Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dokumentär om Edit i Sjöskogen  (läst 3549 gånger)

corillo

• Bohuslän
    • Vintermyren
Dokumentär om Edit i Sjöskogen
« skrivet: 20 dec-12 kl 19:15 »
Se hit alla som är intresserade av Mellerudskaninerna och deras ursprung!

http://www.svt.se/dokumentarfilm/kvinnan-i-skogen
Lever livet på den underbara svenska västkusten med man, barn och djur...

Sussex ~ Mignonankor ~ Rexkanin ~ Mellerudskanin

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
SV: Dokumentär om Edit i Sjöskogen
« Svar #1 skrivet: 21 dec-12 kl 14:30 »
Hej!
Var det hon som hade kaninerna?
Såg inget om detta i programmet.

Beekeepern.
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

nittonhundranittiosex

• Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
« Svar #2 skrivet: 21 dec-12 kl 14:33 »
Jag blev bara besviken! I hela hennes liv så har hon levat tillbakadragen och så hamnar hennes fotografier och hela hennes privatliv i TV! Det är ju förnedrande. Varför intevjuade dom henne inte när hon levde? Jag blir irriterad.
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

corillo

• Bohuslän
    • Vintermyren
« Svar #3 skrivet: 21 dec-12 kl 14:42 »
Ja, det var hon som hade Mellerudskaninerna.
Jag hann inte se den igår, men både genbanksansvarig och en annan genbank ska ha blivit intervjuade inför filmen. Hade hoppats på att det skulle tas upp.
Det gjorde alltså inte det?
Lever livet på den underbara svenska västkusten med man, barn och djur...

Sussex ~ Mignonankor ~ Rexkanin ~ Mellerudskanin

EmilP

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 21 dec-12 kl 15:10 »
Kaninerna kanske inte var det viktiga i detta vackra porträtt av Edit och hennes levnadsöde.
Hade hon inte varit död så hade nog filmaren Rebecka Rasmusson gärna intervjuat henne.
/Emil

Sussilo

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 21 dec-12 kl 15:27 »
Kaninerna kanske inte var det viktiga i detta vackra porträtt av Edit och hennes levnadsöde.

Håller med dig EmilP. Ett hårt levnadsöde hade Edit och helt sviken av samhället var hon. Det enda i programmet som antydde något om kaninerna var ett foto där Edit höll en kanin i famnen. I boken "Folket i Sjöskogen" av Olle Ljung finns Edit omnämnd.
« Senast ändrad: 21 dec-12 kl 15:29 av Sussilo »

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
« Svar #7 skrivet: 21 dec-12 kl 16:51 »
Jag såg också programmet och reagerade som du 1996.

Vet egentligen inte vad syftet med programmet var och skräms över kommunfolkets brist på bibehållen tystnadsplikt. Själva filmningen var oproffsigt gjord och språket bakom kändes inte äkta.
Jag hade förväntat mig något i stil med andra isolerades livsöden av självhushållare med vackra naturupplevelser, musik som hörde till och fina minnen att ta till sig. Jag tänker på  den om Kokvinnorna och Hästmannen!? Dessa var det klass på!
Här förstår jag inte att focus las på hennes graviditet med okänd fader och känner för sonen som lämnades ut i mammans levnadsöde.
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

CaJo

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 21 dec-12 kl 18:56 »
Jag hade också förväntat mig mer. Särskilt när jag sett en annan av hennes dokumentärer, En bondes längtan.

Och jag håller med nittonhundranittiosex,,,tycker det var lite skämmigt att lämna ut henne så och antyda om hennes affärer med män.

emindy

• Ångermanland
« Svar #9 skrivet: 30 dec-12 kl 00:31 »
Jag tycker väl snarare att den rätade ut ryktena som florerat runt henne, visserligen bara runt det samhället men det kan ju ändå ge en lite perspektiv runt rykten man hör runt sin egen bygd.
Det florerade alltså rykten om att hon var prostituerad men framgår med all önskvärd tydlighet att det med största sannolikhet inte alls var så utan det var karlar som försökte våldta henne, kanske var det någon som började och sedan spred rykten som gjorde att fler försökte *spekulerar*. Hon försökte värja sig bäst hon kunde men det är ju möjligt att hon inte alltid lyckades. Polisen nämnde att det nog kunde vara så att hon blev våldtagen och sedan inte trodd, som med grannfrun som fick det till att Edith var lössläppt för att hennes karl inte kunde lämna henne ifred... Klassiskt!

Det som lyser starkast är ju sedan hennes kärlek för sitt barn som hon inte fick behålla, till synes utan andra skäl än att hon var döv.

UddaJämt

• Västerbotten
« Svar #10 skrivet: 05 jan-13 kl 16:19 »
Håller med emindy. Inte var väl filmen perfekt, men den tecknade ett porträtt av hur vidrigt hårt livet kunde vara för en hörselskadad kvinna av låg samhällsklass i den tiden. Vidriga karlar, människor, myndigheter, men Edith mitt i det hela stark som en fura och full av kärlek för sitt barn. Det är en historia som tål att berättas.

Bergsman

• Västmanland
« Svar #11 skrivet: 05 jan-13 kl 16:54 »
Håller med Bästamarkens Beda och emindy. Ett starkt porträtt av en stark kvinna som föll offer för avundsjuka kvinnor och frustrerade karlars illasinnade prat.

En sak som slog mig är att människor är knepiga...jag menar om en kvina bor ensam i skogen då är det helt legitimt att åka dit och ligga med henne för det vill hon ju eftersom hon ju bor ensam? Skumt.... Nog för att det funnits kvinnor i hennes familj som "sålt sig" men hon var ju av en annan natur, helt oförstående inför sådant. Dessutom var ju den ende mannen som betytt något för henne just hennes sons far.

Dokumentärfilmaren hade ju f.ö själv blivit varnad för att avslöja att hon bodde ensam och ensligt beläget!

En lite udda och "ruff" dokumentär som iaf jag gillade!

smilla26

• Bohuslän
« Svar #12 skrivet: 11 jan-13 kl 17:19 »
Det var den uslaste dokumentär jag sett på mycket länge...

tinna.m

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 11 jan-13 kl 17:32 »
Jag gillar det varma personliga försöket att hitta verkligheten bakam de få spår som fanns.
Varm stark kvinna, som hade sin glädje i livet, alla aber till trots! Fint!
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Bergsman

• Västmanland
« Svar #14 skrivet: 11 jan-13 kl 19:33 »
Det var den uslaste dokumentär jag sett på mycket länge...

Hade du några särskilda förväntningar?

smilla26

• Bohuslän
« Svar #15 skrivet: 12 jan-13 kl 17:03 »
Hade du några särskilda förväntningar?
Nej, inte direkt. Kan bara inte förstå vitsen med den...

Dela detta:

* Inloggade just nu

496 gäster, 2 användare (1 dolda)
blomkruka

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser