Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Familjecykel med hjälpmotor / lådcykel?  (läst 3485 gånger)

Mamma

Familjecykel med hjälpmotor / lådcykel?
« skrivet: 14 dec-12 kl 16:44 »
Nu vet jag inte om detta passar in här, men jag testar  :)

Eftersom jag ska separera och har tre barn i åldrar 1 1/5år, 3år och 8år så vill jag gå ner så mycket jag kan i kostnader, så jag tänkte att jag kanske köper en Familjecykel med hjälpmotor / lådcykel istället för bil under sommarhalvåret och möjligen en liten billig och billig i drift bil till vinterhalvåret.

Kan det funka?
Vad är nackdelar och vad är fördelar med sånt, vad tror ni själva?

fishyerik

• Uppland
SV: Familjecykel med hjälpmotor / lådcykel?
« Svar #1 skrivet: 14 dec-12 kl 17:23 »
Jag vet ensamstående som haft fler barn än så och cyklat året runt. Dom hade inte svårt att få barnen att flytta ut när de blev 18, om något av dom bodde kvar så länge  ;D

Det hela beror väl lite på avstånd och andra förutsättningar också. Är man bra på att planera är det väl inga större problem att cykla en bit med "last". Hjälpmotor gör det löjligt bekvämt att cykla i bra väder. I dåligt väder och med trötta, tjuriga barn är ingen utomhusvistelse trevlig. 

Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Mamma

« Svar #2 skrivet: 14 dec-12 kl 19:35 »
Jag vet ensamstående som haft fler barn än så och cyklat året runt. Dom hade inte svårt att få barnen att flytta ut när de blev 18, om något av dom bodde kvar så länge  ;D

Det hela beror väl lite på avstånd och andra förutsättningar också. Är man bra på att planera är det väl inga större problem att cykla en bit med "last". Hjälpmotor gör det löjligt bekvämt att cykla i bra väder. I dåligt väder och med trötta, tjuriga barn är ingen utomhusvistelse trevlig.

Jo, jag hade gärna cyklat året runt, problemet är jag nu ska bo på ute landet, vägen ditt mellan hemmet och barnens skolan är inte helt säkert att cykla på, halva vägen har ingen cykelbana och när det är vinter och snöväder är det jättesvårt även för bilden att köra där. Men det kanske beror på om jag kommer att stanna där, vi får väl se.

Med bil tar det oss ca 15min att köra till skolan, så kanske med bil skulle det väl ta ca 45min eller?

Huggorm

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 14 dec-12 kl 19:38 »
Med bil tar det oss ca 15min att köra till skolan, så kanske med bil skulle det väl ta ca 45min eller?
Menar du att det skulle ta 45 minuter att cykla? Jag tror det kommer ta mer än tredubbla tiden, om du inte är väldigt vältränad.

Mamma

« Svar #4 skrivet: 14 dec-12 kl 20:25 »
Menar du att det skulle ta 45 minuter att cykla? Jag tror det kommer ta mer än tredubbla tiden, om du inte är väldigt vältränad.

Jag har inte testat hur lång tid det tar att cykla på just den där vägen, men jag bara gissar  :)
Ja, så vältränad är jag inte, så kanske kan det ta mer tid att cykla, eller? Med tanken på lastet mm.

Xoot

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 14 dec-12 kl 20:44 »
Roligt..

Två likadana trådar som används flitigt, varför inte samla er i en och samma tråd? ;D

fishyerik

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 15 dec-12 kl 10:44 »
Tidsåtgång är väl inte så svårt att göra en grov bedömning på. Mät upp avståndet med någon online-tjänst och räkna med 15km/h om du inte har växlar, 18km/h med växlar utanför tät trafik om du inte har någon allvarlig sjukdom. Med elhjälpmotor får du ju hjälp att hålla 25km/h så utan tät trafik ska de inte vara några problem att komma upp i ett snitt mycket nära det. 

Första veckorna kan alternativen utan hjälpmotor gå lite långsammare om du har taskig kondis.

Det gäller naturligtvis att ha välpumpade däck och att cykla i rätt hastighet för utväxlingen eller välja utväxling efter hastighet.

Överhuvudtaget tjänar man mycket på att cykla på rätt sätt, de flesta jag ser som cyklar och inte är uppenbart cykelfanatiska har fel utväxling, för lågt däcktryck eller något annat som gör cyklandet onödigt besvärligt. 

Det finns en bok som heter "Cykla! Handbok för cyklister" av Bo Dellensten, ISBN 91-38-90401-2 den är från 1985 men den tar upp allt som kan vara bra att veta och tänka på och mer därtill, de tekniska innovationer som tillkommit sedan dess förändrar inte grundkonceptet, förutom att en elhjälpmotor kan göra det löjligt enkelt att komma upp i och hålla 25km/h, även med last.

Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #7 skrivet: 15 dec-12 kl 11:06 »
Men frej, din 8-åring har väl rätt till skolskjuts? Om det tar 15 minuter att åka dit med bil och vi räknar en snitthastighet på 60 km/h (rätt vanligt för pendlare på landet) har du alltså 15 km till skola/förskola, och det är ingen kommun jag känner till som kräver att lågstadiebarn ska cykla 15 km till skolan!
De mindre barnen får du förstås cykla med (om du nu inte ska behålla bilen iaf), men att ha 2 barn i en cykelkärra torde vara helt OK. Annars är ett alternativ att köpa en moppe och lösa det på något klurigt vis med barntransporten; flakmoped med bilbarnstolar säkert fästa på flaket eller kanske "vanlig" moppe med cykelkärra tillkopplad?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Huggorm

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 15 dec-12 kl 11:17 »
De mindre barnen får du förstås cykla med (om du nu inte ska behålla bilen iaf), men att ha 2 barn i en cykelkärra torde vara helt OK. Annars är ett alternativ att köpa en moppe och lösa det på något klurigt vis med barntransporten; flakmoped med bilbarnstolar säkert fästa på flaket eller kanske "vanlig" moppe med cykelkärra tillkopplad?
Jag misstänker att polisen skulle ha åsikter om att köra barn på moped på det viset, men jag vet inte säkert vad som gäller

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #9 skrivet: 15 dec-12 kl 14:48 »
Polisen ??? frej skriver ju att hen bor på landet ;D ...
Jag har i ärlighetens namn inte läst på huruvida  (:) (:) gillar att folk skjutsar omkring på barnen medelst fastsvetsad bilbarnstol på moppeflak (hjälm på barna, feståss), men det är väl tillåtet att skjutsa ett barn under 5 år på moppen, så länge barnet har hjälm och helst sitter i en typ cykelbarnsits?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

joel123

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 15 dec-12 kl 14:52 »
Polisen ??? frej skriver ju att hen bor på landet ;D ...
Jag har i ärlighetens namn inte läst på huruvida  (:) (:) gillar att folk skjutsar omkring på barnen medelst fastsvetsad bilbarnstol på moppeflak (hjälm på barna, feståss), men det är väl tillåtet att skjutsa ett barn under 5 år på moppen, så länge barnet har hjälm och helst sitter i en typ cykelbarnsits?

mopeden måste vara (orginal) bygd för att skjutsa med isåfall. tror dessutom det finns en minsta ålder gräns... får inte skjutsa hur små som helst på moped...

Dela detta:

* Inloggade just nu

558 gäster, 3 användare
chpe21, kretslopp, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser