Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lätt förvirrad, vilket foder (koncentrat) till mina hedemorahöns?  (läst 6994 gånger)

Dentaku

• Dalarna
Det börjar bli dags att köpa nytt foder till mina hedemoringar, som dessutom precis kommit igång med värpningen.  :D

Eftersom Lantmännen bytt namn på sina foder så är jag totalförvirrad och skulle behöva lite hjälp; det här är vad jag är ute efter:

Pellets(inte krossade)
Ska blandas med säd, alltså kompletteringsfoder
Jag har en säck snäckskal hemma så det är inte nödvändigt att fodret innehåller det

Utöver färdigfoder och säd(hittills har det blivit vete och lite havre) så får hönsen vegetariska hushållsrester; t ex grönsaker ris, pasta och lite bröd, groddade gula ärtor, torkade vinbär, torkade nässlor, konserverad majs och en näve solrosfrön då och då.

Någon kunnig som vill ge mig tips på vad som skulle passa? Vet inte om jag kan få tag på något annat märke än Lantmännens.
Hedemorahöns med genbank, korthårig collie och cornish rex

Nice

• Uppland
J :)ag ger mina höns värpkoncentrat blandat med havre,korn och vete.
Bor på en gård med sambo,2 border collies,får,katter och höns

Dentaku

• Dalarna
J :)ag ger mina höns värpkoncentrat blandat med havre,korn och vete.

Vilket märke är det du ger?

Nice

• Uppland
Granngårdens, Lantmännens Prix  :)
« Senast ändrad: 01 mar-13 kl 10:22 av Sirpa »
Bor på en gård med sambo,2 border collies,får,katter och höns

Dentaku

• Dalarna
Och nu blev jag plötsligt ännu mer förvirrad.  ;) Fler bud? Gärna motiveringar till varför jag ska använda respektive foder också!

Dentaku

• Dalarna
granngårdens picka till värphönsen

När jag kollar på Lantmännens info så verkar Picka vara ett helfoder som inte ska blandas med spannmål?

skogsbonne

• Värmland
ok då var det fel det ska vara det vanliga värp pk eller va det hette förr. det ska iaf blandas hälften hälften

skogsbonne

• Värmland
det billigaste är ju om man kan köpa spannmål hos en bondee för typ 2 kr kilot och sedan hälften värpfoder. det blir mycket billigare än att köpa färdigt foder

Dentaku

• Dalarna
Tack alla, det har klarnat lite. Prix får det bli. Jag vill gärna ge kompletteringsfoder för att vara säker på att hönsen får i sig det de ska, inte minst nu under vinter när de dessutom börjat värpa. Vad gäller priset så känner jag ingen bonde och så har jag för närvarande bara 4 höns + tupp, så det blir ändå ingen betungande kostnad för foder.  :)

Mrs F

• Värmland
http://www.lantmannenlantbruk.se/aciro/bilddb/objektvisa.asp?idnr=cbAbIQDhFZjLd6xd2XKHFk7hlhe4JZUaUGAXCdIdTJ8EshmSVHSt9N7JGN5T

Nu blev jag också förvirrad efter att ha sett ovanstående länk...Jag ger mina Plym i tron om att det var detsamma som Allfoder?? Hur som helst så går jag i tankarna om jag ska köra med värpfoder eller ej (alltså Picka/Picka guld). Stämmer det att om man en gång har börjat med värpfoder så värper hönsen ej på vanligt foder sen?

S00L

• Norrtäljebo med Hedemorahöns och svensklantras get
    • Uppland
O jag ger mina hedemora-kompisar helt säd (fri tillgång)o en hink med matrester per dag (kött,pasta,potatis,fisk o grönt i salig blandning). Varför ger ni dem värpfoder?

skogsbonne

• Värmland
så dom ska värpa? lantraser behöver inte värpfoder för det fanns det inte förr i tiden men dom mer avlade hönsen behöver mer protein

flindra

• -
Håller på att testa lite, och jag tycker nog de värper bättre på värpfoder. Tänker mig att jag kommer ge värpfoder och hel säd under vintern när det blir knapert med utevistelse. Sedan på sommaren när det blir kycklingar och det går att vara ute och käkar dyngbaggar och annat smaskigt så ska de få allfoder (som heter nåt annat nu?!) och hel säd.

Lycka

• Ångermanland
Hedemora ska inte ha värpfoder.
lantraser ska absolut inte ha värp, det får de ge som har värphybrider.

det som kallades ALLFODER innan är det bästa med
snäckskal vid sidan om.
Ger även korbkross och lite helvete på sidan om.
4 hönor levererar 7 ägg varannan dag ca.
Hedemorahöns

flindra

• -
och lite helvete på sidan om

Kan läsas på många sätt det där helvetet. ;-)

Det beror ju lite på också vad för slags matrester man kan erbjuda. Vi har det väldigt knapert med matrester. En del som ger värpfoder till sina lantraser tycker att det inte spelar någon roll om de får värpfoder eftersom hönan äter mindre mängd än en mer högvärpande höna. Mina får välja vad de vill äta mest av, värpfodret är mest nödproviant.

Jag tycker det är väldigt synd att det inte finns ekologiskt Allfoder! Eller finns det kanske?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
Nja, förr fick man ge hönsen animalierester, och gjorde nog det med, i de flesta fall. Det får man inte nu.

Och höns som värper behöver få i sig vissa essentiella aminosyror. Är det varmt ute och de har väldigt stora ytor att röra sig på, så kan de få det från småkryp och annat som de hittar själv. Har man unghöns som värper på vintern finns det risk att de får brist på dessa aminosyror om de bara får helsäd eller allfoder. Då kommer de att värpa mindre pga näringsbrist, vilket i min värld inte är särskilt snällt mot hönan.

Om man ger dem värpkoncentrat i en behållare och helsäd i en annan, så kan de själva sätta samman sitt foder efter sina individuella behov. Vill man inte ge färdigfoder kan man blanda sitt eget proteinfoder, det finns trådar med förslag på sammansättning sedan tidigare.

Det är absolut inte bara värphybrider som behöver få i sig rätt aminosyror, det gäller för precis alla höns, oavsett ras.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

karsan

• Södermanland
Det är minimal skillnad mellan Plym (allfoder) och Picka (värp) när de gäller de viktiga aminosyrorna lysin (Plym 7,4 g; Picka 7,5 g) och metionin (Plym 4,0 g; Picka 3,9 g).  Mängden aminosyror räknat per kg.

Picka har mer kalcium,  39 g, än Plym 13 g, per kg - det är den stora skillnaden efter de innehållsdeklarationer  jag sett. Viss skillnad i fett också: Picka 47 g; Plym 35 g.  Om fodrena inte har några hemliga ingredienser som gör skillnad så lär det inte spela någon roll för värphönsens värpning om de får värpfoder eller allfoder plus snäckskal och lite fett - solrosfrö t.ex.  Lite roligare är de kanske för dem ändå att få flera olika saker att picka i. 

Det var förresten en stor överraskning för mig att Picka hade mer fett -  det brukar aldrig nämnas när foderinnehåll diskuteras.  Men det var inte svårt att mejla till Granngården och be om innehållsdeklarationerna.

Rise

• Jämtland
    • Petrussiverts
Mina hedemoror har fått korn och havre från en bonde sedan jag köpte dem i höstas. De är inte så förtjusta i helt korn utan bara det krossade. De äter mest havre. Nu har jag köpt fågel multi från svenskt foder också, det ser ut som pellets. De verkar inte alls gilla det. Fick i alla fall mitt första ägg i tisdags och det andra idag.  :D jag har två hönor och här är det mörkt och kallt.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
När man ger foderrekommendationer kan man ju inte utgå från en tillverkare. Det finns flera olika fodermärken i Sverige. Personligen anser jag att Lantmännen/Granngården är dyra och har dålig service, så jag undviker dem.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

496 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser