot honom, sträck på dig. Gå emot honom - inte för att utmana, utan för att visa att du är störst och du bestämmer, står han ivägen, så passera bara även om det innebär att du måste knuffa undan honom för att komma fram.
5. Är det ett problem eller Blir det det - var påhittig, ta med en hink vatten och kasta över huvudet på han för att "chocka" lite.
6. Ge honom Inget kraftfoder. Har du möjlighet så ge denne ett grovfoder med låg energi - såvida han inte skall producera ngt nu.

Med risk för att låta som en dumskalle, men en snabb snärt mot nosen med ett tunnt ris eller likn jämställer jag med stöten som ett får skulle få av en eltråd. Det framkallar smärta för en stund. Men att hålla på att lyfta och välta fåret o.s.v. innebär enl mig ett större "ingrepp" i djurets liv.
26 årig tjej som bor med sambo i Luleå skärgård. Två strävhårstaxar, en Border Collie ett tjugotal höns. Vi ägnar oss åt får, har 25 tackor av köttrasmix med tanken att utöka


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

202 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser