Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Klen køkspanna?  (läst 2293 gånger)

Nina W

• Värmland
Klen køkspanna?
« skrivet: 18 dec-12 kl 01:51 »
Jag hyr ett hus sedan 1/4. Hon som hyr ut det till mig har bara ægt det i drygt ett år, och førra vintern var hon inte dær så mycket. Huset har en stor køkspanna, stor akumulatortank och element i alla rum. (tre rum o køk + førråd.) Æn om shunten ær heløppen, så blir inte vattnet varmare æn 43 då man eldar. Då det var -17 ute så blev det inte ens det! Då jag hade +15 i huset. Om akumulatortanken visar 40 på kvællen så ær den nede i 20 på morgonen. Ca 10 + i huset och før kallt vatten før en njutbar dusch!  Har man på elpatronen så blir vattnet 60 grader, men den ær en dyr elslukare. Rørmockaren har inte tid att komma på længe. Och grannen som sålde huset till hyresværden påstår att det inte var något problem då dom ægde det...
« Senast ändrad: 18 dec-12 kl 01:59 av Nina W »

kurt

SV: Klen køkspanna?
« Svar #1 skrivet: 18 dec-12 kl 04:23 »
Vet du vad det är för märke/modell på kökspannan? Oftast har man ju fler eldstäder som kompletterar kökspannan.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #2 skrivet: 18 dec-12 kl 08:48 »
Om pannan är i minsta laget så är det ju möjligt att det inte räcker att bara elda på kvällen utan det kan vara nödvändigt att hålla den igång nästan dygnet runt då det är riktigt kallt. Det är också lämpligt att shunta ner när man börjar elda så att man får upp panntemperaturen till sådär 80 °C så tidigt som möjligt och sedan inte släpper ut mer varmvatten till ackumulatortank och element än vad pannan kan ge.

Kolla att pannan är komplett så att det inte t ex saknas någon baffelplåt med påföljd att rökgaserna går rakt ut i skorstenen utan att hinna avge värmen på rätt sätt. Det är inte ovanligt att sådana saker sätts tillbaks på fel sätt eller inte alls efter sotning.

En annan möjlighet är om du eldar med för mycket luftöverskott så att det passerar en massa onödig kalluft genom eldstaden utöver den luft som behövs för förbränningen. Om det är en modern kökspanna så står det säkert en del goda råd om den saken i pannans instruktionsbok. Stort luftöverskott brukar man bara behöva ta till för att undvika tjära om man eldar ved som t ex är mycket fuktig eller innehåller mycket otrevliga tjärämnen (rötter, talltoppar, björkved med nävern kvar etc).

ca

« Svar #3 skrivet: 18 dec-12 kl 17:53 »
Väntar på svar på Kurts fråga om  pannmodell vilket kan ha betydelse för felavhjälpningen. Skulle det tex vara en panna med termostatreglering såsom Wamsler,Tirolia eller Lohberger måste man vara medveten om att pannans automatspjällreglering kommer att strypa ner brasans intensitet ju högre temperatur eldstaden får: Skulle pannan sedan eldas utan laddventil kommer returvattnet från tanken att kyla eldhärden såpass att rökgaserna inte kan antändas och 60% av vedenergin går till spillo utan att ens kråkorna blir nöjda. Veden har naturligtvis betydelse. Vatten brinner inte och för en van vedeldare hörs det när pannan brinner som det skall. När tankens temperatur i bottennärmar sig 40 grader är det dags att börja elda, oavsett om det händer en eller 2 ggr om dygnet. Istället för rörmokarn så kan det i första hand vara mer givande att invitera grannen för att få en lektion i vedeldning.

Nina W

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 28 dec-12 kl 18:19 »
Jag ær uppvæxt i ett hus med vedpanna och haft det i en del av de hus jag bott i under årens lopp, så inte behøver jag en lektion i eldning! Veden ær två år gammal bjørkved och alltså perfekt torr! Jag har nyss bytt tætningsrep eller vad det nu hette runt luckorna så nu drar det inte før mycket. Jag har testat att elda riktigt mycket flera gånger om dygnet men hur jag æn gør kommer tempen inte upp i mer æn på sin højd 45 grader. Termometern sitter høgt upp på akumulatortanken. Tyværr kommer jag inte ihåg vilket mærke det ær på pannan och jag ær borta nu. Instruktionhæftet fanns inte kvar. Mkt intressant det dær som du skrev om automat-reglering. Pannan har inte det, men min hyresværd hade låtit byta från vanlig shunt till en liten vit dosa på væggen... Har man elpatronen på så funkar den perfekt, står den på +10 så ær det + 10 inne också! Praktiskt då man ær borta. Men denna moj kanske stæller till det då man eldar med ved. Rørmockaren som ska komma ær samma kille som intstallerade systemet så jag vet inte om han førstår... Om han fattat så hade han væl antagligen gjort annorlunda. Men jag ska skriva ut det du sagt och visa det før honom.
« Senast ändrad: 28 dec-12 kl 18:21 av Nina W »

CaJo

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 28 dec-12 kl 19:16 »
Du nämner inte något om pumpen som laddar accu-tanken med varmvatten! Finns sådan? Märke? Är termostaten i den ok?  Storlek på accu-tanken?

Ahlman

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 29 dec-12 kl 12:15 »
Har du den inställningen att du kan allt utan att ens veta vilken kökspanna du har tycker jag synd om rörmokaren. :)

Det finns 2 utländska märken av kökspannor som fungerar någorlunda men gissar att föregående ägare låtit installera det billigaste skräp han kunde hitta innan han sålde.

Vikman

• Dalarna
« Svar #7 skrivet: 30 dec-12 kl 20:46 »

Hejsan
Har ett hus på ca 190 kvadrat och värmer med en kökspana mot en 500 liters tank, vilket funkar rätt ok, under 15 minus så lär man elda rejält både morgon och kväll.
Shunt automatik är förklastligt, jag har en manuel shunt, har du shunten fullt öppen får du elda ett par dyngn inan du fått upp tempen i hela systemet. Sen en sak till med schunt automatik är ju att den försöker hålla rumet varmt vilket gör att den tömmer värmen ur tanken fortare för den försöker hålla vattnet ut på konstant temp, vilket rrsulterar i att du blir fortare av med värmen i tanken och tar tid att få upp den igen.

Sen det du sak kolla är har du en separat sirk pump för laddning av tank från panna, är svaret ja så är då frågan vad styr den och fungerar styrningen, annars blir spispannan ett element när du inte eldar. Jag har 2 pumpar en för ladda tanken och en för elementvattnet och laddningspumpen går direkt på tanken och funkar inte styrningen så spolar den igenom tanken för sanbbt. Jag har det problemet att termostaten som styr ladpumpen sitter nära pannan och det blir lätt för varmt för den och då får man det fenomenet att pumpen slutar inte ladda utan fortsätter rörar runt vattnet och gör om pannan till ett element, och man tappar värmen fort i tanken.
Är en kile som vill leva nära naturen

Nina W

• Värmland
« Svar #8 skrivet: 01 jan-13 kl 01:24 »
Pannans mærke ær Tirolia. Vet inte hur mycket vatten som akumulatortanken rymmer, men den ær lika stor som ett stort kylskåp. 500 liter eller så. Jag har tænkt på att då jag har elpatronen på så blir pannan ganska varm att ta på, den blir som ett extra element.

Vikman

• Dalarna
« Svar #9 skrivet: 01 jan-13 kl 10:55 »
Pannans mærke ær Tirolia. Vet inte hur mycket vatten som akumulatortanken rymmer, men den ær lika stor som ett stort kylskåp. 500 liter eller så. Jag har tænkt på att då jag har elpatronen på så blir pannan ganska varm att ta på, den blir som ett extra element.
har du en eller 2 cirk pumpar till systemet?
Är en kile som vill leva nära naturen

Nina W

• Värmland
« Svar #10 skrivet: 03 jan-13 kl 16:33 »
Det ær en cirkulationspump som alltså anvænds vare sig jag anvænder ved eller el. Det ræcker eftersom huset inte ær særskilt stort. 3 rum och køk, ca 100 m2.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #11 skrivet: 03 jan-13 kl 17:46 »
Att systemet bara har en enda cirkulationspump innebär alltså rimligtvis att det är svårt att skilja på "pannkrets" och "radiatorkrets". Normalt brukar man, i system med ackumulatortank, vilja ha pannan och radiatorerna så att säga inkopplade var för sig till tanken med var sin cirkulationspump och shunten kopplad mellan tanken och radiatorerna, ofta även någon slags termostatstyrd ventil mellan panna och tank (ett känt varumärke på en sådan anordning är Laddomat). Med en sådan lösning slipper man förlora energi på att pannan hålls varm av vatten från tanken när man inte eldar.

Sitter elpatronerna i pannan, i ackumulatortanken eller är det en separat "elkassett"?
Har du möjlighet att göra en skiss av hur systemet är kopplat (vattenmässigt) och lägga upp den här?

Nina W

• Värmland
« Svar #12 skrivet: 04 jan-13 kl 00:00 »
Jag vet inte mer om systemet æn jag kan se med blotta øgat. Men en rørmockare som jobbar på samma firma som monterat det hela ska komma någon dag. Jag ska fråga honom om det finns en ritning kvar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

658 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser