Vilken årsmodell och vilken slags motorstyrsystem? Lyser motorelektronikvarningslampan? Dyker det upp några felkoder?
Att lambdavärdet blir för högt tyder ju på att bränsleblandningen blir för mager och att den inte klarar av att lambdareglera.
Den rätta lösningen vore att göra en "riktig" konvertering för att styrsystemet ska fungera bra vid körning på ren E85 - t ex montera ett s k piggybacksystem, byta till större spridare eller i nödfall (egentligen ej att rekommendera) höja bränsletrycket.
Som tillfällig nödlösning kan du prova att ställa tändningen senare och se om den då klarar mer bensin utan spikning. Många Opel från sent 80- och tidigt 90-tal har en s k oktanvalskontakt i motorrummet, man kan sätta en plugg på två olika sätt i ett kontaktdon för att anpassa tändförställningskurvan till olika oktantal. På en del modeller kan man välja mellan 91 och 95, på andra mellan 95 och 98. Se till att denna kontakt står ställd för det lägre oktantalet om du vill öka bensininblandningen utan spikning. Du kan också prova att koppla bort eventuell luftförvärmning (lossa/plugga den tunna slangen till vakuumdosan för förvärmningsspjället om den är vakuumstyrd).
Om motorn har EGR, så kolla att det systemet fungerar som det ska och inte lider av t ex igensotade kanaler, hopkärvad EGR-ventil eller att någon klåpare har kopplat bort det. EGR bidrar nämligen en hel del till att minska risken för spikningar, och det finns Oplar som spikar trots rätt oktantal, rätt tändinställning och "original"-kompression om EGR är ur funktion.