Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Krokiga bröstben?  (läst 2321 gånger)

sparxxx

• Värmland
Krokiga bröstben?
« skrivet: 09 dec-12 kl 22:54 »
Jag sökte lite men hittade bara trådar från början av 2000talet och tänkte att de kanske var lite väl oaktuella...

Hur som helst så har jag slaktat ett 10-tal ungtuppar under veckan, både olika renrasiga och blandraser. Flera av dessa hade väldigt krokiga bröstben, och såhär när jag tänker efter så var det nog bara tuppar av samma ras som faktiskt såg ut så.

Vad beror detta på? Kan det vara bristfällig mat eller är det bara arvsanlagen som spelar in?

Jag har aldrig sett detta förut alls, och jag tycker det är lite märkligt för det är bannemig finhöns också.

tinna.m

• Skåne
SV: Krokiga bröstben?
« Svar #1 skrivet: 09 dec-12 kl 22:59 »
För klen sittpinne lär skulla ge det fenomenet. Byt till 2"-pinne.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

FM

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 09 dec-12 kl 23:00 »
Suttigt på en smal sittpinne under uppväxt? Om du kollar trådar om sittpinnar så kommer disskutionen upp om krokiga bröstben. Tunga raser är nog hårdare drabbade. Här sitter oftast inte kycklingarna på några pinnar förrän dom är rätt vuxna. Vuna hönsen har breda pinnar i form av avfasde reglar + lite anat plank...

:)
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

sparxxx

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 12 dec-12 kl 20:37 »
Kan det va så enkelt alltså?
Nu tycker ju jag inte att jag har så smala sittpinnar, men det är väl så kanske att tyngre raser = tjockare sittpinnar? Logiskt egentligen.

Tack!

TouchOfRed

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 13 dec-12 kl 09:35 »
Ja, pga. att skelettet hos växande djur innehåller mycket brosk och är därför mer mjukt och "formbart". Höns vilar med bröstbenet mot pinnen när de sitter på den och därför har speciellt tunga raser på för smal sittpinne en tendens att få deformerade bröstben pga trycket mot pinnen.
Så om du har en stor ras kan de deformerade bröstbenen bero på pinnens bredd. T.ex. så har mina brahmor en naturgren som är ca 10-15 cm bred (olika tjock på olika ställen). :)
Har 2 katter och föder upp guld svartbandad och guld blåbandad  stor Brahma.

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #5 skrivet: 22 dec-12 kl 02:22 »
Kan det va så enkelt alltså?
Nu tycker ju jag inte att jag har så smala sittpinnar, men det är väl så kanske att tyngre raser = tjockare sittpinnar? Logiskt egentligen.

Tack!

För höns rekommenderas det tjockare sittpinnar än vad iaf jag tycker borde behövas, rent intuitivt. 6-8 cm i diameter rekommenderar man för mindre raser, medan jag har läst att det för de största raserna är bättre med 10-15 cm breda reglar, som TouchofRed beskriver.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

skogsbonne

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 22 dec-12 kl 08:50 »
men om man har 10-15 så kan dom ju inte nypa fast sig som dom gör i naturen

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #7 skrivet: 22 dec-12 kl 12:48 »
men om man har 10-15 så kan dom ju inte nypa fast sig som dom gör i naturen

Höns håller sig inte kvar på pinnen genom att nypa sig fast, utan genom att balansera på bröstbenet.

I naturen blir dessutom aldrig höns så stora som t ex Brahmor.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

skogsbonne

• Värmland
« Svar #8 skrivet: 22 dec-12 kl 17:57 »
så man har avlat fram brahmor?

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #9 skrivet: 23 dec-12 kl 01:19 »
så man har avlat fram brahmor?

Ja?  :P

skogsbonne

• Värmland
« Svar #10 skrivet: 23 dec-12 kl 09:46 »
ok men dom har iaf inte så stora pinnar i naturen

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #11 skrivet: 23 dec-12 kl 10:35 »
ok men dom har iaf inte så stora pinnar i naturen
??? ??? I naturen finns väl grenar i alla storlekar, och de större tenderar att välja grövre pinnar/grenar, troligen för att de sitter bättre och bekvämare på dem. Mina unghöns flyger ofta högt upp i träden och sitter på grova grenar. De kan sitta 8 meter upp i en stor lind, grenarna är minst 10-15 cm i diameter.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #12 skrivet: 23 dec-12 kl 11:36 »
Plus att vissa höns föredrar att sova på golvet eller i redena.

Dela detta:

* Inloggade just nu

551 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser