Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur kan det vara lönsamt att hålla alpacka-djur?  (läst 9479 gånger)

olivia.k

• Jämtland
Hur kan det vara lönsamt att hålla alpacka-djur?
« skrivet: 09 dec-12 kl 15:17 »
Hej.
Skulle gärna köpa mig några alpackor men undrar hur ni tror att de får det att gå ihop?

Tror ni att enda lönsamheten består i att sälja sina djur och bedriva avel?

Färdigt ullgarn av alpacka-ull kan du köpa i garnbutiken för 600kr/kg. Köper du direkt från garnstudio (grossisten) kostar det 270-380kr /kg beroende på om du har garnbutik el är designer/skola.

En alpacka ger 1-2,5kg ull per år samt kostar minst 20 tusen i inköp. Ullen kränger de för runt 600kr/kg otvättat/okardad och för 2000kr/kg för spunnet garn. Inkomsten från ditt djur blir alltså inte mer än en tusenlapp per år brutto, och de lär ha utgifter också, inte minst i form av mat.

Hur får de detta att gå ihop? Är att hålla alpackor bara en väldigt dyr hobby?

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
SV: Hur kan det vara lönsamt att hålla alpacka-djur?
« Svar #1 skrivet: 09 dec-12 kl 15:42 »
Ja alpackor är en dyr hobby. Den som började med dem först och tog täten, skapade sig ett namn på marknaden har nog kunnat kamma hem en slant. Vi andra får ha dem som hobby djur. Jag har två bekanta med alpackor. En har tre stycken, en har några fler + liten uppfödning och nej det går inte runt. De båda har djuren för att de är spännande, lätt exotiska, håller efter marken samt ger en fantastisk ull.

Handspinner du alpackaullen själv så kan du ta ett högre pris för ett lite lyxigare garn men det är ingenting man lever på...

Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

olivia.k

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 09 dec-12 kl 21:29 »
Ok, tack det var som jag trodde då, att det inte går runt.
Vet du om dina bekanta tar in djuren på natten? Inte skulle jag tordas ha så dyra djur ute pga stöldrisken och rovdjursangrepp.

Jag har bara klappat alpackor på zoo och man blir ju väldigt sugen på att skaffa egna, synd att de är så dyra.

amillacan

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 09 dec-12 kl 21:38 »
Det finns några i skåne som har vandring med alpackor. DEt går säkert att få in en slant på det oxå.
Lever livet på landet på en 1800-tals skånegård i behov av renovering. Händig sambo och barn finnes. Odlar grönsaker. Finns Dansksvenska gårdshunar, Åsbohöns och katter.

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #4 skrivet: 10 dec-12 kl 09:08 »
Ok, tack det var som jag trodde då, att det inte går runt.
Vet du om dina bekanta tar in djuren på natten? Inte skulle jag tordas ha så dyra djur ute pga stöldrisken och rovdjursangrepp.

Jag har bara klappat alpackor på zoo och man blir ju väldigt sugen på att skaffa egna, synd att de är så dyra.

Båda har sina djur ute på natten med tillgång till vindskydd. De står bara på stall vintertid + att de har en mindre vinterhage då. Priset på alpackor har sjunkit. I dag så kan man köpa en valack för 10.000 och om man har tur ett sto för 15.000. Men då är det ingen toppkvalitet på det stoet. Ju bättre ull/färg ju dyrare djur. I USA finns det djur som säljs för dryga halv miljonen...

Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

Dela detta:

* Inloggade just nu

595 gäster, 3 användare (1 dolda)
arlinet, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser