Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Barnevelder?  (läst 25731 gånger)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Barnevelder?
« Svar #20 skrivet: 25 mar-11 kl 19:51 »
Skillnaden mellan dubbel randtecknad som en Barnevelder har och den andra fjädern som är bandtecknad är att den bandtecknad fågeln inte har genen Ml (Melanotic, förstärker svart).

Dubbel randtecknad har den genetiska kombinationen eb/eb Pg/Pg Ml/Ml  (för att avla rent)
Bandtecknad  har den genetiska kombinationen eb/eb Pg/Pg ml+/ml+

Att du har fått en rapphönstecknad (gammalt namn på bandtecknad) höna gör att du kan utgå ifrån att tuppen och minst en höna i föräldragruppen är heterozygota för Ml dvs har genupsättningen eb/eb Pg/Pg Ml/ml+. Förmodligen har det korsats in någon annan färg tidigare och därför har vissa djur blivit heterozygota för Ml. Då Ml är  dominant med dubbedoseffekt bör det synas en viss skillnad i färgen på homozygota och heterozygota djur men det  är inte säkert att skillnaden i färg är så stor att man noterar den om man inte tittar noga. Jag har tyvärr ingen erfarenhet av dessa färger avelsmässigt så jag vet inte.

Din höna kommer med andra ord inte få rätt färg när hon blir äldre. Du får acceptera att du har en rapphönstecknad Barnevelder  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #21 skrivet: 26 mar-11 kl 22:15 »
...
Din höna kommer med andra ord inte få rätt färg när hon blir äldre. Du får acceptera att du har en rapphönstecknad Barnevelder  ;)

Nu har jag en rapphönstecknad Barnevelder!  ;)
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #22 skrivet: 30 mar-11 kl 16:17 »
Här är en fjäder från en brahmahöna (ljus kant längst ut) och från barneveldern (mörkt dun, rödbrun färg).
« Senast ändrad: 30 mar-11 kl 16:20 av Helena R »
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #23 skrivet: 22 jul-11 kl 11:58 »
Här har vi två barnewelder som jag är ganska säker på är åtminstone halvsyskon. Igår var första dagen jag vet säkert att båda värpt och det var stor skillnad. Den "tintade" ytan var mycket tunnare på ägget efter den ljusa hönan och därmed var det ljusare.

Förresten, vad kallas hennes färg?
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #24 skrivet: 16 mar-12 kl 08:08 »
Är intresserad av rasen och är lite nyfiken på hur färgerna kan se ut?  Har läst på wikipedia  vilka färger som förekommer men får inte riktigt upp en bild i huvudet hur dom ser ut?

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #25 skrivet: 16 mar-12 kl 10:42 »
Är intresserad av rasen och är lite nyfiken på hur färgerna kan se ut?  Har läst på wikipedia  vilka färger som förekommer men får inte riktigt upp en bild i huvudet hur dom ser ut?

http://www.google.se/search?q=barnevelder&hl=sv&client=firefox-a&hs=jSp&rls=org.mozilla:sv-SE:official&channel=np&prmd=imvns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=4QpjT5ODH-uK4gSsj7mqCA&ved=0CCUQsAQ&biw=1440&bih=738
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #26 skrivet: 16 mar-12 kl 11:02 »
Mycke trevliga å riktiga schnyggingar! Värper ganska hyfsat men inte så stora ägg, 60-65g. Den ljusa lägger ganska mörka ägg, det mörka ligger lixom utanpå och skrapas av om det faller på rent trä.

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #27 skrivet: 16 mar-12 kl 12:03 »
Den till höger är väldigt vacker!  Vad kallas den färgen?

Oj, inte så stora ägg? Ja tycker de låter ganska mycket? Våra rirägg väger ca 55g :)

Ulricaa

• -
« Svar #28 skrivet: 25 nov-12 kl 09:18 »
såg en bild på en barnevelder här på morgonen och blev nästan alldeles till mig....så underbara hönor! Nån här som har såna som kan berätta om dom???
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

JBF

• Småland
« Svar #29 skrivet: 25 nov-12 kl 10:07 »
Jag hade en grupp sådana för flera år sedan. Mycket trevliga höns! Värpte ju även väldigt snygga mörkbruna ägg. Snabbvuxna, bra värpare, inte så dyra i drift heller.

Jag sålde dock gruppen för X antal år sedan när jag gick över till Ölandshöns.
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Rob88

• I naturens fotspår
    • Skåne
« Svar #30 skrivet: 22 feb-13 kl 20:04 »
Har haft Barnevelder i några år nu, har dock haft fullständig oflyt med dem.
De är förmodligen iaf topp 3 i den snyggaste rasen jag någonsin sett/haft. Får du en tupp som jag hade som är reslig och inte så rund samt snygg och rastypisk har du med säkerhet alla hönsrasers snyggaste tupp. Magnifik ras och riktigt snygga tuppar är fantastiskt vackra men tyvärr svårt att få tag på.

Hade även den färgen den diskuteras här om. Det är den vanligaste färgen och heter svart dubbelkanttecknad. Den färgen har även en gen som ibland går igenom och kycklingarna blir rapphönsfärgade.

Rasen kommer ursprungligen från Holland och man fick fram rasen med hjälp utav framförallt Brahma och cochin men även och detta är en skräll Malay.
Ruvlusten är vill jag säga väldigt olika, haft ett flertal hönor som aldrig ruvat men däremot ett par som ruvat 2-3 ggr per år.
De värper inte jättebra vilket man kan förstå med raserna som korsats och det är väldigt olika mellan individerna men mellan 150-190 ägg om året. Däremot har jag aldrig haft ett ägg över 60 gram utan de jag fått under mina år har varit 55-58.
Förr värpte Barneveldern brunare ägg än vår kära Maran men med åren så inriktade sig Barnevelder-uppfödarna sig mer på utseendet och lät äggfärgen vara en bisak vilket var tvärtom med Maranen. Vill dock säga att äggen fortfarande är bruna men inte som de var på 50-talet enligt folk jag pratat med.
De är väldigt lugna utav sig om man ger dem tid och äter mer än gärna ur handen.

Tyvärr har jag beslutat mig för att lägga Barnevelder-karriären bakom mig. Har bara en höna kvar men jag har haft mer otur med denna ras än med någon annan. Hönor som bara trillat ner från pinnen och dött, hundar och rävar som haft sitt roliga.
Vill däremot inte hindra någon från att satsa på rasen för de är som sagt väldigt fina och ännu trevligare. Tyvärr och det är ett stort tyvärr får man leta land och rike runt för att hitta uppfödare. Finns tyvärr inte för många utav dem. Man kan förvisso köpa ägg direkt från Tyskland där rasen är mer populär!
Brahma, maran, isbar och finullsfår

polly

• -
« Svar #31 skrivet: 23 feb-13 kl 17:34 »
Håller med föregående talare.
En jättefin och vacker ras. Värper fullt tillräckligt antal ägg tycker jag men äggfärgen och storleken borde varit bättre
och även storleken på själva djuren borde varit bättre.
Har en teori om en ganska inavlad ras. Hade dem i 10 år och insåg att närhelst man försökte skaffa nytt blod så stammade de från samma djur..
Korsade tuppen med leghornhönor och fick jättevackra individer som värpte ägg på 75 g, ljusbruna.
Så är man intresserad av själva storleken på ägg kan det vara en bra idé.
backstugesittare i nordostskåne, har höns, katt, tax, häst & sambo..samt möss i väggarna.

Sirpa

• -
« Svar #32 skrivet: 26 feb-13 kl 22:23 »
Den ljusa lägger ganska mörka ägg, det mörka ligger lixom utanpå och skrapas av om det faller på rent trä

Din ljusa är väldigt lik en splash Wyandotte? (bilden här)
« Senast ändrad: 02 mar-13 kl 10:29 av Sirpa »
Höns och Liljor i min trädgård.

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #33 skrivet: 01 mar-13 kl 19:29 »
det finns spättad, blå och svart dubbelrandtacknad (eller vad de hette) bland annat på barnevelder.
Min granne har blå och svart tecknade.
Spättad är inte godkänd färg på dem
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #34 skrivet: 01 mar-13 kl 20:35 »
Är inte den ljusa en splash Wyandotte?
Nej det ska va barnevelder båda två, syskon t o m. Är väldigt lika på alla sätt, ägg-färg, -form och -glans, hönornas storlek och kroppshållning........ Det är bara färgen som är olika.

Å så är de mycket mindre än wyandotte. Iaf en RIKTIG wyandott. Sen är det ju inte alla som riktigt vet vad de har för höns, så osvuret är bäst...........  ::)
« Senast ändrad: 02 mar-13 kl 09:59 av TiB »

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #35 skrivet: 01 mar-13 kl 23:51 »
Intressant jag trodde att Banevelder bara fanns i dessa färger  ???
http://www.sv-barnevelder.de/?seite=musterbeschreibung

(klicka på bilderna så blir dom större)
« Senast ändrad: 04 mar-13 kl 16:11 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
« Svar #36 skrivet: 02 mar-13 kl 09:24 »
Vad jag vet så finns blåtacknade och svarttecknade i sverige, kan finnas någon mer, min granne ska ta och korsa blåtecknad x blåtecknad för att ha några spättade sen

melongurka

• Västergötland
« Svar #37 skrivet: 02 mar-13 kl 09:32 »
Är Barnevelder ovanlig i Sverige eller är det bara i gamla Skaraborg de inte finns. Jag skulle vara intresserad av denna ras vid min hönsuppstart till sommaren men finns de överhuvudtaget att få tag i i mitt närområde ?

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
« Svar #38 skrivet: 02 mar-13 kl 20:05 »
Är Barnevelder ovanlig i Sverige eller är det bara i gamla Skaraborg de inte finns. Jag skulle vara intresserad av denna ras vid min hönsuppstart till sommaren men finns de överhuvudtaget att få tag i i mitt närområde ?

Vad jag vet så är de väldigt ovanliga...
de som vill kan PMa mig ifall ni är intresserade av ägg så ska jag säga till grannen ;)

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #39 skrivet: 02 mar-13 kl 21:10 »

Tror inte jag sett några andra än de två vi har här.

Dela detta:

* Inloggade just nu

592 gäster, 2 användare
ärt, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser