Jag skulle själv aldrig lämna ett djur på det sätter

Vad säger djurskyddslagen egentligen? Det är ju inte ens tillåtet att tjudra en get några timmar om dagen för bete så hur kan det då vara ok med en häst?
Om hästen dessutom som matte säger "kan genomskåda folk och hugger om nån antastar honom" så skulle jag som djurägare vara försiktig, jag skulle inte vilja ha på mitt ansvar att min häst huggit någon för att jag lämnade den vind för våg. Det är inte snällt mot varken häst eller människa (kan ju faktiskt vara en oaktsam oförstående icke hästkunnig tonåring/barn).
Och vad händer om hästen plötsligt blir sjuk i t.ex tarmvred och då trasslar in sig i linan
Nä är det likamed bruksridning så säger jag tack men nejtack! Enligt min djursyn är det oansvarigt att lämna sitt djur på det sättet

Som en perentes tog djurskyddsmyndigheten hand om fem lösspringande hästar på en gård i Jämtland här i veckan just för att de lämnats vind för våg. Nu rörde det sig om några dagar men för mig är likheten slående med att lämna sin häst bunden vid pendeln och åka till stan.