Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Måste mata de kläckta o värmelampan pajade!  (läst 1031 gånger)

Lijing

• Medeålders 3-barnsmamma med mat- odlintresse.
    • Västerbotten
Måste mata de kläckta o värmelampan pajade!
« skrivet: 16 dec-12 kl 20:08 »
2 vaktlar är kläckta o går nu på 1 dygn i kläckaren. Har gjort iordning en gammal undulatbur som de ska få gå i första tiden. När jag satte i kontakten till värmelampan gick glödlampan o jag har inte ngn fler! Fick rådet att använda en vanlig glödlampa men har bara led o lågenergi i huset (o blir det inte alldeles för ljust för dem?), så vad kan jag göra?

Räcker det med att lägga in en flaska med hett vatten inlindad i en handduk o byta ut den med jämna mellanrum? Kan få hem en ny glödlampa till imorgon em/kväll. De måste få mat o vatten nu o i kläckaren är det fortfarande alldeles för trångt för utfodring pga okläckta ägg.

Fråga 2: hur länge bör jag avvakta med de okläckta äggen efter att de första har kläckts?
Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning, the devil says "Oh crap, she´s up"!

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
SV: Måste mata de kläckta o värmelampan pajade!
« Svar #1 skrivet: 16 dec-12 kl 20:54 »
Låt de vara kvar i kläckaren, de klarar sig bra på äggulan i några dagar......

Mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #2 skrivet: 16 dec-12 kl 20:55 »
Jag skulle ha kvar de i kläckaren till måndag men ställa ner lite vatten och mat till de redan kläckta.
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

pyromanen

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 16 dec-12 kl 21:01 »
Skulle också ha kvar dom i kläckaren, men vänta med att mata. Om du ändå matar i kläckaren så var förskräckligt noga med hygienen och städa hela tiden och byta vatten stup i ett, för den fuktigvarma miljön i kläckaren är värsta bacillklimatet och det kan gå riktigt fort.

Lijing

• Medeålders 3-barnsmamma med mat- odlintresse.
    • Västerbotten
« Svar #4 skrivet: 16 dec-12 kl 22:18 »
Rymmer inte att mata dem i kläckaren. Har buntat in en bur med frottéhanddukar o ställt in den i bastun. Lagt in mat (kokt äggula), vatten i automat + en rejäl flaska med hett vatten inlindad i frottéhandduk. De var helt torra (1½ dygn i kläckaren) o full fart på.

Måste skaffa en annan, mer praktiskt kläckare!  ::)
Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning, the devil says "Oh crap, she´s up"!

Dela detta:

* Inloggade just nu

449 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser