Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äggen dunstar... mystiken tätnar  (läst 1709 gånger)

The Poacher

• Uppland
Äggen dunstar... mystiken tätnar
« skrivet: 14 dec-12 kl 17:46 »
Jag har en höna  som ligger och ruvar. För  en vecka sedan är jag rätt säker på att hon hade tolv ägg. Idag när jag gick in så reste hon sig för första gången och det var bara åtta ägg kvar. Ett trasigt som jag tog bort så nu är det bara sju. Men det ägget har jag ju koll på.
Men vart har de andra äggen tagit vägen?
Är det så att hon äter upp dåliga/trasiga ägg själv? Då borde hon ha ätit fyra ägg på en vecka?!!! Kan det stämma?
Jag har en rejäl kant på redet och inget ligger på golvet.
« Senast ändrad: 20 dec-12 kl 14:14 av The Poacher »

The Poacher

• Uppland
SV: Äggen dunstar... mystiken tätnar...
« Svar #1 skrivet: 19 dec-12 kl 22:59 »
Jag blir galen! Nu kom jag ut i hönshuset, bara tre ägg kvar!!! :-\ :o :o :(
Jag har fyra kycklingar på ca sex veckor som har tagit den ruvande hönan som fostermor. De ligger inne hos henne hela dagarna, klättrar på henne, kryper in under henne. Hon är så snäll och låter dem hållas. Kan det vara de som trampar sönder äggen och så äter hönan upp dem?
Nu har jag satt ett galler för redet så nu är det bara hönan och de tre stackars äggen. Tur att jag lade in sex i kläckaren samtidigt som hon började ruva. Jag får smyga in dessa sex på dag 21 eller så, typ när första hålslaget kommer...

lena70

• Gäst
SV: Äggen dunstar...
« Svar #2 skrivet: 20 dec-12 kl 07:41 »
Tyvärr verkar det nog kanske vara så..Någon/några tar kanske av misstag sönder äggen, och någon/några äter upp dom..Vad hände när du satte dit gallret för redet?.Fick du ha dina tre ägg ifred?.Nu borde du se vem som är boven..Hönan eller kycklingarna..Hoppas det löser sig!! Och hoppas du fick ha dina återstående tre ägg ifred!.När beräknas kläck bli på dom äggen?.

Aline

• Västerbotten
« Svar #3 skrivet: 20 dec-12 kl 08:05 »
6 veckor kycklingarna är ju ganska stora så de kan nog he sönder några ägg  :( Och då äter kanske hönan upp det smaskiga.
Bor med familj inne i skogen med höns katter och kor på ett litet lantbruk i Västerbotten.

The Poacher

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 20 dec-12 kl 13:58 »
Kläckning är beräknat till 26, 27 december om jag minns rätt. Kalendern med anteckningarna ligger hemma.
Jo, sist jag kollade så hade hon fortfarande tre ägg. Men jag gillar inte att låsa in henne. Hon har visserligen lite vatten och mat där inne men jag skulle gärna låta henne gå ut och bajsa... men öppnar jag upp så kommer fyra Taliban-kycklingar och röjer  :(.
Tror jag försöker lyfta ut henne ur redet ikväll när jag kommer med maten och kollar både ägg och hur mycket hönsskit som ligger där inne. Jag kan ju handrensa om det behövs. Så får jag stoppa tillbaka henne innan jag går. Samt hålla koll på äggtrampar-Talibanerna så klart.

The Poacher

• Uppland
SV: Äggen dunstar... mystiken tätnar
« Svar #5 skrivet: 23 dec-12 kl 22:08 »
... och så var de bara två...  >:(

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
Sv: Äggen dunstar... mystiken tätnar
« Svar #6 skrivet: 23 dec-12 kl 22:19 »
Har du mycket råttor? Blev av med en hel kull ankägg en gång och det måste ha varit råttor. De försvann spårlöst ett efter ett...
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

Maria

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 28 dec-12 kl 14:56 »
Detta har vi också råkat ut för, vid två omgångar i somras! Och inte ett spår av vare sig äggskal eller innehåll fanns i hönshus eller hönsgård. Vi har nu köpt en webkamera som ska sättas upp i hönshuset när det blir dags för ruvning igen. Vi kanske kan få tjuven på bild....

The Poacher

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 31 dec-12 kl 14:52 »
Inga råttor alls hos oss. Lite möss/sorkar men aldrig sett några i hönshuset eller musbajs i hönshuset.
Lade in sex ytterligare ägg till hönan när jag fick första hålslaget på dessa sex ägg som jag hade i kläckaren. Till slut så blev det fyra kycklingar plus två döda kycklingar och två ägg med  sås och halvkyckling i  :P
Det är ju första gången hon ruvar och hon föddes på Valborg, så hon är bara åtta månader. Jag gissar att det var fyra av äggen i kläckaren som blev kycklingar och de som dog också kom från kläckaren men blev  kalla när hon inte låg på dem ordentligt.
De med sås i var väl hennes som hon inte riktigt tagit hand  om.
Nåväl, fyra små kycklingar är ju kul det  med. Hoppas de  överlever.
Jag har knuffat upp en kaninbur mot redet med öppningen vänd mot redet.  Så de kan då in i buren och röra på sig, där finns mat och vatten. Då kommer de andra hönsen  inte åt dem så de vår vara i fred ett par veckor och tuffa till sig  lite.

Dela detta:

* Inloggade just nu

594 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser