Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp att styra upp sur fårfäll  (läst 1578 gånger)

ylandemaran

  • Inlägg: 8
  • Nu börjar äventyret
    • Hälsingland
Hjälp att styra upp sur fårfäll
« skrivet: 22 dec-12 kl 04:10 »
Jag har testat att garva en fårfäll, jag har saltat och skrapat men blir aldrig klar.
Jag började därmed tvätta fällen som var blodig mm. Den har legat blöt ett tag och nu stinker den surt och lossar hår på vissa ställen. Jag är tvungen att bära ut den i snön nu så vi kan andas...
Kan jag rädda håret? Kan jag ta bort håret och rädda skinnet?

Jag ska läsa på bättre till nästa gång, jag lovar ;)

ångman

  • Gäst
SV: Hjälp att styra upp sur fårfäll
« Svar #1 skrivet: 24 dec-12 kl 01:16 »
Jaha, du har lyckats börja avhåra fårskinnet. ;D Fortsätt med det och barkgarva eländet sen. Jag skulle, efter avhårning, vattna ur saltet i ett par dygn (och byta vatten ett par gånger) och sedan barkgarva det. Rädda vad som räddas kan, alltid blir det nå't av det. Ullen kasseras lämpligast.

MickeMård

  • Inlägg: 1706
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Hjälp att styra upp sur fårfäll
« Svar #2 skrivet: 28 dec-12 kl 08:53 »
Låter som att det börjat ruttna. Låt det ruttna tills allt hår går att dra av och kassera håret och rädda skinnet :)
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
SV: Hjälp att styra upp sur fårfäll
« Svar #3 skrivet: 29 dec-12 kl 23:40 »
Och jag har en massa get- och killingskinn som jag saltat (kanske inte sååå noga...). De ligger i en hög i en balja, i en källarsvalet där det fryser på vintern. Några av skinnen har säkert legat där i flera år och torkat på sina ställen.
Han som åker med mina nyare skinn säger att det inte går att ta reda på dem men jag hyser ändå ett litet hopp.
Finns det en möjlighet att göra någonting med dem tror ni?
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

ångman

  • Gäst
SV: Hjälp att styra upp sur fårfäll
« Svar #4 skrivet: 31 dec-12 kl 00:39 »
Lars Pers Maria: Har skinnen surnat? Bortsett från det så är de troligtvis både frost- och saltbrända. Men jag har berett hundskinn som varit det. Och det gick bra. De blir sanolikt sköra på de ställen där de är "brända" men resten av skinnet kan vara ok. Jag förstår att han som tar dina nya skinn säger så. De här skinnen lämpar sig inte för rationell hantering utan här krävs envetna "amatörer". Så det är bara att hugga i och prova sig fram!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

427 gäster, 3 användare
von tratt, MiaK, skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser