Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  silikonform??  (läst 14267 gånger)

koko

• Gäst
silikonform??
« skrivet: 10 jan-07 kl 12:06 »
Har flyttat ämnet eftersom det inte kom något svar, kanske ni som bakar mycket har åsikt/vet något?:
Jag har börjat samla på mej evighets-plåtpapper och bra bakformar i teflon, hittade då även en mycket billig silikonform för muffins. Hela saken gjorde mej fundersam, hur kan detta hålla för sådan värme, alltså 200-250 grader??
Nervöst stod jag just utanför ugnsluckan o väntade på bullarna som gräddades i sagda form, och en lite mysko "plast-lukt" spred sig faktiskt, men formen klarade sig. Undrar om några skadliga ämnen kan komma ut ur silikonet vid värme??? Borde man värmt upp "bränt in" formen innan användning? Nån som har erfarenhet eller bara vet??

Styvmorsviol

• Uppland
Re:silikonform??
« Svar #1 skrivet: 10 jan-07 kl 18:28 »
Har använt min silikonform flera gånger nu, med bra resultat. Jag har varken kännt någon lukt eller ens reflekterat över om den fäller mer skadliga ämnen än andra material, som teflon.

Tycker den är bra, då det inte bränner vid!

Det finns nog varierande kvalitet på silikonformar, precis som allt annat.

Marieberg

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 10 jan-07 kl 20:53 »

Jag har aldrig använt mig av silikonformar, men har varit & fingrat på dem i affärerna.
Silikon är ingen plastsort, även om det känns lite plastigt. Silikon består av långa kedjor kisel och syre (kisel har den kemiska förkortningen Si).
Jag tror inte att det vore möjligt att sälja silikonformar om de hade en låg smältpunkt; smältpunkten för kisel ligger runt 1400 grader, hur hög den är för silikon vet jag inte.

Sia

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 14 jan-07 kl 19:48 »
Jag är störtförälskad i min tupperwear form, men har märkt att baket blir bättre andra gången än när formen är helt ny, den måste lixom fettas in först.
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

koko

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 05 feb-07 kl 22:45 »
When in doubt, fråga på alternativ.nu, där finns alltid råd!! Tack! ;D

Lycka

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 06 jun-07 kl 08:20 »
Nu har jag inhandlat en sockerkaksform'
ska prov den idag och fira svenska flaggan ;D
Hedemorahöns

koko

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 06 jun-07 kl 14:30 »
Glöm inte att göra färgad florsockerglasyr i blått och gult! ;D

Bissa

« Svar #7 skrivet: 17 jun-07 kl 23:37 »
Jag har köpt mina silikonfomar på verner och verner och de skulle härdas en gång i ugn innan första användning. De är verkligen hur bra somhelst men blir liksom lite kladdiga ::)
« Senast ändrad: 17 jun-07 kl 23:38 av Bissa »

Marieberg

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 21 jun-07 kl 08:38 »
På tal om silikonformar; bakformar i silikon lär det dröja innan jag köper (vill ha alla arbetsredskap i köket i trä & metall).

Jag har dock inhandlat några silikon-isformar eftersom de ofta har så roliga former. Jag tycker att dessa formar är helt värdelösa om man ska hämta ut en eller annan isbit. De funkar enbart om man låter den stå & tina upp i ett par minuter, men då tinar alla isbitar.

Förstår ni vitsen med detta?

Tacka vet jag gamla hederliga hårdplast-iskuber.

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #9 skrivet: 21 jun-07 kl 12:45 »
Ett litet stickspår: Dom däringa islådorna av silikon, tål dom värmen av smält choklad, tro?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Marieberg

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 21 jun-07 kl 13:07 »
Ett litet stickspår: Dom däringa islådorna av silikon, tål dom värmen av smält choklad, tro?

Det är ju helt klart värt ett försök!

koko

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 30 jun-07 kl 08:48 »
Ja, det tror jag för härmed tänkte jag tipsa om ett superbra användningsområde för dessa formar som jag hittade i går kväll når sötsuget slog till: Jag gör en snabbkola med nötter och frön som kallas djungelgodis (mycket enkelt recept) och hällde denna varma smet i muffinsformar av silikon. Detta får svalna i kylen innan man kan skära upp. På detta vis får man 6 st "puckar" som man hur lätt som helt får upp och kan dela i tårtbitar! Mycket bättre än en metallform!! Tjoho!

Moumolia

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 19 aug-07 kl 04:25 »
http://www.bakers.se/

har allt för hemmabagaren om man gillar silikon eller ej ;)

klicka på "hem" så kommer man för privatperson beställningssidan

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #13 skrivet: 20 aug-07 kl 08:35 »
Ska passa på att slå ett slag för bullpensel i silikon också. Utmärkt redskap!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Dela detta:

* Inloggade just nu

609 gäster, 1 användare
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser