Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kostnader  (läst 5619 gånger)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:kostnader
« Svar #20 skrivet: 12 jan-07 kl 10:46 »
Eftersom det var så bra "förr" för hästarna, inget modernt som täcken o annat tjasf, så antar jag du själv är tandlös o går i särk också..?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

lite_av_varje

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 12 jan-07 kl 10:47 »
Eftersom det var så bra "förr" för hästarna, inget modernt som täcken o annat tjasf, så antar jag du själv är tandlös o går i särk också..?

vet du vad ett konsumtionssamhälle är???? :o

lite_av_varje

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 12 jan-07 kl 10:49 »
Och till vintern får man räkna åtminstone dubbla mängden hö (dvs 4 kg) till en normalviktig shettis.
nja, nu är du inne på "bör" och "ska" man får väl ändå utgå från sin egen häst?

Frances

• Västergötland
« Svar #23 skrivet: 12 jan-07 kl 10:58 »
Vad menar du med det?
Jag bara undrar ifall det är bara djuren som ska drabbas av "förr i  tiden" ;D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Falin

• -
« Svar #24 skrivet: 12 jan-07 kl 11:45 »
nja, nu är du inne på "bör" och "ska" man får väl ändå utgå från sin egen häst?

Såvida det inte handlar om en minishettis är 2 kg hö alldeles för lite, med tanke på att 1,2 kg ts per 100 kg kroppsvikt är minimumrekommendationer. En normalviktig shettis väger runt 250 kg, och ts-halten i hö är 84%. Enkel matematik.....

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #25 skrivet: 12 jan-07 kl 12:20 »
Var snäll och håll er till ämnet utan att gå till personangrepp. Det är säkert många som vill ta del av era olika erfarenheter. Ämnet är "hett", men det är nog fler som lyssnar ifall man är vänlig.

Frances

• Västergötland
« Svar #26 skrivet: 12 jan-07 kl 12:34 »
Det är verkligen inte min mening att gå till personangrepp, ber om ursäkt om det uppfattas så.
Det jag syftar på är att det är lätt att tycka att djuren ska skötas som förr i tiden när man själv inte är beredd att leva efter samma normer.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
Re:Natrium.....
« Svar #27 skrivet: 13 jan-07 kl 23:48 »
nja, så ser inte jag på det.
jag ser det såhär:

hade dem saltstenar förr till sina hästar? svar nej.
avmaskade dem sina hästar förr? nej
dessa "prepararat" har någon fiffig person kommit på att vi hästfolk "behöver"
jag går iallfall på det gamla,hö och havre till hästarna, punkt slut.
alla dessa olika"mat" ger oxå  både korsförlamning och kolik, nä, tacka vet jag "förr"

Du borde ta till dig om vad Falin skriver ang. hömängden och även läsa på när det gäller "hur det var förr". Djuren slet många gånger ont, fick arbeta mycket för lite mat. Att ha hästar på lösdrift över vintern var det inte tal om, det fanns helt enkelt inte nog med mat för att de skulle få i sig nog för att hålla värmen. Därför stod de oftast inne hela vintern och var bara ute under arbete (vilket dock kunde räcka flera timmar i skogen). Korsförlamning skulle jag också tippa var vanligare förr när de i många fall gick i extremt hårt arbete och sedan fick stå någon dag med samma giva mat.
Att man ger hästar väl sammasatta foderstater är något som kommit på senare tid eftersom man fått möjlighet att analysera höet/hösilaget. Det är varje hästägares skyldighet att se till att hästen får i sig allt vad den behöver, ex.vis tillräckligt med grovfoder och salt......

Falin

• -
« Svar #28 skrivet: 15 jan-07 kl 14:40 »
Jag skulle också vilja tillägga att när det gäller shettisar som gärna lägger på hullet är det ofta missriktad välvilja att dra ner på grovfodret. Då får man istället proteinunderskott, som ger en bukig häst, vilket lätt kan tolkas som "tjock". (Framförallt på vintern, när magen gömmer sig under mycket päls.) Och så är man inne i en ond cirkel. Enda sättet att banta shettisar på är att motionera dem mera!

Min shettis har fått fri tillgång på ensilage sedan hon vandes av från stoet, dvs i tre år ungefär, och tvärtemot vad man kan tro är hon i alldeles lagom hull. Hon går också på bra bete på somrarna. Jag vet ju vad ensilaget innehåller, eftersom det är analyserat, med ett "kanonensilage" hade det tex inte fungerat.
« Senast ändrad: 15 jan-07 kl 14:40 av Falin »

trollet85

• Östergötland
« Svar #29 skrivet: 16 jan-07 kl 15:13 »
okey vi gör ett nytt försök.
vilka kostnader har man på en häst?
(rörliga, beroende på va man föredrar/vill ha o så)
Boxplats, spån, foder, försäkring o tillbehör
sen då?
hovslagare, "tandläkare", va e de mer?

Lina L

• Gotland
« Svar #30 skrivet: 18 jan-07 kl 08:16 »
Jag kan tala om jag har för kostnader för min häst, det är ju alltid något även om det är väldigt olika runt om i landet. Närmare Stockholm t ex kan priserna vara flera tusen kronor bara för att ha sin häst uppstallad. Jag bor på Gotland.

Min pålle, en 133cm hög Haflinger (kraftig arbetshästras) som jag både rider och kör, men inte tillräckligt mycket nu på vintern, betalar jag följande för:

Stallhyra inkl hö, halm och mineraler. 700 kronor Han får inga tillskott eftersom höet är av väldigt god kvalitet och pållen håller hullet bra.
Försäkring kostar 1200kr/år
Verkning och skoning(var 8 vecka ca), 480 kr kostade det senast då var det nya skor fram eftersom hn sliter så mycket på dem.
Vaccination 1ggn per år 400 kr
Veterinär brukar det bli 1 ggn om året, ca 1500 kr.
Avmaskning gör vi efter träckprov och det brukar bli 2 ggr/år. 150 kr ca kostar en spruta som räcker till 600kg häst.

Tidigare hade jag honom i ett stall 7km närmare stan och betalade 1500 kr månaden i stallhyra. Det är väldigt olika beroende på vad som ingår. Förutom allt ovanstående så kommer utrustning till samt kostnader för att ta sig till hästen, om man som jag inte har lyckan att bå på gård.

Dela detta:

* Inloggade just nu

493 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser