Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Benbefjädring på Hedemora.  (läst 3291 gånger)

ElinorE

• Västergötland
Benbefjädring på Hedemora.
« skrivet: 21 dec-12 kl 17:21 »
Jag undrar om benbefjädringen är ett dominant eller latent (stavning?) anlag.

Being happy doesn´t mean that everything is perfect...
It just mean you´ve found the right medication.

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
SV: Benbefjädring på Hedemora.
« Svar #1 skrivet: 21 dec-12 kl 18:44 »
Vet inte, bara att det dyker upp med jämna mellanrum. Jag har 2.12 och fick  en kyckling 2011 som hade det. Ändå så har jag  2 hönor med fjös. Tupparna har inte haft det!
Fenomenet är godkänt om ändock lite opraktiskt med tanke på Kalkben. Många gånger så har jag funderat över hur raser som normalt sätt har fjös, som Kochin och Brahma ex, klarar sig ifrån Kalkben!?  Vet någon här?

Vh I-K
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #2 skrivet: 21 dec-12 kl 19:33 »
Vet inte, bara att det dyker upp med jämna mellanrum. Jag har 2.12 och fick  en kyckling 2011 som hade det. Ändå så har jag  2 hönor med fjös. Tupparna har inte haft det!
Fenomenet är godkänt om ändock lite opraktiskt med tanke på Kalkben. Många gånger så har jag funderat över hur raser som normalt sätt har fjös, som Kochin och Brahma ex, klarar sig ifrån Kalkben!?  Vet någon här?

Vh I-K

Är fjös samma sak som benbefjädring?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

ElinorE

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 21 dec-12 kl 20:56 »
Jag undrar för att jag har kläckt fram blandisar med små fjädrar på benen. Pappan är Hedemora och har obefjädrade ben, mammorna är byns-blandning som mestadels består utav värpraser. Alla med obefjädrade ben.

Fick en Hedemorakyckling. Den har obefjädrade ben. Mamman kan ha antingen eller.

Är fjös samma sak som benbefjädring?

Så tolkar jag texten.

ElinorE

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 23 dec-12 kl 09:46 »
Jag har gjort en nogrann inspektion utav tuppens ben. Hittade två små fjun långt upp på ena benet. Så han har benbefjädring.  ;D

Sirpa

• -
« Svar #5 skrivet: 26 dec-12 kl 09:15 »
Höns och Liljor i min trädgård.

tillyvonn

• lantbo med grön livsstil
    • Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 30 dec-12 kl 13:53 »
Min tupp har fjädrar på yttersidorna av bena och fötterna och kycklingarna får ofta detsamma fast oftast glesare. Han har rejäla "brallor" också. Inget särskilt med det. Kanske håller dom sig varmare om bena så här på vintern ? Har märkt att tuppen har mer/tätare befjädring på vintern, kanske för att de slits mindre när han är mest inomhus? Tycker det är fint jag, även om det är lite opraktiskt ibland. Men det viktigaste är ju att han har ett så bra temperament. ;D
Lita på det oväntade!
Jag håller Hedemorahöns och Helsingefår med genbank

Lycka

• Ångermanland
« Svar #7 skrivet: 30 dec-12 kl 14:11 »
Jag använder aldrig eller  behåller tuppar och höns med dun/fjädrar på benen .
Det är för att jag inte gillar det, med fullt godkänt på hedemora.
Har hittills haft bara snälla tuppar trots mitt urval  ;)
Hedemorahöns

Dela detta:

* Inloggade just nu

614 gäster, 1 användare
sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser