Hejsan
Har ett hus på ca 190 kvadrat och värmer med en kökspana mot en 500 liters tank, vilket funkar rätt ok, under 15 minus så lär man elda rejält både morgon och kväll.
Shunt automatik är förklastligt, jag har en manuel shunt, har du shunten fullt öppen får du elda ett par dyngn inan du fått upp tempen i hela systemet. Sen en sak till med schunt automatik är ju att den försöker hålla rumet varmt vilket gör att den tömmer värmen ur tanken fortare för den försöker hålla vattnet ut på konstant temp, vilket rrsulterar i att du blir fortare av med värmen i tanken och tar tid att få upp den igen.
Sen det du sak kolla är har du en separat sirk pump för laddning av tank från panna, är svaret ja så är då frågan vad styr den och fungerar styrningen, annars blir spispannan ett element när du inte eldar. Jag har 2 pumpar en för ladda tanken och en för elementvattnet och laddningspumpen går direkt på tanken och funkar inte styrningen så spolar den igenom tanken för sanbbt. Jag har det problemet att termostaten som styr ladpumpen sitter nära pannan och det blir lätt för varmt för den och då får man det fenomenet att pumpen slutar inte ladda utan fortsätter rörar runt vattnet och gör om pannan till ett element, och man tappar värmen fort i tanken.