Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bjurholmshöna En lantras i norrland  (läst 40241 gånger)

flindra

• -
SV: Bjurholmshöna En lantras i norrland
« Svar #40 skrivet: 28 dec-12 kl 19:24 »
Jo de getter hon hade kom ursprungligen från samer som hennes föräldrar hade kontakt med. De brukade komma varje höst med getterna för att hysa in dem hos familjen. Senare fick de köpa loss getterna från samerna. Korna vill hon inte prata om alls, men jag gissar att det är samma sak där då det verkar som om de inte hade tagit in några nya djur på gården sedan hennes farfars tid runt 1880-1890 någon gång.

Får lite ont i hjärtat när jag läser det här.  :'(
Tur att hönsen räddats i vilket fall!

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #41 skrivet: 28 dec-12 kl 19:35 »
Jonas (eller någon annan i SLK) när du har kontakt med damen i fråga framför att vi är många som tycker att hon är en modig kvinna som vågade stå upp mot myndigheterna och att vi är många som vill att hon ska veta att hon har vår respekt. Även om förlusten av getter och kor förmodligen är något som gör ont i hennes hjärta så  ska hon också bära med sig stoltheten och glädjen att hon har räddat hönsen för framtiden.

Jag hoppas verkligen att detta kan komma fram till henne även om hon inte vill ta del av äran offentligt  :D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Ronny

• Skåne
« Svar #42 skrivet: 29 dec-12 kl 03:55 »
Ja, det är en fantastisk historia! Tänk att hon gömde undan halva hönsflocken i matkällaren och la ut de nackade hönsen på trappan. Tur att inte tuppan gol!

Kvinnan passar precis in i Håkan Hallanders tillägnan av sin bok "Svenska Lantraser" från 1989: "Denna bok tillägnas alla Sveriges mest egensinniga, envisaste, ålderdomligaste, konservativaste, mest envetet uthärdande bönder och bondkvinnor, torpare, arbetare och landsbygdsfolk av alla djurhållande kategorier, utan vilkas envisa kvarhållande av och kvarblivande vid allt som varit gammalt och fornt denna bok hade varit oskrivbar, helt enkelt därför att det då inte hade funnits några lantraser kvar att skriva om".
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

tinna.m

• Skåne
« Svar #43 skrivet: 29 dec-12 kl 10:25 »
Ja, det är en fantastisk historia! Tänk att hon gömde undan halva hönsflocken i matkällaren och la ut de nackade hönsen på trappan. Tur att inte tuppan gol!

Kvinnan passar precis in i Håkan Hallanders tillägnan av sin bok "Svenska Lantraser" från 1989: "Denna bok tillägnas alla Sveriges mest egensinniga, envisaste, ålderdomligaste, konservativaste, mest envetet uthärdande bönder och bondkvinnor, torpare, arbetare och landsbygdsfolk av alla djurhållande kategorier, utan vilkas envisa kvarhållande av och kvarblivande vid allt som varit gammalt och fornt denna bok hade varit oskrivbar, helt enkelt därför att det då inte hade funnits några lantraser kvar att skriva om".
Hade hon bara stoppat undan höns & tupp i matkällaren och INTE nackat resten, kunde det blitt tuppgalande mellan flockhalvorna, och då hade inte manövern lyckats. Hon visste vad hon gjorde!
I citatet från "Svenska Lantraser" har KLOKA inte kommit med.. det borde stå först.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Existens!

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 29 dec-12 kl 10:34 »
Tur hon inte hade hönsen för att tjäna pengar på, eller försörja sig..

Då hade väl troligen tonen, och domen mot henne blivit hårdare.

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #45 skrivet: 29 dec-12 kl 20:49 »
Hade hon bara stoppat undan höns & tupp i matkällaren och INTE nackat resten, kunde det blitt tuppgalande mellan flockhalvorna, och då hade inte manövern lyckats. Hon visste vad hon gjorde!
I citatet från "Svenska Lantraser" har KLOKA inte kommit med.. det borde stå först.
Jo visst är det en klok gammal dam! Har lärt mig otroligt mycket av henne kanske framförallt om växter och odling här uppe i zon 6. Hon har ju odlat all mat själv, både till djur och människor på gården!

Jonas (eller någon annan i SLK) när du har kontakt med damen i fråga framför att vi är många som tycker att hon är en modig kvinna som vågade stå upp mot myndigheterna och att vi är många som vill att hon ska veta att hon har vår respekt. Även om förlusten av getter och kor förmodligen är något som gör ont i hennes hjärta så  ska hon också bära med sig stoltheten och glädjen att hon har räddat hönsen för framtiden.

Jag hoppas verkligen att detta kan komma fram till henne även om hon inte vill ta del av äran offentligt  :D
Jag tror inte hon riktigt skulle ta det så bra om jag berättade för henne att massa människor tycker hon är modig osv. Tror hon snarare kommer bli rädd att folk ska komma dit. Men jag ska försöka framföra det på något sätt så att hon känner att hon gjort en enormt stor insats för framtiden.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #46 skrivet: 31 dec-12 kl 15:02 »
Oj vad häftigt. Fina höns och underbar tant, sorgligt att läsa om getterna och korna bara.

Bie

• Norrbotten
« Svar #47 skrivet: 31 dec-12 kl 21:50 »
Helt otroligt att du hittade en gammal rest av allmogehöns här uppe! Grattis till fyndet. När tror du att det kommer att finnas Bjurholmshöns till salu? Lär väl ta ett tag när ni inte maskinkläcker ägg. Läste att det finns 3 flockar, ursprungsflocken hos dig och? Har du hunnit få några kycklingar själv? Frågorna ställda till Jonas.
En har det som en förtjänar!

skogsbonne

• Värmland
« Svar #48 skrivet: 01 jan-13 kl 18:42 »
Jag trodde det var den gammla tanten som hade ursprungs flocken men har jonas tagit över den?

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #49 skrivet: 01 jan-13 kl 20:11 »
Jag trodde det var den gammla tanten som hade ursprungs flocken men har jonas tagit över den?

Jag fick köpa loss en del av hennes vuxna hönor och tuppar i början på 2012, sen har jag fått köpa några fler vuxna djur under året som gått också. Men hon har kvar en del djur och förhoppningsvis kan jag få köpa loss fler djur i framtiden och på det sättet få fler genkombinationer framöver.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

skogsbonne

• Värmland
« Svar #50 skrivet: 01 jan-13 kl 20:33 »
ok men det kommer väll vara samma gener hela tiden eftersom det är samma grupp?

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #51 skrivet: 02 jan-13 kl 08:32 »
ok men det kommer väll vara samma gener hela tiden eftersom det är samma grupp?

Nej det är inte samma gener på alla djur i en flock. Eftersom det finns kvar höns och tuppar hos henne så har de säkert lite andra gener än de jag redan fått och då skulle det vara bra om man fick ut även de generna. Sen kan man ju bara tappa gener på vägen, alla gener som kommer finnas i den framtida genbanken finns ju i ursprungsdjuren. Därför är det viktigt att få fram så många ursprungsdjur som möjligt och från början även försöka sprida avkomma från dem så mycket som möjligt.
www.backforsgard.se

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #52 skrivet: 02 jan-13 kl 10:16 »
Sen kan man ju bara tappa gener på vägen

Om man inte räknar med mutationer...
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Bie

• Norrbotten
« Svar #53 skrivet: 02 jan-13 kl 15:11 »
Har det dykt upp några inavelsproblem på dom sen dom hittades. Det vore väl konstigt efter så lång tid utan nya djur om det inte fanns. Tur att det fanns 2 flockar även om den andra kom från samma flock i begynnelsen. Dom hade ju levt åtskilda i 50 år iaf.
En har det som en förtjänar!

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #54 skrivet: 02 jan-13 kl 17:10 »
Har det dykt upp några inavelsproblem på dom sen dom hittades. Det vore väl konstigt efter så lång tid utan nya djur om det inte fanns. Tur att det fanns 2 flockar även om den andra kom från samma flock i begynnelsen. Dom hade ju levt åtskilda i 50 år iaf.

Nej inga inavelsproblem har jag upptäckt. Äggen har bra befruktning, ingen kläckt kyckling har dött, de värper bra och tillväxten är bra. Inga sjukdomar heller under det år jag haft dem, men vi gissar att de kan vara känsliga mot sånt som de inte varit i kontakt med ännu. Vi vet ju tex inte om de har antikroppar mot marek, ILT osv.

Sen kan det ju alltid dyka upp problem senare, men eftersom de verkar friska nu efter minst 120 års inavel så borde det inte vara några större problem.
www.backforsgard.se

Aline

• Västerbotten
« Svar #55 skrivet: 02 jan-13 kl 18:23 »
Ja visst är fåglar mindre känsliga men det är ju precis som Jonas skriver ändå viktigt att få med så mycket gener som möjligt. Inte kanske för inaveln utan mer för att man ska kunna bevara bredden på djurflocken.

En fråga till Jonas: Du nämnde att du ibland besöker tanten med ursprungsdjuren. Är det så att det finns fler synliga variationer i den flocken än det du har i din egen  ??? Alltså benbefjädring kamfärg kamform benfärg fjäderfärger osv osv. De osynliga generna är såklart omöjligt att veta men de synliga skulle vara spännande att höra mer om :)
Bor med familj inne i skogen med höns katter och kor på ett litet lantbruk i Västerbotten.

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #56 skrivet: 03 jan-13 kl 07:37 »
Du nämnde att du ibland besöker tanten med ursprungsdjuren. Är det så att det finns fler synliga variationer i den flocken än det du har i din egen  ??? Alltså benbefjädring kamfärg kamform benfärg fjäderfärger osv osv. De osynliga generna är såklart omöjligt att veta men de synliga skulle vara spännande att höra mer om :)

Nej det är ungefär samma typ av variationer i flockarna förutom att hon har mindre färger som hon låtit komma fram.
« Senast ändrad: 03 jan-13 kl 11:10 av Sirpa »
www.backforsgard.se

hajens

• Skåne
« Svar #57 skrivet: 03 jan-13 kl 20:40 »
Nej det är ungefär samma typ av variationer i flockarna förutom att hon har mindre färger som hon låtit komma fram.

pytte, pyttesmå färger  ;D
Svensk gul anka, hedemorahöns och kopparmaran
http://billinge22.hemsida24.se/

Aline

• Västerbotten
« Svar #58 skrivet: 04 jan-13 kl 07:48 »

Ja men så bra då är det inga synliga gener som du inte fått ut ur besättningen än. Ingen som vet pass många olika gener det kan finnas i en besättning som varit sluten så länge? Är det så att alla nästan har identiska eller kan det skilja väldigt mycket?
Bor med familj inne i skogen med höns katter och kor på ett litet lantbruk i Västerbotten.

skogsbonne

• Värmland
« Svar #59 skrivet: 05 jan-13 kl 15:12 »
som bjurholmshönan har left på samma gård i 120 år utan nytt blod från nya tuppar

Dela detta:

* Inloggade just nu

498 gäster, 2 användare (1 dolda)
Tiiril

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser