Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  skicka gamla tackor till slakt?  (läst 4691 gånger)

Lönshult

  • Inlägg: 110
  • Droppen urholkar stenen.
    • Småland
skicka gamla tackor till slakt?
« skrivet: 05 dec-12 kl 12:10 »
Ett par snabba frågor - har någon skickat gamla tackor till slakt nyligen? Tar slakterier mot dessa slags djur, får man något betalt? Jag har surfat runt, men ser bara noteringar om lamm. Vi hade tänkt att antingen skänka bort dem (än så länge inget intresse), eller avliva dem. Vi har aldrig använt oss av slakteri förut och kan inget om den branschen. Vi har bara slaktat lamm hemma till eget bruk. Men tackorna kommer vi inte att äta, så det är inte aktuellt. Det rör sig om 5-6 st texel/finull, cirka 6 år gamla.
Vi har en liten gård i sydvästra Småland. Här bor 30-talet tackor av blandat ursprung, ett 20-tal dito höns, två kattor, en hund och ett antal människor.

Gullregn

  • Gäst
SV: skicka gamla tackor till slakt?
« Svar #1 skrivet: 05 dec-12 kl 12:40 »
Om ni slaktat lamm hemma,,varför inte slakta tackorna hemma?
Varför inte äta tackorna?
Långkok o grytor o korv.
Eller som hundmat.

mazze

  • Inlägg: 672
    • Småland
    • Komålen
SV: skicka gamla tackor till slakt?
« Svar #2 skrivet: 05 dec-12 kl 12:56 »
Jag skickade till knorrevången och fick i snitt 500 kr för dom.
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: skicka gamla tackor till slakt?
« Svar #3 skrivet: 05 dec-12 kl 13:56 »
Jag har skickat mina till Scan. Får 150:- till 250:- för dom.
Var ute på restaurang nyligen och köpte ett lammspett - det var inget lamm, det var en gammal tacka!! ;D

En gång skickade jag en tacka och fick  minus 26:- för henne. Jag ringde och frågade om jag nu var skyldig dom pengar, men de sa att de hade en fond som gick in och ersatte dom :o Det var säkert en sån tacka jag åt!!! ;D >:D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

pettson

  • Inlägg: 130
  • Månskensbonde som gärna vill ha mer tid hemma
    • Skåne
    • www.bodilsbod.se
SV: skicka gamla tackor till slakt?
« Svar #4 skrivet: 05 dec-12 kl 14:17 »
Vi slaktar våra tackor och lämnar in stek, bog, rygg, sadel & hals till varmrökning. Med rätt rökning blir köttet fantastiskt gott! Vi har flera kunder som säger att det är det godaste kött de ätit!
Bor i en glänta i skogen med fru, barn, gotlandsfår, leicesterfår, gökfärgade maranhöns, isbar, blommehöns, pärlhöns & katter.
Meningen med livet är inte vad Du gör för Dig själv. Meningen med livet är vad Du gör för andra!

Ingrid68

  • Inlägg: 232
    • -
SV: skicka gamla tackor till slakt?
« Svar #5 skrivet: 05 dec-12 kl 14:26 »
Ni som slaktar och äter äldre tackor. Har ni även renrasiga texel, dorset, suffolk eller oxforddown eller har det varit mer finull, gute osv?
Jag har bara ätit äldre finull och det var jättebra kött. Men jag har hört att det kan vara skillnad när det kommer till köttraser.
Stämmer det eller är det bara elakt förtal?
Jag, make, dotter, hund, katt, genbanksanslutna hedemora höns, ett 30-tal finullstackor och två shettlandsponnier huserar på gården.

Lönshult

  • Inlägg: 110
  • Droppen urholkar stenen.
    • Småland
SV: skicka gamla tackor till slakt?
« Svar #6 skrivet: 05 dec-12 kl 15:00 »
Tack för era snabba svar  :) Det är inte lätt för ett kontroll-freak som jag att skicka iväg djur och inte veta vad som händer sen. Nej Vallhunden, man ser ju inte precis fårkött till salu i affärerna eller restaurangerna nuförtiden! Inte för att det skulle vara fel att äta en tacka, men det verkar inte vara något för marknaden? Får i kål blir väl lamm i kål ( om det nu ÄR lamm, alltså >:D). Jag och min syster spekulerade för länge sedan i vad som egentligen händer med de gamla hästar man skickar till slakt. Har ju aldrig sett hästkött deklarerat på en korvförpackning el dyl. Men den diskussionen förtjänar nog en egen tråd!
Här hemma har vi en föreställning att äldre-äldre fårkött inte smakar så gott. Kanske stämmer detta inte, eller i alla fall beror på vad man gör med köttet. Jag har aldrig hört något om att vissa raser skulle vara mindre aptitliga, men som sagt så talas det ju inte om fårkött generellt. Kanske beror smaken även på djurets skick? Några av våra gammeltackor är ordentligt feta, någon är mkt mager (trots extra insatser). Visst kan hundarna få lite mat av dem, det är sant. Nu vet vi i alla fall är det är möjligt att skicka djuren och (kanske!?) få en liten peng för dem. Känns ju lite olustigt och ledsamt att skicka iväg dem och till på köpet bli skyldig... Hur kan det bli så? :o Kan man förutse detta på något sätt, och ta ett bättre beslut?[/size]


Vi har en liten gård i sydvästra Småland. Här bor 30-talet tackor av blandat ursprung, ett 20-tal dito höns, två kattor, en hund och ett antal människor.

svali

  • Inlägg: 59
    • Övriga världen
SV: skicka gamla tackor till slakt?
« Svar #7 skrivet: 05 dec-12 kl 21:01 »
Vi gör alltid köttfärs av äldre tackor, hur fint som helst. Men rökning som nämndes är också toppen.
Det kan vara så med hästkött att det expoteras, så är fallet hos oss (jobbar i chark) Det är framför allt till Kina,Ryssland och Italien.
Ryssland är huvudköpare av fårkött här, det är det som ryska soldater får att äta. Kan vara så att Svergie också säljer till andra länder...

Hos oss, om man blir skyldig slakteriet efter slakt så klarade djuret ej vetrinärsbesiktningen. Och blir därmed avfall. Man blir då skyldig för att de tvingas ta hand om det.
Fårbonde på Island med 550 tackor och 17 baggar. 20 kor, 40 islandshästar, 10 hönor, 2 katter och 4 hundar

sarbe453

  • Inlägg: 369
    • Östergötland
SV: skicka gamla tackor till slakt?
« Svar #8 skrivet: 06 dec-12 kl 11:20 »
Vi hade två utslagstackor som vi tog tillvara. Slakteriet styckade till fårfioler som de rökte åt oss och resten maldes till köttfärs. Fiolerna 8 st på mellan 2,3 kg och 3,8 kg har jag sålt till folk som ska ha dem på julborden. 200 kr/kg tar jag och skulle ha sålt mycket mer om jag hade. Så för mig är dessa tackor värdefulla även ekonomiskt. Färsen äter vi själva precis som lammfärsen och det är knappt någon skillnad i smak. Så förakta inte era tackor :-)
har finullskorsningar & en rasande snygg gotlandsbagge

Erica

  • Inlägg: 422
    • Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
SV: skicka gamla tackor till slakt?
« Svar #9 skrivet: 07 dec-12 kl 16:43 »
Jag har bytt ut mina gotlänningar mot gestrikefår o då gestrikarna hade MV3-status ville jag inte sabba den, därför gjorde jag mig av med gotlänningarna.
Två tackor, en 3-årig pga grovt felläge i våras o en 7-åring pga dåliga klövar slaktade jag. Dessa två har jag tagit reda på, styckade ur ytterfilén o stekarna i skivor o resten malde jag till färs. Supergott kött!!! Slaktade tidigare i höst en 2-årig dorsettacka som ej blev dräktig hon vägde ca 30 kg slaktad o jag fick skära ur köttet o det blev bara 8 kg färs. Superfet o äcklig! Så jag tror det är viktigt att slakta köttraserna vid rätt tid, ialla fall min erfarenhet. Men färsen är jättegod:)
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

hallstabonden

  • Inlägg: 231
SV: skicka gamla tackor till slakt?
« Svar #10 skrivet: 07 dec-12 kl 17:14 »
KORVKÖTT,SAMT ATT RÖKA DOM!!
Jag gjorde en rödvinssalami,50%gris 50% gammal tacka,fick till 37kilo färs.denna blandad med en 3litersdunk med rödvin,salt,svart#vitpeppar,nejlika,vitlök kumming och mjölksyrekultur.Druvsocker och mörk sirap.Stoppad i naturtarm av gris,fick torka i tre veckor.Gisses vilken salami!!!grannar,släkt ocg vänner aldeles galen i den....Så ta rätt på fårköttet,rök eller gör korv


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

366 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser