Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bruksridning i Stockholm?!  (läst 5583 gånger)

Sushi

• Gäst
Bruksridning i Stockholm?!
« skrivet: 12 jan-07 kl 00:14 »
Hälsade!
Är det någon som är intresserad av eller sysslar med s.k. Bruksridning i Stockholmsområdet?

S KVATTRAM

• Skvattram
Re:Bruksridning i Stockholm?!
« Svar #1 skrivet: 19 jan-07 kl 05:02 »
Jag bedriver bruksridning/naturridskola i Järna med Islandshästar och Shetlandsponnyer och även ridläger och brukskörning. Mvh Inger i Järna 08-55174426 :)

S KVATTRAM

• Skvattram
SV: Bruksridning i Stockholm?!
« Svar #2 skrivet: 12 okt-09 kl 13:14 »
Kör till affären och Pendeltåget och binder hästen med långt rep och använder mina hästar som brukshästar och använder ej bil sedan 25år tillbaka :)

mattetillmånga

• Övriga världen
« Svar #3 skrivet: 12 okt-09 kl 18:29 »
Vad innebär bruksridning?

Skvattram: inte lämnar du väl hästen vid pendeln när du åker till stan/jobbet  ???

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #4 skrivet: 12 okt-09 kl 19:56 »
Väntar med spänning om svaret om s kvattrams häst/uppbindning .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

S KVATTRAM

• Skvattram
« Svar #5 skrivet: 12 okt-09 kl 23:33 »
Jo det gör jag , min häst är nog unik han pratar med folk betar och trivs . Kan stå så i många timmar och trasslar aldrig in sig i repet eller börjar gnägga eller längta hem. Han är inte riktigt som en häst utan som en väldigt duktig partner ingen av mina andra 14 hästar kan jag göra så med :)

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #6 skrivet: 12 okt-09 kl 23:42 »
fantastiskt roligt att läsa..horse sence..nu börjar jag längta efter att skaffa häst igen.
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:
http://honsraser.se

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #7 skrivet: 12 okt-09 kl 23:58 »
Jo det gör jag , min häst är nog unik han pratar med folk betar och trivs . Kan stå så i många timmar och trasslar aldrig in sig i repet eller börjar gnägga eller längta hem. Han är inte riktigt som en häst utan som en väldigt duktig partner ingen av mina andra 14 hästar kan jag göra så med :)

Jag vet vad du menar , jag har ett sto som är så väldigt speciell med .
Det är roligt med inteligenta hästar.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Falin

• -
« Svar #8 skrivet: 16 okt-09 kl 17:57 »

Även om hästen är nöjd och trivs så är ju världen full av idioter som ser nöje i att skrämma och skada djur...snacka om lätt byte: en häst som står ensam och bunden.

S KVATTRAM

• Skvattram
« Svar #9 skrivet: 17 okt-09 kl 00:36 »
Han genomskådar alla lägger öronen slickat bakåt och hugger om  någon antastar honom på ett otrevligt sätt. Under alla dessa år har han aldrig råkat ut för någon dum dessutom känner alla väl till honom och mig här i Järna och även långväga ifrån " FlätINGER OCH HENNES Häst". Har varit flertalet ggr i tidningen och radion samt tv för min livsstil! :)

mattetillmånga

• Övriga världen
« Svar #10 skrivet: 17 okt-09 kl 18:54 »
Jag skulle själv aldrig lämna ett djur på det sätter  :o

Vad säger djurskyddslagen egentligen? Det är ju inte ens tillåtet att tjudra en get några timmar om dagen för bete så hur kan det då vara ok med en häst?
Om hästen dessutom som matte säger "kan genomskåda folk och hugger om nån antastar honom" så skulle jag som djurägare vara försiktig, jag skulle inte vilja ha på mitt ansvar att min häst huggit någon för att jag lämnade den vind för våg. Det är inte snällt mot varken häst eller människa (kan ju faktiskt vara en oaktsam oförstående icke hästkunnig tonåring/barn).
Och vad händer om hästen plötsligt blir sjuk i t.ex tarmvred och då trasslar in sig i linan  ???

Nä är det likamed bruksridning så säger jag tack men nejtack!  Enligt min djursyn är det oansvarigt att lämna sitt djur på det sättet  >:( Som en perentes tog djurskyddsmyndigheten hand om fem lösspringande hästar på en gård i Jämtland här i veckan just för att de lämnats vind för våg. Nu rörde det sig om några dagar men för mig är likheten slående med att lämna sin häst bunden vid pendeln och åka till stan.

Linnea Christina

• Uppland
« Svar #11 skrivet: 23 okt-09 kl 18:11 »
Jag är intresserad av bruksridning (och -körning) men har ingen häst (än)...
Torpare med ena foten i 1800-talet och andra i nutiden.

S KVATTRAM

• Skvattram
« Svar #12 skrivet: 23 okt-09 kl 18:39 »
Jag skulle själv aldrig lämna ett djur på det sätter  :o
Jag tänker på naturen och det gör min häst också synd att det inte finns lagar mot alla avgaser folk släpper uit vind för våg  :P
Vad säger djurskyddslagen egentligen? Det är ju inte ens tillåtet att tjudra en get några timmar om dagen för bete så hur kan det då vara ok med en häst?
Om hästen dessutom som matte säger "kan genomskåda folk och hugger om nån antastar honom" så skulle jag som djurägare vara försiktig, jag skulle inte vilja ha på mitt ansvar att min häst huggit någon för att jag lämnade den vind för våg. Det är inte snällt mot varken häst eller människa (kan ju faktiskt vara en oaktsam oförstående icke hästkunnig tonåring/barn).
Och vad händer om hästen plötsligt blir sjuk i t.ex tarmvred och då trasslar in sig i linan  ???

Nä är det likamed bruksridning så säger jag tack men nejtack!  Enligt min djursyn är det oansvarigt att lämna sitt djur på det sättet  >:( Som en perentes tog djurskyddsmyndigheten hand om fem lösspringande hästar på en gård i Jämtland här i veckan just för att de lämnats vind för våg. Nu rörde det sig om några dagar men för mig är likheten slående med att lämna sin häst bunden vid pendeln och åka till stan.

S KVATTRAM

• Skvattram
« Svar #13 skrivet: 23 okt-09 kl 18:48 »
Jag tänker på naturen och det gör min häst också synd att det inte finns lagar på att man inte får släppa ut avgaser vind för våg :P Jag känner som mitt kall att värna om naturen och den bästa lösningen som fortskaffningsmedel och draghjälp är hästen och har miljömyndigheterna något att invända så får de anordna en hästparkering som de accepterar och uppfyller gängse normer, Finns väldigt mycket parkeringsplatser för bilister. Ja tänk på brevduvornas tid undrar hur mycket godkända de skulle bli av alla djurskyddslagar som uppkommit, låta dem flyga omkring vind för våg? :'(

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #14 skrivet: 23 okt-09 kl 23:02 »
Men att du inte gillar avgaser (och vem gör det?!) gör det väl inte mer ok att lämna en häst i ett utsatt läge? Skaffa dig en vagn och se till att någon åker med dig in till stationen och sedan kör hem hästen.

Falin

• -
« Svar #15 skrivet: 24 okt-09 kl 16:26 »
Han genomskådar alla lägger öronen slickat bakåt och hugger om  någon antastar honom på ett otrevligt sätt. Under alla dessa år har han aldrig råkat ut för någon dum dessutom känner alla väl till honom och mig här i Järna och även långväga ifrån " FlätINGER OCH HENNES Häst". Har varit flertalet ggr i tidningen och radion samt tv för min livsstil! :)

Och om de inte antastar honom, utan går fram och helt sonika skär av tömmen och SEN ger honom ett par rejäla rapp i ändan? Eller står på behörigt avstånd och kastar sten på honom? Eller erbjuder honom en hink havre, klappar honom och pratar snällt och sedan knyter upp repet och stilla och lugnt går iväg med honom?

S KVATTRAM

• Skvattram
« Svar #16 skrivet: 26 okt-09 kl 21:23 »
Men han tycker om att stå på "sin mark" vid stationen och hälsa på snälla människor i många timmar. Han är en Shetlandsponny och 24 år, men det skulle ju varit perfekt om kommunen anordnade parkeringsplats för häst så kunde fler ta efter mitt exempel och bli miljövänliga :) 

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #17 skrivet: 26 okt-09 kl 23:59 »
Vill du vara miljövänlig finns ju även cykel el. dyl. som fortskaffningsmedel när du ska till pendeln och därmed lämna hästen utan tillsyn i ett icke hästvänligt område.

Falin

• -
« Svar #18 skrivet: 27 okt-09 kl 12:28 »
Men han tycker om att stå på "sin mark" vid stationen och hälsa på snälla människor i många timmar. 

Det är ju inte de snälla människorna som är problemet.

I många timmar dessutom.  >:( Jag tycker det här låter helt vansinnigt, och hoppas att djurskyddet sätter stopp för det innan hästen kommer till skada, eftersom du själv uppenbarligen inte inser vad du utsätter din häst för.

Skaffa dig en cykel istället.

S KVATTRAM

• Skvattram
« Svar #19 skrivet: 29 okt-09 kl 09:00 »
Men han trivs på stationen och där bor en familj som känner honom och många andra människor i Järna och alla har koll på att han har det bra och ingen skulle våga höja ett finger då alla andra skulle göra mos av dem. Det är en känd häst och jag med och  han är inte utsatt på något vis tvärtom och han skulle inte trivas annars. :D Jag är en förebild för många här i Järna och fler vill göra som mig och Järna kan bli ännu mer ekologiskt och mina  hästar äter endast ekomat och de jag föder upp är Kravmärkta. Så ta det lugnt du som oroar dig, han behandlas kungligt. Järna är en fredlig plats med mestadels miljömedvetna människor och barn som gläds när vi kör runt på gatorna!

Dela detta:

* Inloggade just nu

526 gäster, 2 användare (1 dolda)
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser